streeter Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Jeg har: 4 stykk datamaskin koblet i nettverk 2xwin98 og 2x winXP. 1 stykk kabelmodem, koblet i en Xp maskin, som deler til resten av nettverket. 1 stykk 8 porters HUB +noen ekstra nettverkskort 1 stykk pentium 133. Jeg vil ha: pentium 133 til å dele internett og skriver. For å slippe at min maskin trenger å stå på hele tiden (står på soverommet, og den bråker) Hva trenger jeg, hvordan gjør jeg det? Linux? har aldri brukt det, men alt er jo nytt i begynnelsen... Lenke til kommentar
lunatics Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Om du nevnte printertype, så hadde det hjulpet litt :razz: Lenke til kommentar
streeter Skrevet 1. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2002 type gammel hp 4 laserjet. Vanlig seriellport... Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Heisann Det jeg vil foreslå er at du kjøper deg en smc barricade bredbånds router. (Dette er kanskje ikke akkurat det du tenkte deg, men hør på meg litt nå :wink:) Fordel: Du får delt internett mellom alle 4 pc'ene enkelt og greit. Du trenger ingen pc som må stå på hele tiden. Skriveren kobler du enkelt bak på routeren og så vil den fungere som printer-server for resten av nettverket. Adsl-modemet kobler du med krysset kabel bak på routeren. Med routeren får du: DHCP server (deler ut ip til resten av nettverket) Virtual server (port-forwarding, slik at du kan sette opp ftp etc) firewall (holder hackerene ute :wink:) Bakdelen: Du må ut med ca en 1000-lapp.. MEN du slipper å bli skalla etter å revet håret av deg av frustrasjon for å sette opp linux til å gjøre samme funksjoner.. SMC barricade routeren finner du her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå