znora Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Endelig skulle jeg begynne å utvikle under c++, men tror du ikke noe måtte gå galt. ------ Build started: Project: lesson2, Configuration: Debug Win32 ------ Compiling... Lesson2.cpp c:\lesson02\lesson2.cpp(10) : fatal error C1083: Cannot open include file: 'windows.h': No such file or directory Build log was saved at "file://c:\lesson02\Debug\BuildLog.htm" lesson2 - 1 error(s), 0 warning(s) ========== Build: 0 succeeded, 1 failed, 0 up-to-date, 0 skipped ========== Denne i alle mulige varianter og typer popper opp når jeg skal compile. Jeg har testet med visual c++ 2005 express med og uten microsoft platform SDK og med og uten windows updates. Jeg får vel prøve igjen med non-express. Lenke til kommentar
Klette Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 et greit tips erå poste koden også.. du har #include <windows.h> og ikke noe andre versjoner av denne? Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Du må legge inn pathen til includes og biblioteker fra Platform SDK i options-menyen i Visual Studio 2005. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Du bør regne med at en del ting vil "gå galt." Men da er det bare å guugle, lese dokumentasjon, spørre her, osv., så finner du nok ut av det til slutt. Lenke til kommentar
znora Skrevet 26. april 2006 Forfatter Del Skrevet 26. april 2006 hva kan jeg si? koden er rett fra nehe.gamedev.net (lesson2). Har prøvd en del andre eksempler med samme resultat. google gav meg lite. kanskje jeg er for dum til å google skikkelig. Lenke til kommentar
Mapster Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 (endret) Ja, riktig... Du må sette inn en del includes i linker settings. Enkleste du kan gjøre er vel å laste ned kildekoden til nehe's tutorials og sammenligne innstillingene til ditt og hans prosjekt. Når jeg tenker meg om var ikke mitt problem anngående windows.h, men opengl headerene. edit: her er forresten alle bibliotekene jeg har hatt bruk for til NeHe's tutorials "opengl32.lib glu32.lib glaux.lib odbc32.lib odbccp32.lib winmm.lib". I Visual C++ skal disse plasseres i "Project Property" -> "Linker" -> "Input" -> "Additional Dependecies": Endret 26. april 2006 av MapSter Lenke til kommentar
znora Skrevet 27. april 2006 Forfatter Del Skrevet 27. april 2006 Endelig et godt svar. nå ser det ut som om menyene er forandret noe i vc++ 2005. jeg fannt windows.h i "C:\Program Files\Microsoft Platform SDK\Include". Denne la jeg til med Project > Properties > C/C++ > (General) > Additional Include Directories. Sær greie. nå har jeg kodet lite C, men jeg var av den oppfattning av at MS Plattform SDKen er nesten essensiell når man koder for windows. Jeg må bare gjøre det manuellt hver gang jeg starter et prosjekt. Nå sliter jeg forresten med opengl32.lib. C:\Program Files\Microsoft Platform SDK\Lib inneholder en OpenGL32.Lib, som tydeligvis ikke gjør samme nytten. *fikser* Hvis du har kodet nehe-tutorialene før. Vet du om noen andre eksterne libraries (bortsett fra glut) som må legges inn? Lenke til kommentar
Mapster Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 "winmm.lib" er nødvendig i tutorial #21, tror jeg det var. Jeg er ikke helt sikker på hva biblioteket heter, men antar noe sånn som Windows Multimedia library. Men det opplyses om dette i tutorialen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå