Gå til innhold

Har kjøpt P4, skulle jeg kjøpt AMD?

Anbefalte innlegg

Ja så var vi på'n igjen:D Er blitt en del av disse trådene.

Men altså: jeg har bestilt helt ny pc. Skjermkortet er et Asus 7900GT TOP og prosessoren er en P4 3,4GHz 651 "Cedar Mill"(for å ha nevnt de to som har størst innvirkning på ytelse i spill).

Jeg er en kar som ikke har veldig god peiling og er foreløpig ingen spill-freak(siste pc brukt til spill: Inspiron 8600). Blir vel det snart. Etter å ha søkt på nettet en stund, inkludert dette forumet, så blir jeg liksom ikke heeelt klok på om jeg har gjort det smarteste valget av prosessor og hvordan den yter i forhold til f.eks AMD A64 3800+. De fleste her sier at AMD er kongen i spill. Noen sider viser at AMD er best, noen få ikke. Noen viste til en test på siden tomshardware.com der Intel-prosessoren var jevnt over bedre. Men så begynte en eller annen å hyle om at de er Intel-elskere og liksom "hjelper" de til bedre testreultat. Har ingen formening om dette.

Det jeg lurer på er hvor stor forskjell det egentlig er på disse to prosessorene ,som er priset noelunde likt, uten noe overklokking eller annet fiksfakseri. Vil jeg, Ola Nordmann/mannen i gata, merke noen stor forskjell om jeg skulle velge den ene foran den andre(P4 3,4 vs AMD A64 3800+/3700+) i spill? Eller er det sånn at det må tas i bruk testprogrammer for å faktisk merke forskjell på ytelsen?Link til noen gode sider tas imot med takk. Beklager at dere nok en gang må diskutere dette emnet :blush:

For de som vil se hele oppsettet(tar gjerne i mot tips og forslag til endringer):

VB6000BNS

THERMALTAKE Swing Black Dual USB2 Audio Firewire & Speaker WO/Power

P5LD2-V

ASUS Mainboard S-775 I945G ATX VGA Audio GbLAN SATA Raid Retail

BX80552651

INTEL CPU Pentium 4 651 3.4GHz LGA S-775 800MHz 2M Boxed "Cedar Mill" EM64T 65nm

GX21GB5300DC

GEIL 1.0GB (2x512MB) DDR2 PC5300 667MHz Value BGA

EN7900GT TOP/2DHT/256M

ASUS VGA-Card nVidia GF7900GT 256MB PCI-E 2xDVI HDTV Retail

CREATIVE Soundcard Sound Blaster X-Fi XtremeMusic

SP2504C

SAMSUNG Harddisk 250.0GB 7200RPM SATA II 3.5" Noise Guard 8MB

TS-H352A/WBGH

SAMSUNG DVD-ROM 16X/48X ATAPI Internal Black Bulk

50029804

NEC DVD Recorder ND-3550 16X Black Dual Layer DVD R/RW Bulk

M93-00081

THERMALTAKE PSU TR2 550W With PFC ATX 12V 2.0 Version Retail

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du vil merke noen forskjell sånn sett. En 3800+ AMD er nok en del raskere enn en P4 3.4ghz men det må nesten måles for å kunne vises.

Når det gjelder Tomshardware har de fleste godtatt det faktumet at de er kjøpt å betalt. De har driti seg ganske fint ut mange ganger på Intel VS Amd tester.

Jeg personlig dog foretrekker AMD som veldig mange andre her på forumet, man kan vel si at Intel drar pengene sine fra OEM salg mens entusiast markedet har de så å si tapt helt.

Lenke til kommentar

Du kommer helt sikkert til å bli fornøyd. For de fleste så er forskjellen mellom AMD og Intel revnende likegyldig. Det som betyr noe er jo at PCen funker godt og er stabil. Det blir din helt sikkert. Det eneste eg har å sette fingeren på er at eg ville valgt en dualcore cpu enten det nå er AMD eller Intel :)

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Jo det har jeg faktisk tenkt på i ettertid. Ser jo at Pentium D950 3,4GHz bare er noen hundrelapper dyrere enn den jeg har valgt. Men ser jo også i tester at dual core får varierende resultater i 3DMark. I Half Life2 f.eks (som jeg ikke fikk spilt ferdig før laptop'en sa natta) yter den likt som en P4 650 3,4GHz (PC World). Mener å huske at den gjorde det ganske bra i en annen test(forvirrende dette).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...