GLN Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Hei Imorgen skal jeg overklokke cpuen min. Så lurte jeg på vis jeg klokker for mye eller cpuen blir for varm, kan jeg resette biosen elns sånn det går tilbake til standard?Og hvordan... Jeg har en Asus A8N Premium og en AMD 3700 2.2ghz..hvor høyt kan jeg klokke med standard boxed vifte? og hvor høyt kan jeg klokke vis jeg får meg bedre kjøling..? Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 kan jeg resette biosen elns sånn det går tilbake til standard?Og hvordan... 5987692[/snapback] Hei! Det finnes flere måter å reset'e bios! Man kan f.eks. ta ut bios batteriet. Men det som jeg pleier å gjøre, som (jeg synes) er det beste og enkleste er å bruke jumperen på hovedkortet til å flashe(resete) biosen. For å gjøre dette så må du finne 3 pinner med en 2 pinners jumper på. På de fleste hovedkort så skal det være i nærheten her som den skal være plassert. Jumperen ser omtrent slik som på bildet ut. Som du ser så er det en jumper som dekker 2 pinner, men det er 3 pinner på kontakten. Så det som må gjøre er å fjerne jumperen, men husk hvilke pinner den var plassert på. Deretter så tar du jumperen og plasserer på andre siden av kontakten...Det skjønte du vel ikke? Håper dette gjør det lettere å forstå: Så det du må gjøre først er (som sagt) å fjerne jumperen, putte den på midt pinnen og pinnen på andre siden. Deretter starte pcen, la den stå på noen sekunder. Slå den av igjen. Så tar du jumperen og plasserer den tilbake slik den stod før. Og voila, du har flashet biosen. Høres kanskje litt komplisert for noen? Men det er bare barnemat etter at man har gjort det en gang. Og det med hvor høyt du kan klokke en AMD Athlon 64 3700+ ..Det er sikkert mange synspunkter innenfor det. Men me stock kjøling kan man nå opp til en 2,6ghz(og høyere). Men det spørs veldig på om du går etter multiplier eller FSB. Med bedre kjøling(luft?) så kan man komme litt høyere, men ikke nødvendigvis så veldig mye.. Mvh Scotty Lenke til kommentar
GLN Skrevet 25. april 2006 Forfatter Del Skrevet 25. april 2006 takk, bra innlegg scotty.. men varer cpuen mindre(isåfall mye mindre) vis du overklokker den? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Pga elektromigrasjon vil en overklokket CPU kanskje vare i 10-20 år istedet for en ikke overklokket som varer kanskje 100 år. Uansett mye lenger enn du bryr deg om. Lenke til kommentar
GLN Skrevet 26. april 2006 Forfatter Del Skrevet 26. april 2006 ok, men hvor ser jeg hvilket resultat jeg har oppnådd?Hvor mye jeg klarte og klokke... Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Hvor mye du klarte å klokke får du jo med deg ved å se hvilke hastigheter du sist la inn uten at maskinen klikka. Men Everest er et greit program som gir deg grei info om overklokkinga di. Eller så kan du kjøre 3Dmark uten å overklokke, og sammenligne resultatet etter at du har overklokket. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 ok, men hvor ser jeg hvilket resultat jeg har oppnådd?Hvor mye jeg klarte og klokke... ...makan til komplisert "dustepreik" i denne tråden Høyreklikk 'Min datamaskin' og velg 'Egenskaper' så ser du tilstanden under 'Generelt'. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Jeg regner med at det var meg du siktet til? Ettersom ingen av de andre innleggende siktet til spørsmålet hans slik mitt gjorde. Du synes det er litt "dust" å anbefale folk å bruke Everest? Her får man jo mye mer info enn du får under Generelt på Min Datamaskin, pluss at man får den superkule muligheten til å se hvor mange prosent økning man har hatt. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 (endret) Jeg regner med at det var meg du siktet til? Ettersom ingen av de andre innleggende siktet til spørsmålet hans slik mitt gjorde. Du synes det er litt "dust" å anbefale folk å bruke Everest? Nope, hadde '_Scotty_' on my mind: flytt cmos-jumper tur/retur 1-2 ->2-3 ->1-2 Everest er bra, men det finns flere og mindre med god info http://www.softpedia.com/catList/92,1,1,1.html Endret 26. april 2006 av Zink Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Jeg regner med at det var meg du siktet til? Ettersom ingen av de andre innleggende siktet til spørsmålet hans slik mitt gjorde. Du synes det er litt "dust" å anbefale folk å bruke Everest? Nope, hadde '_Scotty_' on my mind: flytt cmos-jumper tur/retur 1-2 ->2-3 ->1-2 5990936[/snapback] Javel? Og hva er så dustete med at jeg forteller hvordan det skal gjøres? Tror du at trådstarter hadde skjønt hvordan man gjøre det hvis man sier: flytt cmos-jumper tur/retur 1-2 ->2-3 ->1-2 ? ..når han spør om levetiden på en prosessor som er klokket, så tror jeg neppe han hadde skjønt slik. Jeg fortalte det på min måte, og jeg har lest igjennom den. Og hadde lett klart det om det skulle vært min første gang. Så du trenger ikke komme med en kommentar at det er "dustete" slik jeg sier det, siden du har kanskje en annen oppfatning til forklaring. ..Neste gang, så spar deg selv! Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 _Scotty_ hadde jo verdens enkleste forklaring. Dessuten svarte du jo ikke på trådstarters spørsmål engang. Lenke til kommentar
GLN Skrevet 26. april 2006 Forfatter Del Skrevet 26. april 2006 jeg synes selv at det var bra forklart av scotty, når jeg er nybegynner innen dette så nytter det ikke og snakke komplisert Lenke til kommentar
GLN Skrevet 26. april 2006 Forfatter Del Skrevet 26. april 2006 (endret) Nå har jeg "overklokka" men problemet er at jeg klokka den ned:S ifra 2.21 til 2.07 :O Jeg følgte disse rådene: Overklokking for nybegynnere Her er en mini guide for hvordan du kan klokke med ASUS A8N. De innstillingene som jeg har skrevet er langt ifra aggressive, og de kan gjøres med billig minne og med vanlig boxed cpu vifte. Og vips så går f.eks din 3200+ på over 3500+ spec. Skal du klokke mer er det bare å prøve seg frem, ett steg av gangen. Og det er bare å poste på forumet om det er noe å lure på. Trykk "del" når du starter opp. Du kommer da inn i BIOSen Trykk høyre piltast for å komme til Advance Gå inn i CPU configuasjon Velg Hyper transport 4X Gå inn i DRAM Configuasjon Velg: Max Memory clock "DDR333" 1T/2T Memory timing "1T" Gå tilbake og inn i Jumperfree configurasjon Bytt overklokkings modus til "Manuel" Velg CPU Frequency "230" PCI "33,33" PCIe "100Mhz" Vel CPU spenning til "1,45V" Trykk F10 for å lagre Om du ikke får systemet stabilt på dette kan du prøve med 1,5Volt, men da MÅdu ha god kjøling. CPUen bør ikke gå opp i 60grader ved å kjøre prime95. Så: Noen som kan sette opp noe annet til min amd 3700 2,2ghz cpu, så jeg får den opp i 2.6 eller 2.8? har amd 3700 Asus A8n premuim crosair ddr-dimm 3200 1024mb ram Silent power 400w hva passer best til dette? Endret 26. april 2006 av Dranc Lenke til kommentar
Be__bad Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Tror ikke at du har fulgt rådene hvis du underklokket den., Gå over liste en gang til og skjekk. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 _Scotty_ hadde jo verdens enkleste forklaring. Så bra? Dessuten svarte du jo ikke på trådstarters spørsmål engang. Kan jeg enkelt vise til i svaret over Så lurte jeg på vis jeg klokker for mye eller cpuen blir for varm, kan jeg resette biosen elns sånn det går tilbake til standard?Og hvordan... Der er cmos jumper et greit spor - dvs. skal godt gjøres mister du det. Lenke til kommentar
GLN Skrevet 26. april 2006 Forfatter Del Skrevet 26. april 2006 jeg har følgt alle rådene, men lurer på om de tipsene var til en dårligere cpu... kansje få noen tilpasset min cpu Lenke til kommentar
deggis Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 har klokket min amd athlon 3700+ 2,2gh til 2700 på boxed vifte...max 47 ved 100%load og 35 ved idle "san diego" Lenke til kommentar
Zink Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Så trykkes en tast (f.eks. 'Del') tidlig i POST når maskina starter og det velges 'Optimized Defaults'/ 'Save & Exit' så vil burken plystre glücklich avsted på en restart. Kanskje 'Del' 'F1' 'F2' 'F10' 'Ctrl+F10' osv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå