Alexi Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 (endret) Jeg har såvidt begynt å kikke på Python tutorial. Skjønner ikke det helt idiotisk essensielle: hvor skal Pythontekstene settes inn i Html, og hvordan? I tutorialen begynner bare forfatteren å forklare hvordan man skriver i Python, men sier ikke noe om programmet skal lages i egen editor. Kan man bare bruke notepaden og programmere rett inn i Htmldokumentet? (Jeg har inntrykk av at noen av disse tutorialene henvender seg til nybegynnere som kan litt programmering fra før. Men det som sikkert er veldig selvsagt for mange, er jo ikke nødvendigvis det for alle! Eller er det bare jeg som har litt tregt for det?) Endret 25. april 2006 av Alexi Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Jeg har såvidt begynt å kikke på Python tutorial. Skjønner ikke det helt idiotisk essensielle: hvor skal Pythontekstene settes inn i Html, og hvordan? I tutorialen begynner bare forfatteren å forklare hvordan man skriver i Python, men sier ikke noe om programmet skal lages i egen editor. Kan man bare bruke notepaden og programmere rett inn i Htmldokumentet? (Jeg har inntrykk av at noen av disse tutorialene henvender seg til nybegynnere som kan litt programmering fra før. Men det som sikkert er veldig selvsagt for mange, er jo ikke nødvendigvis det for alle! Eller er det bare jeg som har litt tregt for det?) 5986236[/snapback] Hvis planen din er å bruke Python i HTML - som en slags PHP-erstatning - er du avhengig av en web-server/framework som støtter det. Apache m/mod_python, IIS med bindinger til pyWin32 osv. Skal du lage programmer/scripts, er det bare å skrive python-koden i vanlige tekstfiler som kan kjøres f.eks fra kommandolinja. Lenke til kommentar
Alexi Skrevet 25. april 2006 Forfatter Del Skrevet 25. april 2006 Hvis planen din er å bruke Python i HTML - som en slags PHP-erstatning - er du avhengig av en web-server/framework som støtter det. Apache m/mod_python, IIS med bindinger til pyWin32 osv. Skal du lage programmer/scripts, er det bare å skrive python-koden i vanlige tekstfiler som kan kjøres f.eks fra kommandolinja. 5986290[/snapback] Takk for svar. Men jeg er som dere skjønner helt grønn ennå. Hva betyr det å skrive koden i vanlige tekstfiler som kan kjøres fra kommandolinja? Lenke til kommentar
GenericName Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 (endret) ... Endret 12. januar 2011 av Token Lenke til kommentar
Fjoggs Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Jeg tror jeg forstår problemstillingen til trådstarter siden jeg antageligvis lurer på noe av det samme. I php så trenger man kun å gjøre no slik for å benyte php med html: <?php // Fil: test.php $header = 'Pythons ekvialent til php web scripting'; $title = 'Dette er jo enkelt, hvordan gjør man det i Python'; $content = 'Hvis man har apache -> mod-python instalert på serveren hva er enkleste måten å gjøre dette på i python'; ?> <html> <head> <title><?php echo $header; ?></title> </head> <body> <h1><?php echo $title; ?></h1> <div id='content'> <?php echo $content; ?> </div> </body> </html> Altså hvordan ville man laget dene enkle siden i python? (test.py) Har ennå ikke funnet en innføringene (tutorial) i Python med web scripting som fokus. Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 (endret) Jeg tror dette funker med mod_python og psp, men jeg er ikke sikker. Kan noen som har peiling si om dette funker?: <% HEADER = "Pythons ekvialent til php web scripting" TITLE = "Dette er jo enkelt, hvordan gjør man det i Python" CONTENT = "Hvis man har apache -> mod-python instalert på serveren hva er enkleste måten å gjøre dette på i python" %> <html> <head> <title><%=HEADER%></title> </head> <body> <h1><%=TITLE%></h1> <div id='content'> <%=CONTENT%> </div> </body> </html> Endret 26. april 2006 av FraXinuS Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Siden python ikke er laget for at det skal kun brukes til webprogrammering er det ikke derfor like lett aa komme i gang som med php. Python har dog mange gode frameworks som gjor jobben lekend lett for deg, i forhold til PHP. Da tenker jeg paa Django, TuroboGears (og web.py). Personlig liker jeg Django best, og kan ambefale det. Se: http://www.djangoproject.com http://www.turbogears.org/ http://www.webpy.org/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå