qui-gon Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Har kjøpt en 3500+ som skal inn i hovedkortet mitt: MSI K8N Neo2 FX. Jeg har vel tenkt på å overklokke den pittelitt,men da trenger jeg vel ny RAM antar jeg. Har 2x512 DDR noname PC 3200 greier fra datakjeden.. Hva bør jeg kjøpe? Holder det med 1024? Eller bør jeg gå for 2x 1024? Budsjettet mitt tilsier billigst mulig.. helst 1500 MAX. Vil det være best å kjøpe noen dyre 2x512 ellr noen rimeligere 2x 1024? Er ikke helt inn i denna OC greia enda.. så en begrunnelse til forslag vil være til hjelp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Det finnes ikke et enkelt 'riktig' svar på hvordan RAM du skal kjøpe. Råd: Søk på nettet og finn noen som har oc'et samme mobo som du har og se hva dem brukte. Mengde? Så mye over 1Gig som du har råd til.... Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Spar deg bryet, og bruk divider når du overklokker. Å gå til innkjøp av dedikert overklokkingsram er bare bulls*** spør du meg. Du har i praksis ingen ytelseforbedring å hente, bortsett fra benchmarks. Regner med du bruker PC'en til spill, og da kan jeg garantere at RAM'en vil utgjøre særdeles liten forskjell fra om du kjører den stock eller 50Mhz raskere. Viss du skal kjøpe ny RAM uansett, så kjøp et billig 2GB sett. Lenke til kommentar
qui-gon Skrevet 26. april 2006 Forfatter Del Skrevet 26. april 2006 Okey.. er jo en klokkerjomfru enn så lenge jeg, men har fått inntrykk av at klokker man cpu så må man klokke ram i tillegg. Så om jeg kjøper det settet HER så får jeg mer ut av det enn å tråle etter et 2x512 dyrt klokningsvennlig ram? Og ja,det blir spilling som er målet her. Benchmarken er ikke så viktig så lenge det yter funksjonellt i praksis. Sikter meg også inn mot en rimelig oc,som kan kjøres 24/7. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 (endret) jeg har amd 3200 2ghz nå på 2.4ghz dvs 240 fsb, 200 er vanlig har ikke noe OC på ram, ram er 200mhz ikke 240mhz eller 480 ddr eneste du gjør er då sette ddr- 200 til 166 eller ddr400 til ddr333 eller pc3200 til pc2700. ellers skal det være fullt mulig å ha 005 mer fsb på alle ram typer value. i ditt tilfelle så har du multiplier 11 200x11 245x11 omtrent 2.7ghz, bør vel holde, kan ikke forvente så mye mer. ellers så har noen hovedkort divider 200/mellom divider 188/166 eller noe sånt synes jeg har hørt no problemo, skal du kjøpe ram, så bør de være omtrent det du har fra før, 4x512. hvis ikke er det ikke farlig å kjøpe pc4000 istedenfor pc3200 2x1gb. er bare at det koster litt evt corsair xms eneste er at en gjerne ikke bruker lav cl som en burde hatt, i noen tester så er lav cl samt opptil 200 mindre mhz på noen ram opp til ddr900 så var det mer poeng å hente med mye lavere mhz og lav en høy cl høy mhz, så det er en tanke, gå for lav cl Endret 26. april 2006 av pizzafordi Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Det Corsair minnet er et skikkelig bra kjøp. Selv overklokker jeg ikke men fikk en enormt positiv overraskelse med nye minnbrikkene mine CORSAIR TWINX2048-4000PT, i kombinasjon med HK mitt som har opsjon om å stille RAM opp til 250/500MHz (ECS KN1 SLI Extreme) så kjører de faktisk 250/500MHz UTEN å måtte klokke noe Som jeg ser det så gir både mengde minne og MHz mer ytelse enn timings på minnet. Gå for et klokkevennlig 2GB sett (selv et billig 2GB sett vil yte bedre enn et dyrt 1GB sett), du vil ikke angre når du slipper divider på minnet, og du VIL få merkbart bedre ytelse når du får minnet opp i MHz. Lenke til kommentar
qui-gon Skrevet 26. april 2006 Forfatter Del Skrevet 26. april 2006 Okey.. ikke all verdens å hente på timings altså.. og jeg kommer nok til å gå for det 2x1gb settet fra corsair. Så da er det bare å sette igang antar jeg. Men.. dette med multiplier.. en gang for alle: "er det mulig å låse opp denne?" Når det gjelder klokkinga så er jeg ikke grådig. Når jeg 2.5-2.6 er jeg fornøyd nok. Så det burde klare seg med 225-230 på fsb. Det burde ikke være noe "problem" å klare vel? Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Okey.. ikke all verdens å hente på timings altså.. og jeg kommer nok til å gå for det 2x1gb settet fra corsair. Så da er det bare å sette igang antar jeg. Men.. dette med multiplier.. en gang for alle: "er det mulig å låse opp denne?" Når det gjelder klokkinga så er jeg ikke grådig. Når jeg 2.5-2.6 er jeg fornøyd nok. Så det burde klare seg med 225-230 på fsb. Det burde ikke være noe "problem" å klare vel? 5989204[/snapback] multiplier er låst på alle unntatt fx cpu´ene + en del gamle cpu´er som jeg ikke gidder å ramse opp. angående det at benchmark og spill ikke har noen sammenheng er etter min mening bare tull. fps er fps..... men, men du klarer sikkert å skvise litt ut av det likevel.. :!: Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 (endret) Vil selv anbefale disse brikkene, er blant de billigste samt mange som klarer å overklokke dem bra. EDIT: Ser Corsairs CL2 brikker er på ukens tilbud hos komplett. Da vil jeg si de er et bedre valg, om du ikke er alt for kresen på pris Endret 26. april 2006 av andrvas Lenke til kommentar
JohanStendal Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 (endret) Vil selv anbefale disse brikkene, er blant de billigste samt mange som klarer å overklokke dem bra. EDIT: Ser Corsairs CL2 brikker er på ukens tilbud hos komplett. Da vil jeg si de er et bedre valg, om du ikke er alt for kresen på pris 5989922[/snapback] Er det bra med lav sånn cl hastighetsting? trodde man skulle finne den høysete cl'en man kunne finne... har cl 3 minne i min handlekurv som snart skal bli til fast materie lurte bare på om noen viste om bra minne 2x1024? detter er nåværende handlekurvminne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318258&s=sc har ikke tenkt å klokke noe som helst med det første Endret 26. april 2006 av JohanStendal Lenke til kommentar
IIIvolt Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 (endret) Vil selv anbefale disse brikkene, er blant de billigste samt mange som klarer å overklokke dem bra. EDIT: Ser Corsairs CL2 brikker er på ukens tilbud hos komplett. Da vil jeg si de er et bedre valg, om du ikke er alt for kresen på pris 5989922[/snapback] Er det bra med lav sånn cl hastighetsting? trodde man skulle finne den høysete cl'en man kunne finne... har cl 3 minne i min handlekurv som snart skal bli til fast materie lurte bare på om noen viste om bra minne 2x1024? detter er nåværende handlekurvminne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318258&s=sc har ikke tenkt å klokke noe som helst med det første 5994684[/snapback] Jeg har 1GB versjonen av det kittet.. Jeg gikk opp 1000 3DMarks (03) bare ved å bytte fra det gamle GeiL 1GB PC2700 kittet (CL2.5...husker ikke resten) til HyperX PC3200 2-3-2-6-1 på min daværende hovedmaskin (AMD64 3500+, nForce3 Ultra & X800 Pro VIVO med 16 pixel pipes softmod). Endret 26. april 2006 av IIIvolt Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Vil selv anbefale disse brikkene, er blant de billigste samt mange som klarer å overklokke dem bra. EDIT: Ser Corsairs CL2 brikker er på ukens tilbud hos komplett. Da vil jeg si de er et bedre valg, om du ikke er alt for kresen på pris 5989922[/snapback] Er det bra med lav sånn cl hastighetsting? trodde man skulle finne den høysete cl'en man kunne finne... har cl 3 minne i min handlekurv som snart skal bli til fast materie lurte bare på om noen viste om bra minne 2x1024? detter er nåværende handlekurvminne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318258&s=sc har ikke tenkt å klokke noe som helst med det første 5994684[/snapback] det er sagt at hyper 3200 ikke er verdt pengene, en kan like godt gå for value Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå