Gå til innhold

Server oppsett til spill og web.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har ambisjoner å sette opp èn spillserver (bf2), og en webserver til mine nettsteder. Jeg har hosting nå men har lyst til å drive dette på egen hånd. Her er det jeg mener kanskje jeg absolutt må ha.

Jeg vet ikke om det er lov men om noen har de tingene jeg trenger, send meg en PM så ser jeg hvor langt jeg kommer. Skal kjøpe dette brukt og trenger litt hjelp til å planlegge deler. Må også være så billig som mulig.

Spillserveren MÅ ha:

En rask prosessor.Gjerne dual prosessorer

Minst 1024 mb ram

Skjermkort til oppsett. Da den ikke skal spilles på lokalt er det ikke nødvendig med et dyrt skjermkort.

1 harddisk. Gjerne 10000 rpm

Hovedkort som passer og er stabilt. Må ha integrert lyd

Kabinett, mus, tastatur og CRT skjerm om mulig, men siden dette er noe som er mulig å få tak i for 15 kroner er det ikke prioritert.

Webserveren MÅ ha:

En prosessor. Helst dual prosessorer

Minst 1024 mb ram. Helst 2048 mb ram

Skjermkort

1 harddisk. Helst 2 i raid.

Hovedkort som er stabilt

Det var det jeg har sett på som nødvendig. Er dette dugenes? Noen kommentarer eller har du deler jeg trenger? Tenkte webserveren skal drives på Sun Solaris, og spillserveren på Linux. Kommentarer til det? Håpen dere gidder,..,.,.,

......`......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt unødvendig med separate servere, kjør både web og bf2 på en av de der du. Anbefaler også at du kjører Linux, da det er enklere å bruke. Det finnes vel neppe BF2 binaries til Solaris heller, så du måtte ha brukt kompatibilitets-laget, noe som muligens kan senke ytelsen.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev skulle jeg bruke Solaris til webserveren tenkte jeg. Vil ikke det føre til "lag" i spillet om jeg har de på samme serveren da?

Det med komponenter har jeg ikke helt løst ennå. Håper å få kjøpt mest mulig brukt så håper noen kommer med tilbud.

Hvor hvor rask linje bør jeg ha til en webserver på et middels stort lokalt nettsted og en spillserver? Noen ideer?

Endret av ......`......
Lenke til kommentar
Som jeg skrev skulle jeg bruke Solaris til webserveren tenkte jeg. Vil ikke det føre til "lag" i spillet om jeg har de på samme serveren da?

Nope, med to raske prosessorer og 1GB RAM skal du kunne pøse på med BF2 servere. Skjønner ikke helt hvorfor du absolutt vil kjøre Solaris? Ikke akkurat riktig OS til jobben.

Endret av arokh
Lenke til kommentar

Solaris skal være suveren til webserver. Egentlig derfor. Samtidig er det et mye enklere valg enn om jeg skulle begynne å rote meg inn i jungelen av Linux. Er ikke helt på nett med alle versjonene av de og fordeler og ulemper. Har du en versjon som vil være perfect til begge brukerområdene?

Lenke til kommentar

Regner du med mange millioner hits dagen på den bf2-webben din eller? :)

Linux vil nok yte akkurat like bra for ditt behov. Anbefaler CentOS, dette er den mest solide server-distribusjonen. Det er en 100% kompatibel "rebuild" av RHEL (Redhat Enterprise Linux). Eneste forskjell er at de har fjernet Redhat-logoer, og lagt til yum/apt. CentOS/RHEL er støttet av tredjeparts RPM kilder som Dag. Dokumentasjon skrevet av Redhat er også fritt tilgjengelig.

Endret av arokh
Lenke til kommentar

hehe... kanskje ikke en million men veldig nært :!:

Neida. Nettstedet er/blir ikke en gamerwebthingy. Det er et nettsted med lokalt innhold som er/blir stort. Underdomener som bil, gamer, turistinfo osv osv. Mange portaler i et stort nettverk. Så gamer blir jo mest for statistikk, info osv. Som hardware, amobil, akamera osv osv bare underdomener.

Tingen er jeg vil hoste dette selv. Med en eller flere gamerservere tilknyttet nettstedet. Så da trenger jeg litt info om server osv. Vil som sagt kjøpe brukt men hvis ingen har deler så blir det vanskelig.

En ting til er at om jeg kjøper en Solaris (selv om du kan laste den ned gratis) er det god support og et utvikler team som garantert lukker de huller som kommer. Det har man ingen garanti for med Linux. Har du bare en gameserver med linux så det jo enkelt å sette alt opp igjen på nytt om ulykken skulle inntreffe. Det er sånn jeg ser på det, kanskje jeg tar feil....

Lenke til kommentar

Jo, med CentOS har du garantier for oppdateringer. Redhat gir lynraskt ut viktige oppdateringer for RHEL, som igjen blir ombygd til CentOS meget kort tid etter.

Det viktigste for ytelsen til en webserver er mye minne og raske disker. For en gameserver er det mest CPU. Ville derfor gått for dualcore Opteron, SCSI disk(er), og kanskje 4GB RAM. I stedet for å satse på to litt svakere servere hadde jeg heller lagt pengene i kvalitets-komponenter, og kanskje en skikkelig RAID-kontroller.

Endret av arokh
Lenke til kommentar

Jeg fant nettopp et server forum som jeg ikke var klar over. hvordan kunne jeg vite den lå under komplette systemer. Ish.... anyway,

Hvordan ser da dette ut? Noe som er bedre men ikke over prisen?

http://psdata.no/ps.asp?IT=112483

http://psdata.no/ps.asp?IT=106491

http://psdata.no/ps.asp?IT=107264

http://psdata.no/ps.asp?IT=128095

Er forresten sikker på at det blir min nye spillepc mens den "gamle" blir server. :thumbup::yes:

Lenke til kommentar
hehe... kanskje ikke en million men veldig nært :!:

Neida. Nettstedet er/blir ikke en gamerwebthingy. Det er et nettsted med lokalt innhold som er/blir stort. Underdomener som bil, gamer, turistinfo osv osv. Mange portaler i et stort nettverk. Så gamer blir jo mest for statistikk, info osv. Som hardware, amobil, akamera osv osv bare underdomener.

Du snakker jo om en portal som nærmer seg hardware nettverket. 1 million hits er ca 250 000 sidevisninger pr dag, dvs 7,5 mill i måneden. hw.no har 10 mill. Brukes publiseringsløsninger vil det være omtrent obligatorisk med egen databaseserver på en slik portal. Peakbelastning kan bli betydelig.

Litt båndbredde kreves også.

Tingen er jeg vil hoste dette selv. Med en eller flere gamerservere tilknyttet nettstedet. Så da trenger jeg litt info om server osv. Vil som sagt kjøpe brukt men hvis ingen har deler så blir det vanskelig.

En ting til er at om jeg kjøper en Solaris (selv om du kan laste den ned gratis) er det god support og et utvikler team som garantert lukker de huller som kommer. Det har man ingen garanti for med Linux. Har du bare en gameserver med linux så det jo enkelt å sette alt opp igjen på nytt om ulykken skulle inntreffe. Det er sånn jeg ser på det, kanskje jeg tar feil....

5989464[/snapback]

Skal slike steder hostes, anbefaler jeg dedikert server(ere). Full kontroll på installasjon, men langt bedre sikkerhet på oppetid på linjer, mulighet for backup med mer. Kan ikke drive noe slikt uten redudant linje, UPS, backupserver med mer. Koster faktisk såpass lite at eget utstyr sjelden lønner seg.

Din gamle PC vil neppe holde.

Utstyret du linker til er bra det!

Lenke til kommentar

Ok den er jo fin. Nettstedet er jo laaangt fra så stort og kommer kanksje aldri til å bli det, så uansett så er det ikke nødvendig med så store tiltak. Mye av greia er jo også å få erfaring fra server administrasjon og finne ut litt om ulike systemer eller serveroppsett.

Mye av dette er jo veldig overdrevent men har lyst å sikte høyt :w00t:

Lenke til kommentar

Hardware.no har forøvrig ikke en server, men en serverpark, stor forskjell :)

Uansett vil du helt fint kunne kjøre alt på en server. Dog er det eneste jeg ikke helt forstår er hva du skal med lyd på en servermaskin. En optimal servermaskin skal ikke ha grafisk grensesnitt da det er totalt sløseri med ressurser.

Mange hovedkort har intigrert skjermkort, sikkert ikke dumt å bare ordne med et slikt.

Lenke til kommentar
Du snakker jo om en portal som nærmer seg hardware nettverket. 1 million hits er ca 250 000 sidevisninger pr dag, dvs 7,5 mill i måneden. hw.no har 10 mill. Brukes publiseringsløsninger vil det være omtrent obligatorisk med egen databaseserver på en slik portal. Peakbelastning kan bli betydelig.

Litt båndbredde kreves også.

Skal slike steder hostes, anbefaler jeg dedikert server(ere). Full kontroll på installasjon, men langt bedre sikkerhet på oppetid på linjer, mulighet for backup med mer. Kan ikke drive noe slikt uten redudant linje, UPS, backupserver med mer. Koster faktisk såpass lite at eget utstyr sjelden lønner seg.

Din gamle PC vil neppe holde.

Utstyret du linker til er bra det!

Tviler på at vi snakker om noe like stort som hw.no her. Slik jeg forstår det er det mer hobby prosjekt, og ikke noe seriøst opplegg med tusenvis av brukere?

Fyren vurderer å kjøpe brukt, og snakker om max to servere. Da blir det nok litt å ta i å kjøre på med redundant linje, UPS osv. Tror ikke det "koster så lite" for ham som du sier.

Kanskje trådstarter kan klargjøre litt hvor seriøst dette skal være og hvor mye penger han vil bruke på dette.

Lenke til kommentar
Ok den er jo fin. Nettstedet er jo laaangt fra så stort og kommer kanksje aldri til å bli det, så uansett så er det ikke nødvendig med så store tiltak. Mye av greia er jo også å få erfaring fra server administrasjon og finne ut litt om ulike systemer eller serveroppsett.

