Gå til innhold

Valg av laptop?

Anbefalte innlegg

Jeg har en bekjent som ønsker å anskaffe laptop, siden jeg ikke følger så godt med på dette markedet, hadde det vært kjemepefint med noen innspill. Maskinen skal brukes til vitenskapelig programvare, og skal støtte linux godt. Det betyr bl.a. at her ønskes det Nvidia grafikk og 64-bit CPU.

Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden han ønsker 64bit så er det bare AMD-prosessorer han bør se etter. (Med mindre han kan vente så lenge som et halvår til Intels Merom-kjerne blir lansert).

Av AMD-prosessorer så er det Turion64-prosessoren som er et klart førstevalg med tanke på strømforbruk, batterilevetid og støynivå, men det finnes også 64bit utgaver av Sempron også hvis pris er veldig viktig. (64bit støtten må man se spesifikt etter siden det også finnes Sempron uten 64bit)

Når du sier vitenskapelig bruk så tenker jeg minnekrevende applikasjoner og dermed ganske mye minne på PCen i utgangspunktet samt gode oppgraderingsmuligheter på minnet. Nå støtter foreløbig ingen AMD-prosessorer DDR2-minne, som er det mest oppgraderingsvennlige, så man må nok velge DDR. AMD kommer med nye Turion-prosessorer med støtte for DDR2 i løpet av juni men det er kanskje ikke ønskelig å vente så lenge med kjøpet? Jeg vil anbefale en maskin med 1 brikke 1GiB DDR-minne så kan den andre minneporten evt brukes til en senere oppgradering.

Er det noen andre bestemte ønsker?

f.eks høy oppløsning på skjermen?

lang batterilevetid?

rask 7200rpm harddisk?

svært hurtig og bra garantiordning?

lav pris?

lav vekt?

spektakulært eller anonymt utseende?

Her er noen konkrete forslag:

Fujitsu Siemens Amilo A7645 (SiS grafikk)

Acer Aspire 5003WLMi (SiS grafikk)

Flere.. (hovedsaklig med ATI grafikk. Det var jammen ikke lett å finne kombinasjonen 64bit og nvidia)

Er det noen av disse som er virker mer interresante enn andre? Evt. hva gjør de mer eller mindre interresante?

Lenke til kommentar

Endelig fant jeg en med AMD prosessor og Nvidia grafikk. Men denne er ikke for de med tynn lommebok eller svak rygg ;)

Alienware Aurora™ m7700

Med Athlon64 FX-60 (dobbeltkjerne), 2 GiB ram, nvidia geforce Go 7800GTX, 100GB 7200rpm og 1920x1200 skjerm kommer råskapen på den nette sum av $4,634 + frakt, toll og norsk moms.

Vekta skal vist være drøye 5kg.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Takk skal du ha! SIS grafikk tror jeg vi kan si er ute med en gang. 64-bit er ikke noe must, men flyttallsytelsen bør være bra. Slik jeg ser det er Nvidia et must, og helst et med ytelse på nivå med 6600GT. Penger er vel ikke det største problemet, men innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig. Hadde DC Turion med et Nvidia go kort vært på markedet hadde vi vel hatt en klar kandidat. Har ikke Intel kommet med en DC løsning? Vet ikke hvordan flyttallsytelsen er der, men DC er jo en meget kjekk ting å ha når man skal simulere litt.

Den bør være både lett og liten, god batterilevetid og romslig skjerm er alltid kjekt å ha.

EDIT: Jeg skal se igjennom lista når jeg får litt bedre tid.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Jeg har en bekjent som ønsker å anskaffe laptop, siden jeg ikke følger så godt med på dette markedet, hadde det vært kjemepefint med noen innspill. Maskinen skal brukes til vitenskapelig programvare, og skal støtte linux godt. Det betyr bl.a. at her ønskes det Nvidia grafikk og 64-bit CPU.

5990246[/snapback]

Utvalget i Norge er ikke særlig bra, og såvidt jeg vet så er det bare Asus A6Km som er tilgjengelig med spesifikasjoner som tilfredstiller dine krav:

http://se.asus.com/products4.aspx?l1=5&l2=...794&modelmenu=1

Specs: Turion 64, GeForce Go 7300, etc.

Priser og modeller her:

https://prisguiden.no/fritekst_sok....emin=&pricemax=

Test her:

http://trustedreviews.com/article.aspx?art=2265

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Hvis man er villig til å handle fra Danmark så er Clevo M590K et mye bedre alternativ:

http://www.genex.dk/w.asp?s=inc&i=1&id=101

Specs: Turion 64, GeForce Go 7800GTX (SLI), etc.

