SW-547 Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Bilder med teleskop (lang historie) Jeg har testet en av mine mindre og rimelige teleskoper som telelinse på fugl. I utgangspunktet kan det virke som et håpløst prosjekt med en fast 500mm, manuell fokus og lysmåling og i verste fall på flygende mål. What the hell, jeg prøver lykken. Først og fremst så det jo ganske rått ut. En 500mm er ganske stor, men ikke i nærheten av størrelsen (eller prisen) på en ekte EF 500 f/4, men allikevel stor. 102mm i filterstørrelse er ikke hverdagskost. Her er et bilde av teleskopet ved siden av 70-200 f/2,8 som heller ikke er en smågutt sammenlignet med en kit linse. http://www.tomvictor.com/70-200.htm De fleste teleskoper for astronomi har mulighet for feste av et SLR kamera via en såkalt T-ring. T-ringen sees på bildet over som en sort dings med gjenger som passer på teleskopet en den ene enden og en fating som passer rett på kamera i den andre. Denne kan bare skrues av og byttes med en som passer ditt kamera, disse T-ringene får du kjøpt i butikker som har teleskoper og koster ca. 150-200 kr. Linsebytte er like raskt som en normal linse da dette foregår på samme måte, dog i noe mindre format. Nå da, med kanonen ladet tar jeg bilen ned til nærmeste jorde som kan ha noen form av fugl.. Jeg fant noen gås, eller var det ender, dere med peil på pipp pipp kan sikkert bidra med navn. Avstanden er ca. 200-300 meter på de første bildene i linken under. Jeg la ”linsen” på et nedrullet vindu i bilen å knipset i vei. I og med at jeg har kun lukkertid å variere lysstyrken med så er bildevisning og histogram et must å ha på, justering av dette gir raskt og snart ble bildene riktig eksponert. Søkeren var lys og fin å se i og det var ikke for vanskelig å se når det var skarpt. Etter litt trening gikk det hele svært så raskt og smertefritt, faktisk over hva jeg hadde forventet. Som dere ser av bildene når ikke linsekvalitet på dette teleskopet opp til SLR kvalitet, men etter min mening godt nok til dokumentering av for eksempel fugl eller andre dyr. Dette teleskopet en akromatisk refraktor og har ikke fancy ED eller Floritt glass, derfor blir det en del CA og fargefeil i sterkt lys. Dyrere teleskop vil helt sikkert gi bedre bildekvalitet. Dagen etter ble det en tur ut sammen med fuglefolk hvor resterende av bilder ble tatt. Teleskopet var da festet til et vanlig kamera stativ. Alle bilder er tatt med kun 1 dags trening så her er det et forbedrings potensial så det holder. Artig for de som ønsker å kombinere fotografering med tøff brennvidde og astronomi på hobbyplan for en rimelig penge. NB. Nærgrensen er ca. 40-50 meter http://www.tomvictor.com/birds.htm Er det brukendes? JA Er det gøy? JA Får du lyst på større brennvidde etter dette? JA Er teleskopet til salgs? JA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå