Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med BIOS settings og Booting!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bygd en pc men får ikke start på den

(jeg er ny her på forumet så jeg vet ikke om dette allerede er blitt besvart!)

Uansett, når jeg skrur den på starter CPU Kjøleren og kabinettviftene å snurre i kanskje 1 sekund, en LED på skjermkortet begynner også å lyse, etter dette skrur den seg av igjen...

Spesifikasjoner:

Intel Celeron D processor

ATI Radeon 9550 skjermkort

Noe jeg har glemt?

Trenger svar så fort som mulig :D

Endret av brnswick
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trippelsjekk at kjøleren sitter som den skal, og at ingenting er løst. Du har såklart ikke montert hovedkortet rett på kabinettet, du bruker "spacere" ? Ledning til CPU-kjøler står i korrekt uttak ? Visse Bios'er som nekter oppstart dersom strømuttaket til CPU-kjøler ikke benyttes.

Generel felisøking :

Prøv å starte med kun en rambrikker og skjermkort, og ingen andre PCI-kort eller lignende. Prøv også uten harddisk. Dersom det fungerer, kobler du inn en ny ting av gangen.

Lenke til kommentar
Trippelsjekk at kjøleren sitter som den skal, og at ingenting er løst. Du har såklart ikke montert hovedkortet rett på kabinettet, du bruker "spacere" ? Ledning til CPU-kjøler står i korrekt uttak ? Visse Bios'er som nekter oppstart dersom strømuttaket til CPU-kjøler ikke benyttes.

Generel felisøking :

Prøv å starte med kun en rambrikker og skjermkort, og ingen andre PCI-kort eller lignende. Prøv også uten harddisk. Dersom det fungerer, kobler du inn en ny ting av gangen.

5984597[/snapback]

Sjekka nettopp processor kjøleren, den sitter som den skal...men hva er "spacere"?

(litt ny i gamet) CPU Kjøler står i riktig uttak(CPU_FAN1)

Har prøvd å starte uten noe bortsett fra CPU, RAM og Skjermkort...

Endret av brnswick
Lenke til kommentar

Spacere er små, gyldene (som oftest) skruer, som du må skru inn i bakplate på kabinettet, legget hovedkortet på toppen av disse og skru hovedkortet fast i disse.

Disse gir deg omlag 1 cm mellomrom fra hovedkort til metallet i kabinettet. Ellers blir det kortsluttning.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

Hey, det var "spacerne" som gjorde susen...men nå har jeg ett annet problem, når jeg prøver å boote diskettstasjonen, CD-ROM og Harddisk spør den meg om en CD (Insert system disk now and press enter to continue)

Er dette Operativsystem CD'n den vil at jeg skal mate inn?

Lenke til kommentar

Okay, det var spacerne ?

Da har du griiiiiiseflaks at ikke hovedkortet ditt døde på stedet av kortsluttning.

Anyway, Insert Systemdisk er nettop det, du trenger en systemdisk. Dersom du skal installere XP, må du inn i bios og sette slik at maskina booter fra CD. Bootfølge burde være "Floppy (A:)", "CDDrive" og "C:" i den rekkefølgen. Nå vil maskina starte installasjon fra CD ved neste oppstart.

Håper du ikke har en gammel Windows XP liggende på en harddisk du håper å bruke ? Det går sjeldent bra.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...