Selges bl.a. her:

http://www.edbbiksen.dk/shop/productinfo.a...evo%2DM590K%2D1

Test her:

http://www.bit-tech.net/hardware/2006/03/0...notebook/1.html

Sistnevnte er en kompromissløs løsning iallefall mhp. rå ytelse, men selv ville jeg likevel ha ventet til Turion 64-X2 og "Yamato"-plattformen blir lansert iløpet av neste måned før man kjøpte noe med mindre man ikke kan vente selvsagt.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Endelig fant jeg en med AMD prosessor og Nvidia grafikk. Men denne er ikke for de med tynn lommebok eller svak rygg ;)

Alienware Aurora™ m7700

Med Athlon64 FX-60 (dobbeltkjerne), 2 GiB ram, nvidia geforce Go 7800GTX, 100GB 7200rpm og 1920x1200 skjerm kommer råskapen på den nette sum av $4,634 + frakt, toll og norsk moms.

Vekta skal vist være drøye 5kg.

5990544[/snapback]

Litt "over the edge", regner med det er beskjeden batteritid på den også, men den ser absolutt ut som en kandidat hvis man speck'er ned litt. Må innrømme at jeg er skeptisk til Via brikkesett og linux, så ikke ut som den kunne leveres med nvidia brikkesett.

Trenger litt tid for å se igjennom forslagene dine Snorre, takk for innsatsen!

Endret av Del
Lenke til kommentar

Endelig fått sett på en del. Masse gode forslag Snorre, burde ikke være noe problem å finne noe der som tilfredstiller alle krav. Nå vil det bli kjørt tung flertrådet kode på denne, så DC hadde absolutt vært å foretrekke. Jeg er veldig skeptisk til lanseringsdato for DC Turion, disse datoene har en tendens til å skli ut i tid før produktene blir allment tilgjengelige.

Når det gjelder GPU vil denne kjøre visualisering basert på OpenGL, men 7800 go, for ikke å snakke om GTX er nok likevel i drøyeste laget, kan godt tenkes at 7300 er tilstrekkelig, men for å være på den sikre siden bør den vel ha en 7600 GPU, vet ikke om denne har kommet i go versjon.

Snorre vet du hvilken GPU som var på forslagene fra pixmania?

Lenke til kommentar
Forresten, hvor blir det av Intel baserte forslag her? De må da ha noe aktuelt?

5991888[/snapback]

Skal du ha 64-bits Intel-bærbar så må du gå for en som er "Prescott"-basert og noe som er dårligere egnet i en bærbar skal du lete lenge etter så det vil jeg fraråde på det sterkeste. Det er forøvrig generelt sett få bærbare med nVidia-grafikk dessverre, det gjelder for begge plattformer. Heldigvis har man Ubuntu Linux AMD64 som fungerer fint på de aller fleste 64-bits bærbare PCer, så hvis man kan klare seg med ATI-grafikk så er det mange andre glimrende alternativer.

Lenke til kommentar

Prescott basert er helt klart uaktuelt, både m.h.p. støy, varme og strømforbruk. Men 64-bit er som sagt ikke noe must, det skal antagelig ikke være mer enn 2GB minne på saken, antar 1-2GB som minnekonfigurasjon. ATI og linux tør jeg ikke anbefale noen ennå dessverre, OpenGL ytelsen er heller ikke kjent som ATIs sterke side...

Forresten, kommer Turion X2 på 939 sokkelen, med doble minnekanaler?

Lenke til kommentar
Endelig fått sett på en del. Masse gode forslag Snorre, burde ikke være noe problem å finne noe der som tilfredstiller alle krav. Nå vil det bli kjørt tung flertrådet kode på denne, så DC hadde absolutt vært å foretrekke. Jeg er veldig skeptisk til lanseringsdato for DC Turion, disse datoene har en tendens til å skli ut i tid før produktene blir allment tilgjengelige.

5991966[/snapback]

Joda, men jeg ser ingen grunn til at Turion 64-X2 skal bli forsinket mer enn noen dager/uker. Spesielt ikke ettersom AMD har planlagt denne lanseringen i lang tid sammen med sine partnere, først og fremst nVidia mhp. "Yamato"-plattformen som ser rett og slett dritbra ut for å si det mildt.

Når det gjelder GPU vil denne kjøre visualisering basert på OpenGL, men 7800 go, for ikke å snakke om GTX er nok likevel i drøyeste laget, kan godt tenkes at 7300 er tilstrekkelig, men for å være på den sikre siden bør den vel ha en 7600 GPU, vet ikke om denne har kommet i go versjon.

5991966[/snapback]

GeForce Go 7300 holder i massevis for OpenGL-visualisering, tro meg. Du trenger bare bedre dersom du skal spille de helt råeste spillene. Bruker selv en maskin med GeForce 6150 IGP til visualisering så jeg snakker av erfaring her.

Snorre vet du hvilken GPU som var på forslagene fra pixmania?

5991966[/snapback]

Hvis det var Asus A6Km så er det GeForce Go 7300.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
GeForce Go 7300 holder i massevis for OpenGL-visualisering, tro meg.  Du trenger bare bedre dersom du skal spille de helt råeste spillene.  Bruker selv en maskin med GeForce 6150 IGP til visualisering så jeg snakker av erfaring her.

Høres finfint ut, jeg tror deg. Da er vel 7300 go en klar favoritt for GPU.

Lenke til kommentar
Prescott basert er helt klart uaktuelt, både m.h.p. støy, varme og strømforbruk. Men 64-bit er som sagt ikke noe must, det skal antagelig ikke være mer enn 2GB minne på saken, antar 1-2GB som minnekonfigurasjon. ATI og linux tør jeg ikke anbefale noen ennå dessverre, OpenGL ytelsen er heller ikke kjent som ATIs sterke side...

5992059[/snapback]

Sant nok, min neste bærbare skal også ha nVidia-grafikk.

Forresten, kommer Turion X2 på 939 sokkelen, med doble minnekanaler?

5992059[/snapback]

Turion 64-X2 kommer på en egen sokkel, sokkel S1 og støtter DDR2-667 i doble kanaler ved lansering og DDR2-800 i doble kanaler etterhvert som DDR2 SO-DIMM i slik hastighet blir tilgjengelig. "Yamato"-plattformen inneholder nytt nVidia-brikkesett med MXM-modul støtte som standard som gjør at man står fritt til å velge og oppgradere grafikk-løsningen som man selv ønsker :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
GeForce Go 7300 holder i massevis for OpenGL-visualisering, tro meg.  Du trenger bare bedre dersom du skal spille de helt råeste spillene.  Bruker selv en maskin med GeForce 6150 IGP til visualisering så jeg snakker av erfaring her.

Høres finfint ut, jeg tror deg. Da er vel 7300 go en klar favoritt for GPU.

5992099[/snapback]

Ok, bare sørg for at maskinen har nok minne så går det greit ettersom GeForce Go 7300 har TurboCache som bruker fra 128-256MB av systemminnet til buffer. 1GB RAM iallefall med andre ord, men det burde også være rikelig på Linux.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Høres veldig bra ut. Det blir nok ikke snakk om noe oppgradering av denne, den kommer høyst sannsynlig til å ha samme konfigurasjon som på kjøpstidspunktet når den en dag avgår med døden.. Men DDR2-667 var vel fullt på høyde med DDR400 ifølge siste test på AM2 på Anadtech, så det holder sikkert til å fore denne med en god del data.

Lenke til kommentar
Forresten, hvor blir det av Intel baserte forslag her? De må da ha noe aktuelt?

5991888[/snapback]

Intels Core Duo er ikke så dum. Den har riktignok ikke 64bit, men det var jo ikke noe must. Disse har doble kjerner, er en vidreutvikling av Pentium M og ligner mer på Athlon64 i ytelse/GHz enn på Pentium4. FP er riktignok ikke veldig sterk, men grei nok. (Tror nesten du må lese litt tester for å få et godt inntrykk). Klokkehastighetene på Core Duo er opp til 2,26GHz og TDP er rundt 30W. Den har også siste skrik fra Intels side på strømsparing.

Ellers så har man jo Merom (som er oppfølgeren til Core Duo, blandt annet med 64bit) som trolig blir lansert samtidig med Conroe ca i Juli. Jeg regner med at tilgjengeligheten blir bra i løpet av relativt kort tid (en måned) siden det er intel.

Nå får jeg vel kjeft fra Snorre for å anbefale intel :p

Lenke til kommentar

Neida, hvis Intel har et bedre produkt, så har de det. Når det gjelder Core Duo så har jeg ikke orientert meg der. Jeg ser at de har øket busshastigheten i forhold til Pentium M, og det er bra, men er det ikke bare en minnekanal ("single pumped bus" eller hva de kaller det)? Hvis man atpåtil skal ha delt grafikkeminne på samme buss, blir det litt trangt for en DC, men kan hende jeg er dårlig orientert her. Ellers var Pentium M rimelig svak på float såvidt jeg husker, har Core Duo SSE?

Lenke til kommentar

Core duo har en 667MHz GTL+ FSB på totalt 5,33GB/s. Som regel benyttes brikkesett med doble minnekanaler for DDR2-533 (totalt 8,53 GB/s)

Core Duo har MMX, SSE, SSE2, SSE3 og 2MB L2 cache med 14 klokkesykluser latency (mot 10 som var på forrgjengeren). FP er litt svak men ikke horribel.

Jeg tror det er lett å finne maskiner med eget grafikkminne så prosessoren skal få slippe å dele båndbredde med grafikkbrikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...