Gullars Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Hei! Ser ut til at eg får vinnarbudet på eit instrument på Ebay ($850). Dette blir seld av ein privatperson, men instrumentet er nytt. Må eg betala moms på det? Kan eg då evt få tilbake amerikansk moms? Kor mykje er den på? Lenke til kommentar
wizzcat Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Amerikans moms er forskjellig frå stat til stat, men det er ganske irrelevent sidan du ikkje skal betale amerikansk moms i det heile. Du får derimot ei ganske klekkelig regning så snart instrumentet kjem til Norge (25% moms, blir vel ca. 1500). Lenke til kommentar
Gullars Skrevet 26. april 2006 Forfatter Del Skrevet 26. april 2006 Takk! Det vara alt eg lurte på. Då må eg altså betala moms på varer kjøpt frå privatpersonar. Gjeld dette brukte varer óg?! Lenke til kommentar
PerB Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Kjøp av varer utløser momsplikt. Dette også på brukte varer. Det er kun gaver (innenfor verdi 1000) og butikkvarer (innenfor verdi 200) som er untatt moms. Selv vareprøver er momspliktig. Jeg antar "instrument" ikke er tollpliktig - her må du evt sjekke på www.toll.no hva som gjelder for det "instrumentet" du har kjøpt. Lenke til kommentar
dagm Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Få han til å pakke ut instrumentet slik at det ikke ser nytt ut, og så legge det tilbake i esken, så ber du han om å merke pakken som gift, da slipper du moms. Veldig dumt om han legger ved kvittering, denne kan du be om å få tilsendt på mail eller lignende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå