Gainwardrobe Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Å skifte chipsetkjøler på hovedkortet mitt (msi k8n neo4-f) er vanskelig, så jeg lurte på om det var mulig og bare skru den av? Vil chipsettet holde seg kjølig nok med bare den "metallbrikken" uten viften på? Link til hovedkortet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307784 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Det kommer jo an på om du har god ventilasjon i kabinettet. Har flere ganger skiftet til en større kjøleribbe uten vifte (Microplex), og det fungerer utmerket når jeg har kabinettvifte. Det er jo temperaturføler i chipset så du kan følge med. Lenke til kommentar
Gainwardrobe Skrevet 25. april 2006 Forfatter Del Skrevet 25. april 2006 (endret) Ja ok, hva er normal temperatur for chipset da? Hva er maks temperatur ett chipset kan ha? Jeg har ganske bra ventilasjon i kabinettet mitt. En hardiskvifte, en vifte bak som suger ut luft, cpu viften som suger inn luft fra den avtagbare døren og psu viften. Alle disse bidrar jo for luft forflytning. Tenker på og innstallere enda en vifte i døren på kabinettet Endret 25. april 2006 av Gainwardrobe Lenke til kommentar
Gainwardrobe Skrevet 25. april 2006 Forfatter Del Skrevet 25. april 2006 Føler meg ikke helt komfortabel med å koble ut viften... Kunne noen si meg hva som er normal og maks temperatur for chipset så jeg kan se hvordan temperaturen holder seg i standby og load? Lenke til kommentar
Zink Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 (endret) Normalt ligger chip-temp 5-6°C under cpu-temp. Dvs. 30-40° på chipet. Er trolig ingen fare med "chip-helsa" før BIOS viser over 60°C, slik at det er endel å gå på. Å fjerne vifta og kjøre uten kjøleribbe er neppe å anbefale - bruk f.eks. termisk lim til å feste kjøleribba, evt. et par mikroskopiske flekker med tyntflytende superlim + kjølepasta. Som en sikkerhet kan du også sette alarm manuelt i BIOS på system temp. Hvis du bruker vifter som skaper litt overtrykk i kabinettet, så reduseres støvmengde inn i kassa men tempen øker litt. edit: - Om å sette alarm på kritisk system temp i BIOS (f.eks. +65°C) og lese programvare i windows NVIDIA nTune (sys info) Endret 26. april 2006 av Zink Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå