robertaas Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 (endret) Har en Shuttle SN85G4V2 hvor hovedviften (til heatpipe) selv etter å ha blitt skiftet flere ganger nesten ikke vil gå. Det begynnte med at viften bråket mer og mer og så en dag var viften helt stille. Da tok det ca. 20 minutter til før maskinen plutselig slo seg av. Jeg åpnet maskinen og så det var helt tett med støv mellom kjøleribbene til heatpipen. Fikk fjernet støvet, men viften gikk fremdeles ikke. Regnet med at den var ødelagt og skiftet viften. Den nye viften gikk nesten ikke rundt og maskinen stoppet etter ca. 20 minutter. Fikk så tak i en annen vifte som skulle være enda sterkere, men "vinden" som den gamle viften genererte mangler fremdeles... og maskinen slår seg fremdeles av etter ca. 20 minutter. Har sikkert prøvd de fleste viftene på 80x80x15mm som er på markedet. Er det mulig at viften plutselig får for lite spenning eller kan det være noe annet som er feil? Hva kan jeg i så fall gjøre for å få fikset dette? Viften på skjermkortet går i alle fall uten noe problem. Tips mottas med takk. Endret 25. april 2006 av robertaas Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Hei! Har du sjekket innstillinger for viftene i BIOS? Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 25. april 2006 Forfatter Del Skrevet 25. april 2006 Nei, kan disse innstillingene endre seg av seg selv? Hvordan kan man i så fall få endret dem tilbake? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 25. april 2006 Forfatter Del Skrevet 25. april 2006 I BIOS står innstillingene på "Smart fan", "safe mode" og "Fan 1&3". Fant ingen innstillinger som gikk på spenning til viften. Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Det kan være problem med luftmotstand. F.eks hvis du tar en vifte, og setter den på en flate, så vil den ikke klare å suge ut luft. Som nevnt, så kan det også være innstillinger i bios. Du kan jo prøve en annen vifte, som er koblet direkte på 12v ? (harddisk/diskett kabel). Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 25. april 2006 Forfatter Del Skrevet 25. april 2006 Har også prøvd de 2 siste viftene løse uten å montere dem mot heatpipen, altså med helt fri luft forran og bak viften og de hadde så liten fart at det nesten ikke er mulig å si hvilken vei luften ble flyttet. Finner som sagt ingen innstillinger for spenning til viftene i bios og jeg har allerede forsøkt 3 forskjellige vifter. rett til 12V? Vil se om jeg finner andre utveier før jeg kobler en vifte til en tilkobling som ikke er laget for viften og har viften på max hele tiden. Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Kan bruke viftekontrollere på 12v, sette de ned til 9v f.eks. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 26. april 2006 Forfatter Del Skrevet 26. april 2006 Sorry, er litt grønn på PC. Finner hverken i BIOS eller noe sted i kontrollpanel valg for å endre spenning for vifte fra 9 til 12 volt. Klarer heller ikke å finne noen oversiktlige guider for dette online. :-( Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Nei, kan disse innstillingene endre seg av seg selv? Hvordan kan man i så fall få endret dem tilbake? 5986750[/snapback] Prøv "setup defaults" eller "optimized defaults" i BIOS. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 27. april 2006 Forfatter Del Skrevet 27. april 2006 Etter å ha ventet i flere døgn uten svar fra Shuttle koblet jeg viften fast til 5V. Ingen tilpassing av hastigheten lengere, men det ser ut til å fungere. Takk for tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå