Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen seier klikk ved startforsøk. Batterifeil?


Zeph

Anbefalte innlegg

Siste dagane har bilen vore treig å starte, etter jobb i dag måtte eg bruke 3 forsøk og gje gass før den fant ut at den ville starte.

 

Men i kveld var det dødt, lit rhurhurhu...bluh...og etter dette var det berre klikk. Stereoanlegget, lys og greier ser ut til å fungere som normalt.

 

Skal prøve å måle batterispenning og ladespenning, men dersom ladespenninga viser seg å være OK er det vel ikkje stort å gjere med det, så vidt eg såg var det eit vedlikeholsfritt batteri, altså ingen moglegheit for å fylle vatn på det og i så fall blir det nytt batteri.

 

Har hatt bilen med anlegg i eitt år no og aldri opplevd liknande, så eg går ut frå at det ikkje er for stor last, dog, dette veit eg jo ikkje sikkert. Anlegget trekker iallefall ikkje meir enn 40A, sidan sikringen er på 40A, batteriet er sikkert originalt.

 

Vil det ha noko for seg å lade batteriet dersom ladespenningen er OK? Det vil vel til slutt resultere i samme problem.

Blir vel Mekonomen eg kjem til å kjøpe batteri av.

 

Kan jo og være startmotoren, det vil eg vel muligens finne ut av i morgon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siste dagane har bilen vore treig å starte, etter jobb i dag måtte eg bruke 3 forsøk og gje gass før den fant ut at den ville starte.

 

Men i kveld var det dødt, lit rhurhurhu...bluh...og etter dette var det berre klikk. Stereoanlegget, lys og greier ser ut til å fungere som normalt.

 

Skal prøve å måle batterispenning og ladespenning, men dersom ladespenninga viser seg å være OK er det vel ikkje stort å gjere med det, så vidt eg såg var det eit vedlikeholsfritt batteri, altså ingen moglegheit for å fylle vatn på det og i så fall blir det nytt batteri.

 

Har hatt bilen med anlegg i eitt år no og aldri opplevd liknande, så eg går ut frå at det ikkje er for stor last, dog, dette veit eg jo ikkje sikkert. Anlegget trekker iallefall ikkje meir enn 40A, sidan sikringen er på 40A, batteriet er sikkert originalt.

 

Vil det ha noko for seg å lade batteriet dersom ladespenningen er OK? Det vil vel til slutt resultere i samme problem.

Blir vel Mekonomen eg kjem til å kjøpe batteri av.

 

Kan jo og være startmotoren, det vil eg vel muligens finne ut av i morgon.

5988608[/snapback]

 

Startmotoren har det med å virke/ikke virke. Jeg ville ha sjekket batteriet, løsne kablene til batteriet, puss rent og stram til skikkelig. Hadde en mazda med samme symptomer - strøm nok til småtterier, men ikke til starteren. viste seg å være dårlig jordkontakt. Om batteriet er dårlig, men nytt, er neste skritt å sjekke børstene i dynamoen, er disse slitte vil ikke dynamoen levere nok ladestrøm.

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar
Startmotoren har det med å virke/ikke virke.

Så gåen startmotor vil bety null reaksjon ved tenning? Om eg lar den stå eit par minuttar får eg eit lite bluruluh...før den går tilbake til klikk klikk.

 

Kablar, kabelsko og batteripolar meiner eg skal være ganske OK, ser iallefall ingen grunn til at det skulle forårsake så dramatisk endring i løpet av eit par dagar. Dynamoen kan det absolutt være, skal sjekke ladespenning.

Lenke til kommentar
Startmotoren har det med å virke/ikke virke.

Så gåen startmotor vil bety null reaksjon ved tenning? Om eg lar den stå eit par minuttar får eg eit lite bluruluh...før den går tilbake til klikk klikk.

 

Kablar, kabelsko og batteripolar meiner eg skal være ganske OK, ser iallefall ingen grunn til at det skulle forårsake så dramatisk endring i løpet av eit par dagar. Dynamoen kan det absolutt være, skal sjekke ladespenning.

5988673[/snapback]

 

Om du skal sjekke ladespenning må du jo få start først. den skal ligge på 14, 6 volt +/- målt over batteripolene.

 

Og når det gjelder batteri-poler: alt så helt fint ut på min bil også. Demonter polene, og skrap både batteripoler og kabelpoler skikkelig så du er sikker på god kontakt.

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar
Startmotoren har det med å virke/ikke virke.

Så gåen startmotor vil bety null reaksjon ved tenning? Om eg lar den stå eit par minuttar får eg eit lite bluruluh...før den går tilbake til klikk klikk.

 

Kablar, kabelsko og batteripolar meiner eg skal være ganske OK, ser iallefall ingen grunn til at det skulle forårsake så dramatisk endring i løpet av eit par dagar. Dynamoen kan det absolutt være, skal sjekke ladespenning.

5988673[/snapback]

 

Om du skal sjekke ladespenning må du jo få start først. den skal ligge på 14, 6 volt +/- målt over batteripolene.

 

Og når det gjelder batteri-poler: alt så helt fint ut på min bil også. Demonter polene, og skrap både batteripoler og kabelpoler skikkelig så du er sikker på god kontakt.

5988767[/snapback]

 

det kan være for lav spenning på batteriet, ja, men det kan også være innslaget på starteren

Lenke til kommentar

Om du skal sjekke ladespenning må du jo få start først. den skal ligge på 14, 6 volt +/-  målt over batteripolene.

