Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC krasjer i spill, men kun i første forsøk!

Anbefalte innlegg

Har et ganske merkelig problem.

Maksinen krasjer i alle spill jeg har forsøkt. Etter krasjet får jeg en feilmelding med ATI logo: "VPU Recover has reset your graphics accelerator as it was no longer responding to graphics driver commands"

Det merkelige er at jeg bare kan lukke dette vinduet og starte opp spillet, eller et annet spill og da fungerer det som det skal! :hmm:

Komponenter i maskinen:

Chieftec Mesh m/400W PSU, Asus P5WD2 Premium, Intel P4 650 3,4Ghz, Corsair Value s. PC4200 2048MB kit, 2x WD Raptor 74GB i raid, Seagate 300GB SATA2, Powercolor Radeon X800XL 512MB, XP Pro.

Har utelatt at det kan være onboard Realtek lydkort som enkelte har hatt problemer med mot ATI, har testet med dette deaktivert med samme resultat.

Trodde en stund at ATI-driverene på en eller annen måte kunne være i en eller annen forkrøplet status etter krasj, men har vel utelatt dette som en løsning ettersom jeg får godt over 5000 i 3DMark 2005 og at f.eks. Oblivion glir bra med ganske harde settinger.

For lite strøm kan det vel heller ikke være, da ville det jo ha krasjet ved andre forsøk også?

Har nyeste directx og ATI drivere. Har også funnet nyeste intel chipsetdrivere hos intel og installert disse. Asus har ikke disse på sine sider :thumbdown:

Noen som har et godt forslag? (borstett fra å krype til korset å reinstallere :cry: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner problemet selv fra den tiden jeg kjørte ATI. Løsningen ble å skru av VPU Recover i ATI-kontollpanelet. Etter det fungerte det knirkefritt.

Aner ikke hvorfor den slår inn, men jeg antar at det var en innebygget fail/safe som slo inn så ATI kan dekke seg selv ved eventuelle reklamasjoner.

Endret av Baggsy
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fant ut av dette til slutt.

Var ASUS hovedkortet som var den skyldige.

Er en setting som heter PEG Link mode som overklokker skjermkortet. Var satt til "Normal" hos meg, men det viste seg at normal betyr +8%

Satte den til slow som er vanlig hastighet, og nå virker maskinen fint.

Om noen andre har samme problem:

Gå inn i BIOS, gå til ADVANCED og til CHIPSET. Velg PEG LINK MODE og sett den til "Slow". Noen er kanskje heldigere enn meg og har et kort som fungerer med Normal, eller kanskje tilogmed Fast, Faster eller Fastest :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...