Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fordeling av båndbredde i kollektiv

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg bor i et kollektiv med 3 andre studenter. I dag deler vi en linje fra Nextgentel på 6500/748 (tror jeg), selv om linjehastigheten er blitt en del lavere. Nå skal det flytte inn to til, som ønsker å koble seg på internettlinjen vår.

Ettersom noen av de som bor her er ganske aktive gamere, og noen andre ganske aktive sjørøvere, er de litt bekymret for båndbredden når det kommer to nye. Oppgradering er selvsagt en mulighet, men jeg har lyst å se på muligheten for å fordele båndbredden dynamisk vha. en router eller et program.

Spørsmålet er da om noen kan anbefale enten en ferdig router til en ikke alt for dyr penge, eller et program (gjerne open source), som er i stand til å fordele båndbredde jevnt når det er stor pågang, men samtidig kan gi maskiner all tilgjengelig båndbredde dersom ingen andre krever det. Det hadde også vært fint å kunne prioritere f. eks. spilltrafikk og web.

Vi har i dag en "server" som kjører Windows XP, men det er sikkert en mulighet for å skaffe en gammel maskin som kan kjøre Linux eller liknende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...