Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

FlatTV (LCD Plasma): Kjøp- og tips guide

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Skal kjøpe meg ny TV, mellom 40" og 50". Er det LED-TV som går for å være best? Hvilken frekvens bør TVen ha, jo flere Hz jo bedre?

Håper på noen fornuftige svar, til tross for litt dumme spørsmål. :)

Nå blir det vanskelig å anbefale deg noe uten en pris å gå etter, men når det gjelder Hz bør du sikte deg inn på 100Hz - og da ren 100Hz. Altså, ikke 100Hz CMR, 100Hz MCI eller slikt (med andre ord, står det bokstaver bak oppdateringsfrekvensen kan du som regel dele tallet i to, og du har den reelle frekvensen. Dette gjelder kanskje ikke alltid, men er en grei tilnærming). Dermed vil eksempelvis 200Hz CMR være tilsvarende 100 "ekte" Hz. Noe over 100Hz mener jeg ikke er nødvendig, forutenom til 3D-bruk.

LED er blitt industristandard nå, og såfremt du ikke satser på dedikert TV-rom med dempet belysning/lite gjenskinn fra vinduer, ville jeg utelukket plasma. Noen sverger riktig nok enda til plasma, men da er det oftest snakk om en serie skjermer fra Panasonic som ligger litt opp i prisklassen. LCD finnes det enda et par modeller av, spesielt i de litt mindre størrelsene. Men du har klart størst utvalg i LED.

Størrelsene du dermed sitter igjen med blir 40"/42", samt 46"/47" (litt avhengig av merke). Helt ålreite skjermer i 40/42, med 100Hz, starter på rundt seks tusen. For 46/47 kan du påregne alt fra en tusenlapp til tre tusen kroner opp, for de samme modellene du finner i 40/42 i en større størelse.

Håper dette gav deg noen pekepinner i allefall. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hei! Spør da jeg er grønn Synns 3d er utrolig stilig og vurdererer derfor denne: http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/UE60ES6305XXE/samsung-60-3d-led-smart-tv-ue60es6305

Men så til spørsmålelene:

-Er det mulig å bruke en 3d-tv i "vanlig modus" uten briller også?

- Egner denne tv'en seg til mine bruksområder som først og fremst er fotball? Deretter spilling og film?

Lenke til kommentar

Hei! Spør da jeg er grønn Synns 3d er utrolig stilig og vurdererer derfor denne: http://www.elkjop.no...t-tv-ue60es6305

Men så til spørsmålelene:

-Er det mulig å bruke en 3d-tv i "vanlig modus" uten briller også?

- Egner denne tv'en seg til mine bruksområder som først og fremst er fotball? Deretter spilling og film?

-Denne kan settes opp til å brukes i 2D-modus, hvis det var det du lurte på. Den kan ikke brukes i 3D uten briller. Da får du bare hodepine og muligens epileptiske anfall.

-Siden den har "200 Hz Clear Motion Rate", vil bevegelser bli jevnet ut slik at man unngår hakking. Det vil jeg tro vil fungere svært bra til fotball, men også til film og spilling

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Hei,

Er for tiden student, å planlegger å kjøpe meg en TV. Ser for meg en TV på 40" eller mindre, og kan se meg villig å bruke 3000-5000 (kan bruke litt mer hvis det er verdt det). Har ikke behov for alt ekstra som 3D, smart-funksjoner osv. Sitter rundt 2 meter fra TVen.

Skal bruke TVen til PS3, film og vanlig TV titting.

Tingen er at jeg har fått tilbudet om en Samsung LE40A636 for 750 kroner av en kompis. Den har en flekk i hjørnet som man ikke kan se noe godt som er litt mørkere (har ikke sett selv). Er det en god idé å kjøpe denne, eller å kjøpe en ny TV som eventuelt kan være bedre?

Takk

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

Er for tiden student, å planlegger å kjøpe meg en TV. Ser for meg en TV på 40" eller mindre, og kan se meg villig å bruke 3000-5000 (kan bruke litt mer hvis det er verdt det). Har ikke behov for alt ekstra som 3D, smart-funksjoner osv. Sitter rundt 2 meter fra TVen.

Skal bruke TVen til PS3, film og vanlig TV titting.

Tingen er at jeg har fått tilbudet om en Samsung LE40A636 for 750 kroner av en kompis. Den har en flekk i hjørnet som man ikke kan se noe godt som er litt mørkere (har ikke sett selv). Er det en god idé å kjøpe denne, eller å kjøpe en ny TV som eventuelt kan være bedre?

Takk

Om du er student og vil unngå lisens så kjøp deg ein større LCD skjerm til PC og sjå TV via internett. Du kan få mykje TV for dei 220+ kronene lisensen kostar deg per mnd.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Skal ha en 46-47" smart (mest pga netflix og spotify) LED-TV til maks 8000. Må være minimum 100 Hz bildeforbedringsfrekvens. Har T-We boks fra Canal Digital, hvis det er relevant. Ellers har jeg ikke så veldig mye peiling eller særlig mange krav.. Har prøvd å se litt rundt, men blir ikke helt klok på hva som er bedre enn hva.

Kan denne Samsugen være en go? [http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/UE46F7005XXE/samsung-46-3d-smart-led-tv-ue46f7005]

Har sett på bl.a. denne fra LG også [https://www.komplett.no/lg-47-3d-led-smart-tv-47la640v/798764#!tab:extra], den er jo en del billigere.

LGen har akkurat 100Hz, mens Samsungen har 200Hz, også har jeg hengt meg litt opp i kameraet som gir mulighet for skype, selv om jeg er litt usikker på om jeg egentlig trenger det.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Har egentlig oprettet egen tråd, men kanskje lige greit spør her også..

Hvis jeg skal har 65'' hva bør jeg velge?Er den samsungen alle selger som HOTproduct er best?

Jeg styrer unna Samsung. Vet aldri hvor lenge de holder. Sony leverer vel stort sett bedre bildekvalitet etter tester å dømme. Dessuten er de stort sett mere driftsikre etter det jeg har erfart.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hey,

Eg trenger "stor skjerm". Skal bruke den til å koble macbook, PS3 og streame fra nett. Ser aldri på vanlig TV.
Smart-funksjon er unødvendig, da jeg skal ha enten apple-tv eller roku-3 (venter og ser kva nye apple-tv har å tilby).
Trenger ikke innebygde høytalere, da jeg kobler til eksterne.

Helst over 40``. Kan gjerne vere opp mot 55``.
4k er en stooort pluss (eller liten must), kommer ann på prisen.

Vil den fungere? Eller må jeg skaffe meg TV?

https://www.komplett.no/philips-40-4k-led-bdm4065uc00/827908#

Slik som jeg ser det, plus med "kun skjerm", at den gir mer bilde for pengene. Da jeg trenger ikke tv/smart-tv.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 9 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hei! 

Skal bestille nytt tv i helgen og det eneste som er sikkert er at det blir 65". Ønsker bruke minst mulig, og anser 16000 som (samsung 65 8500 nå koster) som maksimal sum. Er denne et godt valg? Litt skeptisk til utformingen med at den er tykkere nede mtp veggfesting, men det går kanskje fint?

Ellers har jo LG en 65" til 10000 som folk virker å være fornøyd med. 

Hvilke av disse burde jeg gå for og finnes det evt alternativer som bør vurderes på 65" i prisleiet opp mot 16000?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du sammenligner en toppmodell mot en budsjett-tv. Det er stor forskjell på disse. Dersom du er forberedt på å bruke 16000, så kjøp samsungen. I motsetning til LGs 6 serie har denne HDR10, bedre sort, bedre bevelgse.

Merk at samsung bryter med vesa på skruelengder så de som ligger i pakken passer ikke.

LGs 65uh770 er i samme prisklasse som ks8000. Denne har hdr10 og dolby vision. Bedre smarttv enn samsungen og et herlig ips panel.

Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1770258&do=findComment&comment=23842556, så ikke denne tråden før nå:

Leter etter ny tv, mellom 40" og 50". TV er beregnet på film og serier, både fra PC og parabol. Ser helst på LG og Samsung. Hvis det blir gaming så blir det fra oppkommende konsoller. Det ville vært flott om det ikke var nødvendig å se rett på TV'en fra en viss retning for å få et ok bilde.

Det er veldig vanskelig å finne reviews og tester av det meste jeg har sett på komplett/netonnet i laveste prisklasse.

Ser det Samsung og LG har egne klassifikasjoner for bildekvalitet. Er disse klassene bare tullball PR fra selskapene eller er de ca. presise?

https://www.komplett...-tv-ue49ku6405#

1500 Picture Quality Index

https://www.komplett...ue40k5515-hvit#

400 Picture Quality Index

https://www.komplett...chnical-details

100 Hz Refresh Rate, 1200 Picture Mastering Index

Det er rundt 1000kr forskjell mellom disse TV'ene (Samsung UE49KU6405 er på tilbud på komplett). Er det best å bare kjøpe den billigste til nye teknologier kommer ut, er det noe spesielt på vei til å bli ny standard?

Jeg lener mot LG bare basert på at den virker til å ha ok bilde (Ultra-HD og oppskalert 4k?) og den er 4490,- på netonnet.

Er det noen som står ut som mye bedre? Eller finnes det bedre alternativ i laveste prisklasse?"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...