Gå til innhold

Noen som har tatt almenn påbygging?

Fatty

Anbefalte innlegg

Jeg går for tiden GK Helse&sosial, og til høsten regner jeg med å komme inn på VK1 Ambulansefag. Etter det tror jeg at jeg har lyst å gå almenn påbygg for studiekompetanse. Det jeg lurer på er om dette er helt forferdelig. Jeg er vant til en del lekser og teori fra GK, men blir det ekstremt mye? Hvilken matte har man der?

Eventuelt, hvordan er mulighetene for å ta ett og ett fag som privatist? Er det mulig å gjøre de to årene man går i lære? Vil dette bli enklere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det kan være litt slitsomt til tider. For de som ikke er vant med masse teori.

Men så lenge man følger med går det bra. Pass på å henge med i mattetimene. Husker ikke akkurat hvilken matte vi hadde, men det var mange som strøk i dette faget.

Ja det er enkelt å ta opp fag igjen som privatist. Det kan vel også kombineres med jobb så vidt jeg vet. Et par ganger i uka man tar opp igjen feks. matte og jobbe resten.

Men det er mye eksamener og tentamener mot våren. Det er helt greit å ta påbygning, men bare pass på å ikke falle ut, for det er veldig lett :)

Lenke til kommentar
Ja det er enkelt å ta opp fag igjen som privatist. Det kan vel også kombineres med jobb så vidt jeg vet. Et par ganger i uka man tar opp igjen feks. matte og jobbe resten.

5985720[/snapback]

Mulig det bare er meg. Men når jeg leser dette, så forstår jeg det slik at du sier man har oppmøte når man tar fag som privatist. Å ta fag som privatist betyr bare at man melder seg opp til en eksamen, og leser på egen hånd. Det er ingen undervisning. Ingen oppmøteplikt. Ingen lekser. Ingen prøver eller tentamener. Bare deg, fagbøkene, og en dato for eksamen.

Så man kan kombinere det med hva som helst. :)

Lenke til kommentar

For noen går snittet opp, for andre går snittet ned på påbygg, jeg har vært lærling og slipper derfor unna med bare 20 timer i uken. Og jeg tar allmenn påbygg nå i år :)

Vi i 20 timers kurset har heller ingen oppmøteplikt da vi vet når vi må gå.

Selv synst jeg at året er helt greit, men alt avhenger av lærerene. Vi har en lærer i norsk som er helt fenmenal og vet hva som skal gjøres for å få oss til å følge med.

Og akkurat det er viktig når vi har 10 timer norsk hver uke, og på det drøyeste en hel dag med norsk i uken, fra 08:30 til 14:30.

Blir ikke verre enn du gjør det til, vi startet _første dag_ med norrøn litteraturhistorie. Men faget er jo bygget opp for at man skal kunne bestå ;)

Lenke til kommentar

Jeg har tatt 2mx, 3mx og 2fy som privatist mens jeg var i militæret. Jeg hadde den fordelen at faren min er matte og fysikklærer, men vil påstå at alle tre fagene burde fint gå an å ta som privatist. Det forutsetter enten at du er veldig glad i å lese mattebøker selv, eller at du får ta i flere sett med eksamensoppgaver med løsningsforslag. - Det funker også hvis du gjør en deal med matte/fysikklærer om hjelp når du står fast.

Det med løsningsforslag var noe jeg plukket på på ingeniørhøgskolen... Det gjør at du hele tiden leser på riktig type oppgaver og riktig vanskelighetsgrad.

Det er sant - hvis du har tenkt deg til militæret så går det an å gå opp som privatist der, da får du 2 lesedager + eksamensdagen fri, og du får støtte til bøker.

Tok meg forresten 3 uker å ta 2mx, 3mx og 2fy med ca 6 timers intens jobbing hver dag. Halvparten av tiden gikk med til 3mx.

... ble mer effektiv på høgskolen.. :p tok et dillefag, økonomi for ingeniører på en dag.

Åja, når jeg tenker meg om.. sa du allmenstudiekompetanse? :p Mattedelen der burde ihvertfall være plankekjøring. De fagene jeg nevnte er de man trenger i tillegg til allmenstudiekompetanse for å komme inn på ingeniørstudiet. - Som jeg synes er et godt målrettet studie.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
For noen går snittet opp, for andre går snittet ned på påbygg, jeg har vært lærling og slipper derfor unna med bare 20 timer i uken. Og jeg tar allmenn påbygg nå i år :)

Vi i 20 timers kurset har heller ingen oppmøteplikt da vi vet når vi må gå.

Selv synst jeg at året er helt greit, men alt avhenger av lærerene. Vi har en lærer i norsk som er helt fenmenal og vet hva som skal gjøres for å få oss til å følge med.

Og akkurat det er viktig når vi har 10 timer norsk hver uke, og på det drøyeste en hel dag med norsk i uken, fra 08:30 til 14:30.

Blir ikke verre enn du gjør det til, vi startet _første dag_ med norrøn litteraturhistorie. Men faget er jo bygget opp for at man skal kunne bestå ;)

6002110[/snapback]

Slipper du unna noen timer hvis du har fagbrev? Da kunne jeg like gjerne tatt fagbrev først, og jobbet et par prosent mens jeg tok påbygg da.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Hei

Eg har høyrt rykter om at dersom ein har bestått fagbrev vill ein sleppe alt som heiter C-Språk.

Nokon som kan bekrefte dette?

Har forresten og tenkt og ta 2mx og 1fy mens eg er inne til førstegangsteneste so kan no gje ein feedback på korleis det går for meg om nokon er intresert (må gjere alt på eigenhand so tviler på det blir verdens beste resultat)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...