 

 

5988767[/snapback]

 

 

Man skal ha jæv... flaks hvis man har en bil som gir 14.4 Volt (Ikke 14.6V som du oppgir) i ladespenning. Bilfabrikantene produserer biler for HELE verden, og leverer stort sett regulator som gir 13.8V. Pga mange av bilene blir levert i varme strøk. Vi i kalde Norge er for lite marked til at de gidder å levere egene regulatorer til vårt marked.

Jeg har på alle bilene mine hatt 13.8 Volt

Lenke til kommentar

Sett på hovedlys og se om de svekkes idet du prøver å dra rundt starteren. Hvis lysene lyser like sterkt hele tiden og du får "klikk klikk" fra starteren, eller ingen reaksjon i det hele tatt kan du prøve å hekte på en startkabel mellom motor og karroseri. Kan være starteren som er for dårlig jorda.

 

Du kan også prøve å kortslutte starteren, enten mens den står i bilen, eller etter du har skrudd den ut.

 

Men først er det såklart enklest å måle om du har nok strøm på batteriet :)

 

*edit: og skulle det være innslaget på starteren så finner du fram ei jernstang eller noe og slår i starteren. Virker det etterpå så er innslaget på tur ut døra

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Vel, batteriet målte 12,75 Volt, så det kan vel utelukkast.

Du kan også prøve å kortslutte starteren, enten mens den står i bilen, eller etter du har skrudd den ut.

Kva er dette godt for?

 

Skal prøve å fikse jording til starteren og slå litt på den. Prøve dette med lysene også.

Lenke til kommentar

Om du skal sjekke ladespenning må du jo få start først. den skal ligge på 14, 6 volt +/-  målt over batteripolene.

 

 

5988767[/snapback]

 

 

Man skal ha jæv... flaks hvis man har en bil som gir 14.4 Volt (Ikke 14.6V som du oppgir) i ladespenning. Bilfabrikantene produserer biler for HELE verden, og leverer stort sett regulator som gir 13.8V. Pga mange av bilene blir levert i varme strøk. Vi i kalde Norge er for lite marked til at de gidder å levere egene regulatorer til vårt marked.

Jeg har på alle bilene mine hatt 13.8 Volt

5990849[/snapback]

 

 

Vel, alle mine biler har ikke ligget under 14 volt på ladingen.

Fadern sin S60 har 14.4 volt over batteriet, min Volvo 440 har 14.3-14.4 volt..

men det er svenske biler, godt mulig de tenker litt lengre enn andre europeiske bilfrabrikanter

Lenke til kommentar
Vel, batteriet målte 12,75 Volt, så det kan vel utelukkast.
Du kan også prøve å kortslutte starteren, enten mens den står i bilen, eller etter du har skrudd den ut.

Kva er dette godt for?

 

Skal prøve å fikse jording til starteren og slå litt på den. Prøve dette med lysene også.

5991318[/snapback]

For å se om starteren virker slik den skal, tenkte jeg. Hvis det er lettvint kan du jo skru ut et par skruer, og hekte av to ledninger og trekke ut starteren. Hvis du da kjører på med startkabler og kortslutter over pluss og styrestrøm på starteren ser du fort om tannhjulet spretter ut og går rundt.

Lenke til kommentar

Om du skal sjekke ladespenning må du jo få start først. den skal ligge på 14, 6 volt +/-  målt over batteripolene.

 

 

5988767[/snapback]

 

 

Man skal ha jæv... flaks hvis man har en bil som gir 14.4 Volt (Ikke 14.6V som du oppgir) i ladespenning. Bilfabrikantene produserer biler for HELE verden, og leverer stort sett regulator som gir 13.8V. Pga mange av bilene blir levert i varme strøk. Vi i kalde Norge er for lite marked til at de gidder å levere egene regulatorer til vårt marked.

Jeg har på alle bilene mine hatt 13.8 Volt

5990849[/snapback]

 

 

Vel, alle mine biler har ikke ligget under 14 volt på ladingen.

Fadern sin S60 har 14.4 volt over batteriet, min Volvo 440 har 14.3-14.4 volt..

men det er svenske biler, godt mulig de tenker litt lengre enn andre europeiske bilfrabrikanter

5991542[/snapback]

 

 

Hade det ikke vært for at jeg kjører så mye, hadde jeg byttet regulator til en med høyere ladespenning. Men med såpass mye kjøring (ca 110000 km/år) kan vel batteriet lettere koke med 14.4 V

Lenke til kommentar

Har tatt ut startermotoren, men veit ikkje heilt om det er den som er problemet. Prøvde selvfølgelig ikkje med startkablar før eg tok den av, men den ser ut til å trenge till oppfrisking.

 

Viklingane som ligg mot børstane er generelt fine, men den eine er vridd ut av posisjon og stikker litt ut, mens ein annan mangler litt. Sjølve motoren ser for øvrig grei ut, det er 4 hakk i den, men det var ein som meinte det var for å avbalansere. Skal ta motoren med til ein vikleverkstad for å ta ein sjekk, eventuelt bytte børstane som er litt slitt.

 

Har forresten sett at ladespenningen er over 14V i fleire bilar (DEFO).

Lenke til kommentar
nei, det stemmer overhode ikke. Ladespenningen skal ligge på over 14 volt, det er det jeg har lært i fra ulike batteriprodusenter, og levrandører.

5996870[/snapback]

 

 

Ladespenningen skal (ideelt sett) være 14,4 V ved +20 C Men det er ikke et absolutt must for en bil som omtrent ikke står stille....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...