Gå til innhold

Hvor kald kan en pc bli?

Anbefalte innlegg

tenkte på hvor kal en pc kan være, hvis jeg lager et vanntett og nesten lufttett "hundehus" til pcen kan den da stå ute hele året? kanskje klokke den ned om sommeren og opp om vinteren så den har jevn temp hele året...

Funker dette?noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det bør gå helt greit, medmindre du bor i Fimmark med -40 på det kaldeste.

Jeg vil tro at de fleste komponentene i maskinen tåler 15-20 minus, noe som er en mer "normal" temperatur.

Men én ting skal du huske på: Om du skulle få behov for å dra en maskin som holder minusgrader innendørs, så vil du få problemer! "Isklumpen" vil garantert begynne å rime, (=vann) og vil være fullstendig ubrukelig inntil den har tørket fullstendig, gjerne over flere dager!

Kanskje ikke så smart allikevel? :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-01 22:27, skrev drall:

-273 grader Celsius
:grin:

Ja, -273,xx.

Men det mangler litt informasjon ovenfor. Om du sette PC-en ut, vil den rime og så kondensere, - og dryppe vann. Så glem søppelsekken med luft i og tape. Det som skal til et tett kammer med vakum, - slik at fuktigheten i lufta ikke kan kondensere ved temperaturfall, - fordi lufta ikke er der. Da vil det funke. Funke i den forstand at man har eleminert fukt. Så er det spørsmålet om komponentene tåler kulden da,lagere og snurregreier som må gå rundt.

Men det dukker vel opp et spørsmål til om temperatur i vakum. Vakumet har vel ingen temperatur, - ingen tetthet, ingen luftkjøling, så du må ha væskekjøling, og du må nok kjøle alt som avgir varme. Vel, du får finne ut litt selv også, - det hele er en utfordring :razz:

[ Denne Melding var redigert av: run på 2002-10-01 22:56 ]

Lenke til kommentar

i mekanikkens verden der jeg ferdes, har vi en metode å gjøre dette på, i senterkontakter som jeg er med på å lage er det en teknikk som går ut på å erstatte lufta inne i den, med nitrogen, ikke flytende da, men nitrogenet er en såkaldt edelgass, slik at den ikke kan eksplodere.

nitrogenet er dessuten totalt fritt for fuktighet.

derfor trenger du bare å lage et kabinett som er totalt lufttett og så sette det ut med nitrogengass inni.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-01 22:54, skrev minimum payne:

i mekanikkens verden der jeg ferdes, har vi en metode å gjøre dette på, i senterkontakter som jeg er med på å lage er det en teknikk som går ut på å erstatte lufta inne i den, med nitrogen, ikke flytende da, men nitrogenet er en såkaldt edelgass, slik at den ikke kan eksplodere.

nitrogenet er dessuten totalt fritt for fuktighet.

derfor trenger du bare å lage et kabinett som er totalt lufttett og så sette det ut med nitrogengass inni.

Se det ja, der har vi jo løsningen! En søplesekk full av nitrogengass! For kabinettet vil jo bli bortimot umulig å få tett :razz:

Lenke til kommentar

Neineineinei. Dette med silikon er bare tull, - totalt misforstått. Det er et tettemiddel, som for så vidt kanskje også kan fortrenge vann, - men ikke trylle bort vannet, - som eventuelt måtte til.

Den geniale løsningen står ovenfor, nitrogen, - som altså ikke inneholder vann. - Eller vakum da, - som blir meget mindre genialt og kanskje nærmest litt dumt, - men derimot uhyre utfordrende! Særlig varmeregulering og -transport blir spennende :razz:

Men la oss holde oss til et kabinett a'la et skap, - søppelsekken kan fort forsvinne tirsdag morgen når kommunen likevel er der, - eller den kan gjøre all verdens annen ugang, -jeg anbefaler et tett kammer i fast materiale!

[ Denne Melding var redigert av: run på 2002-10-02 00:01 ]

Lenke til kommentar

For en god del mnd siden, så tok jeg opp akkurat dette med å beskytte kalde komponenter med en gass:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=23350&forum=12

Fikk ingen reaksjoner..

Hva komponenter og driftssikkerhet angår, så er det mange komponenter i en pcn som er laget for å jobbe under 0-50 grader cel. med en luftfuktighet under duggpunkt. Dette gjeler div ic`er, kondensatorer osv og er bestemt fra fabrikat av disse. Et hovedkort f.eks er jo bygd opp av mange mange komponenter.. en kjede er ikke sterkere enn sitt svakeste ledd.

Typisk vil elektrolyttkondensatorer slite under veldig lave temperaturer. Påstår ikke at maskiner ikke vil virke i temperaturer utenfor disse temp. men produsentene av deler kan ikke love stabilitet, verdier blir forandret.

Mange ic`er blir produsert i flere serier, f.eks for "vanlig" stuebruk og en annen som har strengere krav til driftsikkerhet ved ekstreme temperaturer. Typisk er dette deler til fly og militære..

Lenke til kommentar

Ja, det enkle er det geniale.

Men nei, ingen skrøyde her. Noen har nevnt tekniske ubrukbare, dumme (jeg) eller feilaktige løsninger, men vi har i bunn og grunn funnet ut hva som skal til for å ha PC'en stående ute hele året, i hovedtrekkene. Slik det ble spurt om. Flere ganger.

Eller tar jeg feil?

[ Denne Melding var redigert av: run på 2002-10-02 00:11 ]

Lenke til kommentar

Nitrogen alternativet er det eneste praktisk gjenomførbare, med en gass-tett kasse med expanderende kabelgjennomføringer.

Klokke batteriet vil slutte å virke under -3 (ca) (avhengig av type batteri etc.)

De fleste halvleder komponenter (ic'er, dioder, transistorer, etc) fungerer fint ned til -70 grader (og mange mye lavere en det, hvis ikke temperaturfallet blir for hurtigt)

Mange x-tal / ocilatorer vil slutte å fungere / forandre frekvens allerede ved 0 grader (hvis de ikke er konstruert for lavere temp.)

Som tidligere nevnt er elektrolytter følsome for temp forandring.

Hvis du vil ha en stille PC anbefaler jeg at du heller bruker en radiator ute, og lager veske-kjøling til cpu, gpu og chipset.

Faren med dette er at hvis temperaturen blir for lav på disse komponentene vil luften kondensere på disse, og da kommer nitrogen og gass tett kasse tilbake :wink:

Ellers så så jeg en nettside med en fyr som laga en PC i plexiglass og senket hovedkortet ned i denne kassen og hadde olje i kassen...

Dette hadde ikke jeg kommet til å prøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...