5995345[/snapback]

Det var ment mest som ironi.

Til å lære på fungerer den gamle glimrende. Begynte min utforsking av Linux på en PII 450 Mhz, for et år siden. Så kjøp deg en ny pc til eget bruk, og lær linux på den gamle.

Og som Ueland skriver, skjermkort kan være av dårligste sort. Jeg har faktisk ikke hverken skjerm eller tastatur på min Linuxserver.

Det er bedre å sikte realistisk. Klarer du å lage kvalitet i innhold, så kommer brukerne etterhvert. Men min erfaring er at det å få til f.eks 1000 - 2000 sidevisninger pr dag faktisk tar tid.

Tviler på at vi snakker om noe like stort som hw.no her. Slik jeg forstår det er det mer hobby prosjekt, og ikke noe seriøst opplegg med tusenvis av brukere?

Fyren vurderer å kjøpe brukt, og snakker om max to servere. Da blir det nok litt å ta i å kjøre på med redundant linje, UPS osv. Tror ikke det "koster så lite" for ham som du sier.

5995961[/snapback]

Faktisk er ikke dedikerte servere inklusive båndbredde så dyrt. Fra knappe 20000 i året og oppover. Husk at båndbredde hjemme også koster. Blir sidene delvis kommersielle, kreves også bedriftsabb.

Han bør begynne hjemme med det han har i dag, men ønskes det etterhvert at sidene har høy oppetid, sikkerhet med mer, er dedikert server som oftest det billigste.

Lenke til kommentar

5995345[/snapback]

Det var ment mest som ironi.

Til å lære på fungerer den gamle glimrende. Begynte min utforsking av Linux på en PII 450 Mhz, for et år siden. Så kjøp deg en ny pc til eget bruk, og lær linux på den gamle.

Og som Ueland skriver, skjermkort kan være av dårligste sort. Jeg har faktisk ikke hverken skjerm eller tastatur på min Linuxserver.

Det er bedre å sikte realistisk. Klarer du å lage kvalitet i innhold, så kommer brukerne etterhvert. Men min erfaring er at det å få til f.eks 1000 - 2000 sidevisninger pr dag faktisk tar tid.

5995961[/snapback]

Faktisk er ikke dedikerte servere inklusive båndbredde så dyrt. Fra knappe 20000 i året og oppover. Husk at båndbredde hjemme også koster. Blir sidene delvis kommersielle, kreves også bedriftsabb.

Han bør begynne hjemme med det han har i dag, men ønskes det etterhvert at sidene har høy oppetid, sikkerhet med mer, er dedikert server som oftest det billigste.

5996851[/snapback]

Masse flotte tips her ja. Ueland, trenger ikke lyd i utgangspunktet. Regner med du sikter til HK integrerte lyd, det er vel bare å skru av om det ikke brukes hvis jeg ikke tar feil. Samme hvis det har integrert grafikk. Spiller for så vidt ingen rolle siden det ikke kommer til å bli en optimal server, men mer til å trene på.

Min gamle maskin er:

Asus a7n8x-deluxe. (god kortet:))

Athlon xp 2800 @ 3200

1024 twinmos 2700 :(

Masse harddisker.

Skulle vel være grei til startserver om jeg velger å ha dual xeon som bruksmaskin.

Skal sjekke ut CentOS som arokh siden ingen har kommet med så mye som et lite motargument. :thumbup:

Lenke til kommentar

Altså. Du skal _ikke_ drive og spille fysisk på en server. En spillserver i vanlig forstand er en maskin uten noe grafisk grensesnitt som kun tar seg av hosting av et spill. Du driver heller ikke å spiller på den serveren.

Dermed har ikke lydkort eller skjermkort noe å si i det hele tatt ;)

Skal du ha en maskin å spille på som du og kan bruke til hosting blir saken derimot en helt annen.

Lenke til kommentar
Altså. Du skal _ikke_ drive og spille fysisk på en server. En spillserver i vanlig forstand er en maskin uten noe grafisk grensesnitt som kun tar seg av hosting av et spill. Du driver heller ikke å spiller på den serveren.

Dermed har ikke lydkort eller skjermkort noe å si i det hele tatt ;)

Skal du ha en maskin å spille på som du og kan bruke til hosting blir saken derimot en helt annen.

6002041[/snapback]

Vet ikke helt hvor du fikk lyd fra i det hele tatt. Har aldri sagt at jeg trenger lydkort eller skjermkort. Kan være kjekt å ha derimot. Planen er å ha en server som skal gå som enter ren spillserver eller kompinert med webhosting. Tingen er at hvis jeg kjøper en fetere masking enn den jeg har, så blir den neppe brukt som server. Da vil jeg bruke den som bruksmaskin,. :whistle: Skjønner?

Jeg så litt i bruktguiden også. http://bruktmarked.hardware.no/kat.php?k=74

Noen som finner noe som er verdt å kjøpe? Har egentlig plukket ut en jeg vil ha men er litt usikker på prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...