Gå til innhold

Hvilken skjerm og hvorfor velge som jeg gjør?

Ni kon

Anbefalte innlegg

Hjelp! Jeg skal kjøpe meg en skjerm.

Kjært barn har mange navn. Flatskjerm, monitor, PC-skjerm, LCD, CRT, bildeenhet etc.

Her skal vi møte noen av de evalueringer du som bruker bør tenke over når du skal kjøpe skjermen du skal leve med.

Først og fremst vil jeg påpeke at skjermen er en av de viktigste datadelene, som merkelig nok blir nedprioritert hos kjøperne. De kan gjerne kjøpe de kraftigste arbeidsstasjonene og bruke penger på høykvalitetsprodukter for igjen spare dette inn på skjermen. De fleste kjøper ny datamaskin uten å fornye skjermen de allerede har. Dette er i og for seg greit, men mange har faktisk en stor fordel av å bytte skjerm.

Hva skal jeg velge i dag?

De siste 5 årene har det vært en rivende utvikling på skjermfronten. Det er inntoget av LCD som skyldes denne enorme endringen. Tideligere var markedet dominert av de klassiske CRT skjermene, som i likhet med dagens LCD dukket opp i variabel kvalitet. I dag er det svært få butikker som selger CRT skjermer, noe som er synd da de har sine bruksområder. Men LCD skjermene har blitt svært bra og sine klare fordeler, hovedsakelig er det skarphet og lysintensiteten som her faller til fordel for LCD.

Mer om LCD

CRT har i dag kun fotfeste hos spillere og kanskje noen få andre grupper. Men denne mister stadig terreng til fordel for de nye LCD skjermene. De fleste produsenter har avsluttet produksjon av CRT skjermer og dette er produsenter som tidligere produserte CRT skjermer for helt spesielle brukere (Her nevnes Eizo, NEC, LaCie) Dette er et signal om at LCD er mist like bra om ikke bedre på de ulike områdene hvor kravene er høye.

Hva skal jeg som bruker nå da kjøpe?

For det første er ikke prisnivået det viktigste, men derimot bruksområdet ditt. Med hånd på hjertet tror jeg f.eks det ikke finnes den bonden i Norge som kjøper en Ferrari for å pløye åkeren med. I så fall har han alt for mye penger, og alle i en mils omkrets smiler og ser at han har null peil på det han driver med.

Bruksområdet er det viktigste av alt. For eldre brukere som skal ha en skjerm de bruker en gang i uka for nettbank, er det ikke viktig med Pivot-funksjoner, raske responstider eller verdens beste kontrast. For de holder den rimeligste 17 eller 19"” i massevis.(for de med dårlig syn er 19" det beste valget)

For den vanlige bruker er spørsmålet om man skal kjøpe 17”, 19”, 20” eller enda større skjerm. Det er helt vanlig at man i dag finner skjermer på 17” som er dyrere enn 20” skjermer.

Dette er faktisk ikke overraskende, da man som oftest får hva man betaler for.

Trenden i Norge og Europa er at det selges mer 19” enn 17”. 15” som eksisterte for noen år siden er allerede nesten faset ut, og det er vel ikke noen bombe at vi stadig får større og større skjermer. En skjerm skal vare i mange år fremover, og det bør også komme i betraktning når man velger skjerm.

I LCD skjermenes verden går det dog skiller. En 17” og en 19” har samme oppløsning, noe som betyr at de viser akkurat like mye informasjon på skjermen. Forskjellen er at informasjonen er noe større på 19” enn på 17”. 20” og 21” skjermer har også samme oppløsning, og tilsvarer da samme informasjon som 17” og 19”. Forskjellen er at det vises mer informasjon på 20” og 21” enn på 17” og 19”. For de som ikke skjønner dette henviser jeg til oppløsning i denne guiden

For de som har helt spesielle behov og krav til skjermen, vet jo stort sett hva de er ute etter. Disse brukerne spør sjelden om hva de ulike spesifikasjonene en skjerm har betyr. De har sine faste favoritt produsenter, som de velger. Men igjen kommer man til at man får det man betaler for. En 20” skjerm til 10 000 NOK er garantert bedre enn en 20” skjerm til 4000 NOK, selv om selger skulle mene det motsatte. Men en svinedyr skjerm er ikke nødvendigvis det du trenger.

For vanlig bruksområde som nettbankbruk, kontorapplikasjoner og internett holder det med en billig 19” for de fleste. Helsemessig bør disse skaffe seg en LCD så fort som mulig, da hodepine og andre helseproblemer faktisk forsvinner.

Nå er det slik at jo større skjermen er og jo mer informasjon den inneholder, desto mer kan en person utføre av arbeid på en raskere måte. Det er derfor det i enkelte yrker ikke er uvanlig med både 2,3 og kanskje flere skjermer ved siden av hverandre. Så ha det i bakhodet om du skulle velge en 20” skjerm eller mer. Spranget fra en 19” til en 20” er ikke så stort pr dags dato. Det er spranget på enda større skjermer som ennå er det største.

Poster et bilde av kjærsten min som eksempel her.

På en 17" og 19" vil dette bildet dekke hele skjermen:

Link

Oppløsningen er her på 1280 x 1024 som er den vanlige oppløsningen hos disse skjermene. De som derimot har en 20" eller 21" vil oppleve at dette bildet dekker hele skjermen:

Link

Dette bildet er på 1600 x 1200, som er oppløsningen hos 20" of 21" skjermer. De du opplever her er mer informasjon. De sitter på en 20" eller 20" og titter på 1280 x 1024 bildet vil oppleve at det ikke blir like skarpt om de blåser det opp for å tilpasse hele skjermen. De som sitter på 17" eller 19" vil oppleve at det største bildet, dekker mer enn hele skjermen deres.

For deg som sitter på gjerdet og venter på at prisene skal falle: Ja, de vil falle. Større skjermer vil bli billigere, de vil bli bedre og sikkert designmessig bedre også. Alt er spørsmål om hvor lenge man skal sitte å vente.

For de som bruker datamaskinen for krevende oppgaver bør lese videre. Har du et behov som krever mye av ditt skjermkort, spiller skjerm en vesentlig rolle. Dette gjelder i all hovedsak dere som skal ha en skjerm til spill.

Opplever du at spill hakker på din maskin? Hovedårsaken til dette er at ditt skjermkort ikke klarer å gjengi detaljene i spillene raskt nok. Det betyr ikke at det er dårlig, men at applikasjonen (eks spillet) du kjører krever så mye kraft at det overstiger den kraft skjermkortet kan tilby. En måte å få bedre flyt er å krav til detaljer og oppløsning. Det er nemmelig viktigere med flyt i spill enn at aller detaljer er godt synlig. Skjermvalget kommer inn her. Som påpekt tidligere vil en 20” skjerm tilby mer informasjon enn en 19”, som igjen betyr at den krever mer av skjermkortet.

Jeg nevner dog at du kan bestemme oppløsningen du vil kjøre på inne i dagens spill. Dette gjør du på setup eller andre tilsvarende menyer i starten av spillet. Dette betyr at du kan spille på en lavere oppløsning enn det skjermen tilbyr, som igjen betyr at du vil få mer flyt i spill som krever mye av maskinen din.

Men for en spiller er kanskje det ideelle en 19” skjerm, da man allikevel ikke spiller i 1600 x 1200. Dessuten er det litt smak og behag med størrelsen på skjermen.

Ok, jeg henger med. Hva skal jeg så velge?

Jeg har ingen problemer med å anbefale 20” skjermer til dere som er på jakt. Fordelen med 20” skjermer er at de tilbyr masse informasjon. Om du skulle velge en widescreen modell er dette helt greit. Enkelte personer bruker PC skjermen som TV og da er det kanskje greit med en widescreenmodell.

Kostnadsnivå er det neste man må ta i betraktning. Har du ikke spesielle behov er det tull å kjøpe seg en skjerm til 8 tusen kroner eller mer. De fleste kommer seg godt unna med en 20” skjerm til under 5 tusen kroner. Denne dekker garantert behovet deres.

De fleste skjermer i dag er allikevel svært bra, og de fleste som kjøper de er meget godt fornøyd med handelen. Ukens tilbud hos ulike webshops/butikker er som regel svært bra.

Men min anbefalning er at man i dag bør kjøpe 20” skjermer. Den bør ha digital tilkobling (DVI), som byr på en rekke fordeler. Om ikke skjermkortet ditt i dag har DVI, vil ditt neste garantert ha dette.

Andre krav du kan se på er TCO og øvrige spesifikasjoner som du kan lese mer om her. Siste ting jeg nevner er at skjermen bør kunne justeres i høyden og vippes. Dette for at du skal ha en helsemessig fordel.

Så konklusjonen er:

Ikke bruk mer enn nødvendig

Kjøp 20” skjerm eller større

Pass på at den har DVI

PS: Ikke sende PM til meg om hva du skal kjøpe. Opprett heller en tråd.

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg får tilføye en ting: Ikke se dere blind på spesifikasjoner (da tenker jeg først og fremst på responstid, som ofte virker å være det eneste(!) som har noe å si nå man skal kjøpe skjerm), les tester og få et innblikk i hvordan den aktuelle skjermen er.

Lenke til kommentar
Bruksområdet er det viktigste av alt. For eldre brukere som skal ha en skjerm de bruker en gang i uka for nettbank, er det ikke viktig med Pivot-funksjoner, raske responstider eller verdens beste kontrast. For de holder den rimeligste 17” i massevis.

Er uenig med deg her. For denne gruppa vil så godt som alltid billigaste 19" vera best. På ein 17" vil fort ting bli for smått og dei ender opp med å kjøra den i 1024x768 og får dermed uklart bilde.

Lenke til kommentar

Veldig flott tråd oivind_dahle, men når det er sakt så kunne jeg tenkt meg litt mere info og anbefalinger rundt widescreen skjermer. Jeg personlig har ikke verken erfaring eller peiling på widescreen skjermer, men alikevell har jeg bestilt en.

Denne - Samsung 21" LCD Syncmaster 215TW

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319694

Kunne tenkt meg noen ord om både fordeler og ulemper med widescreen skjermer.

Disse testene som dere (oivind_dahle) har gjennomført har vært helt fantastiske etter min mening, savner da en WS-test.

Bra tiltak oivind_dahle :w00t:

Lenke til kommentar
Hjelp! Jeg skal kjøpe meg en skjerm.

CRT har i dag kun fotfeste hos spillere og kanskje noen få andre grupper. Men denne mister stadig terreng til fordel for de nye LCD skjermene. De fleste produsenter har avsluttet produksjon av LCD skjermer og dette er produsenter som tidligere produserte CRT skjermer for helt spesielle brukere (Her nevnes Eizo, NEC, LaCie) Dette er et signal om at LCD er mist like bra om ikke bedre på de ulike områdene hvor kravene er høye.

PS: Ikke sende PM til meg om hva du skal kjøpe. Opprett heller en tråd.

5990138[/snapback]

:hmm:

Skrivefeil?

Endret av 2ern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...