Gå til innhold

FlatTV (LCD Plasma): Kjøp- og tips guide

Anbefalte innlegg

Kommer med et spørsmål selv: Har dvd spiller med hdmi og hd klar tv. Vil jeg få merkbart bedre bilde med hdmi kabel framfor scart som jeg bruker nå? Har goså en HD dekoder fra canal digital på vei, men tven har kun 1 hdmi inngang. Er det mulig å bruke hdmi til dvi på dvd spilleren å få samme bildekvalitet samtidig som Hd boksen er tilkoblet med hdmi? Har en 37" Daewoo og Pioneer hjemmekino.

Endret av Prebsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok nå har jeg lest gjennom hele tråden og fortsatt så er jeg veldig usikker på om jeg skal velge plasma eller LCD...

jeg bruker tv-en mye for å nettopp se på tv og film. Har tenkt å koble til pc-en men kun for å se på filmer som jeg laster ned, altså ikke surfing eller spilling fra pc-en.

MEN har også tenkt å kjøpe meg ps3 snart, så er derfor ganske forvirret...

Har lest at plasma tv-er har raskere responstid, så vil ikke plasma være bedre til spill pga. rask resposntid??

Hva er så mye bedre med LCD når det gjelder konsoll spill?

Har ikke så mye peiling rundt dette, så trenger virkelig hjelp :)

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fin guide, men jeg savner råd om:

- oppfriskningshastighet, det at man kanskje bør se etter i hvertfall 100Hz. Nå kommer både 120Hz (LG f.eks.) og 200Hz (Samsung) for fullt også.

- innebygget DVB-T er ikke alltid for norske forhold.

- kantutjevning, eller graden av glidende overganger når bildet panorerer sideveis. Henger dessuten sammen med oppfriskningshastigheten.

- strømforbruk ved bruk av TV-en.

- om det er DVI eller VGA på PC-inngangen. Eller kanskje begge deler? DVI er vel best i dag, om man kan velge.

- automatisk lysjustering i forhold til lyset i rommet. Både på godt og vondt (kan ikke alltid slås av like enkelt).

- stemmejustering, dvs. at man kan øke lyden bare for stemmene og la bakgrunnslyden være uendret.

...som er noe av det jeg kommer på i farten. Ikke alt er like viktig å se etter dog.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Du bør alltid se TV-en med normalinnstillinger før du bestemmer deg. Ta gjerne med en film du har og prøv den i butikken. Sjekk slike ting som mørke partier i filmen, og glidende horisontale scener. I nattscener bør du kunne se fint hva som foregår og når kameraet sveiper sideveis bør ikke bildet hakke.

Jeg ville istedet anbefalt en med full HD-oppløsning, d.v.s. 1920x1080p. Personlig setter jeg det som et absolutt krav og vurderer ikke andre i det hele tatt.

Men du kan sikkert bli fornøyd med en slik TV også. Oppløsningen er ikke like viktig for alle. Noen hevder tilogmed at det kun er psykologisk og ikke merkbar forskjell på full HD og 1024x768. Det er bra at denne TV-en har 100Hz og 24p. Kontrast på plasma-TV-er pleier å være bra i dag.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

(Broren min har en fullhd, husker ikke navnet, men den klarer ikke svart så bra:P)

Mulig bedre du lærer å skrive for hvordan skal dette tolkes da?

Du har redigert innlegget etter jeg skrev, du er ikke den skarpeste kniven i skuffen vet jeg chriso89 :roll:

Edit- Synd man ser tidspunkt for mitt innlegg og din redigering da :!:

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei

Min familie invisterte i en Panasonic 40' plasma TV, som vi er veldig fornøyde med. Helt til min inkompetente søster bestemmer seg for å la apparatet stå på hele natten med menyskjerm fra en dvd. Dette har gjort at jeg har en nydelig bakgrunn på TV'en til enhver tid. Når går dette fastfrytste bildet vekk? Er det erstatningsgaranti?

mvh

en irritert bror

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...