Gå til innhold

I beste fall naivt av Støre

Anbefalte innlegg

Det at du mener ytringsfrihet ikke hører med i denne debatten betyr ikke andre mener det samme.

Javel da får vi holde på til moderatorene stopper oss da :p

Hvordan kan du si at det ikke er noen forskjell når det er du som dro inn ytringsfrihet i debatten? De nekter ikke Hamas å snakke til oss, men de oppfordrer oss til å ikke lytte. Gitt at det var ytringsfrihet i denne sammenhengen så ville ikke det betydd at hvis vi ikke lytter på Hamas så bryter vi ytringsfriheten. De kan snakke så mye de vil på egen jord, men vi trenger ikke lytte.

USA er et steg foran den palestinske delegasjonen og presser landene de har tenkt å besøke til å ikke ta dem imot offisielt. Land som i utgangspunktet ville ta imot denne delagasjonen og diskutere hva enn de måtte.

Dette resulterer at de ikke får ytret seg om sin side i denne saken.

Selv om denne palestinske delagasjonen kan stå i gata og snakke i den løse luften, har USA praktisk sett gjort det umulig for dem å ytre seg der det betyr.

Jeg ønsker fremdeles at du skal forklare for meg hva ytringsfrihet har med saken å gjøre, og hva "global ytringsfrihet" er. Som sagt er det ikke såvidt jeg vet noen felles lov som gjelder både Norge, USA, og Palestina som går på ytringsfrihet.

Norge har ingen forpliktelser til å høre på Hamas. Vi er ikke pålagt å høre på de i det hele tatt.

FEKS: En avis kan skrive hva enn de vil i en utgave, men den blir ikke utgitt. Kommer avisens ytringer frem i lyset?

5987741[/snapback]

Feil. Det er mer som om en avis kan skrive hva de vil i en utgave, men ingen vil lese det som står i den. De får lov til å ytre seg, men folk vil ikke høre.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Feil. Det er mer som om en avis kan skrive hva de vil i en utgave, men ingen vil lese det som står i den. De får lov til å ytre seg, men folk vil ikke høre.

Hva hvis folket blir presset til å ikke lese den avisen? :)

Endret av aleh
Lenke til kommentar

Støtter Støre i denne saken ja. Han er en flink fyr uten tvil!

Tror enhver stat hadde reagert som palestina hvis de hadde vært i samme situasjon. Bli bombet hver dag, usikkerhet og ingen mulighet for økonomien å blomste eller nye bedrifter å starte pga fare for ødeleggleser bomber og krig. Det forskning har vist er at når folk ikke får mat på bordet og ikke får fred da tyr de til ekstremist partiene, som i dette tilfellet Hamas. Tørr faktisk sammenligne Hamas med frp. De er begge veldig nasjonalistiske og vil ikke ha innvandrere de heller!

Hvis ikke vi tørr å kommunisere med dette lidende folket pga press.. ja hva gjør det oss til? Jo til valper for Usa som tar imot ordre.

Usa: hopp

Norge: hvor høyt?

Ha litt baller. Si nei til Usa og ta egne valg.

Lenke til kommentar
Tørr faktisk sammenligne Hamas med frp. De er begge veldig nasjonalistiske og vil ikke ha innvandrere de heller!

Makan til usakelig kommentar. Det klarer du ikke underbygge i det hele tatt.

Hvis ikke vi tørr å kommunisere med dette lidende folket pga press.. ja hva gjør det oss til? Jo til valper for Usa som tar imot ordre.

5987949[/snapback]

Å ta i mot terrorister bare for å si i mot USA? Jaja...hva med å ikke oppføre seg som en trassig unge? Norge bør være smarte nok til å se at å ta imot og forhandle med terrorister er en tabbe uavhengig av hva USA sier.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke skal snakke med en part i en konflikt. Jeg syns det er flott at hamas er en part. For da kan vi snakke sammen.

Hvordan løse en konflikt med å utelate en viktig og stor part er meg uforståelig.

Vi kan ikke forlange demokrati, og så bli sure fordi VI ikke fikk det slik VI VILLE.

Jeg skjønner ikke helt terrorist stemplet heller egentlig. Dette er en gruppe mennesker som har et sysnpunkt på at de er okkupert, og lever et jævligt liv pga av det. De ønsker et bedre liv. De har valgt å kjempe med de våpen som de har.

Israelerene og resten av verden gjør svært lite for å løse konflikten, men gjør alt de kan for å lage konflikt der nede. Må gjerne mene at palestinerene ikke er verdens smarteste med tanke på hvordan de oppfører seg, men jeg syns ikke vi bidrar så veldig mye i riktig retning heller.

Det er i stor grad vi som bidrar til at fundamentalister får vokse opp blandt disse menneskene, og bidrar til et surt forhold (vesten VS muslimer ).

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke skal snakke med en part i en konflikt. Jeg syns det er flott at hamas er en part. For da kan vi snakke sammen.

Hvordan løse en konflikt med å utelate en viktig og stor part er meg uforståelig.

Vi kan ikke forlange demokrati, og så bli sure fordi VI ikke fikk det slik VI VILLE.

Jeg skjønner ikke helt terrorist stemplet heller egentlig. Dette er en gruppe mennesker som har et sysnpunkt på at de er okkupert, og lever et jævligt liv pga av det. De ønsker et bedre liv. De har valgt å kjempe med de våpen som de har.

Israelerene og resten av verden gjør svært lite for å løse konflikten, men gjør alt de kan for å lage konflikt der nede. Må gjerne mene at palestinerene ikke er verdens smarteste med tanke på hvordan de oppfører seg, men jeg syns ikke vi bidrar så veldig mye i riktig retning heller.

Det er i stor grad vi som bidrar til at fundamentalister får vokse opp blandt disse menneskene, og bidrar til et surt forhold (vesten VS muslimer ).

5989088[/snapback]

Helt Enig!

Spør du meg er det Israel og USA som er terroristen. Men siden Usa har ett enormt media apparat/propaganda apparat + massiv støtte her i Norge er det vanskelig for noen å se forbi propagandaen til USA.

Hvis folk ikke kommuniserer hvordan skal da verden bli trygg og forutsigbar. Hvordan kan noen bli venner uten å kommunisere?

Hvordan kan noen forhandle fremme sine synpunkter, si hva de er enig uenig i og jobbe frem mot en løsning hvis de ikke kommuniserer..

Selvfølgelig må vi ha en løpende dialog med Hamas. De er demokratisk valgt og representerer sitt folk som er undertrykket av Israel som har USa i ryggen. Virker som om noen på forumet her ikke tørr å motsi usa.. Virker som om de er redd det vil få konsekvenser for oss hvis vi motsier usa. Er mulig det. Men ka så? Vi sloss for noe vi tror på, ytringsfrihet, demokrati og nei til terror og ja til dialog. Hvis usa vil stoppe dette ja så drit i de. De får bare bli så furten som de vil.

Baller folkens! Baller er viktig.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med magicus at det var lurt av Støre å ha samtaler med Hamas.

Man må huske på at Hamas er et demokratisk valgt regjering, slik vi har en demokratisk valgt regjering. Dessuten mener jeg at det er bedre å gå veien via dialog enn konflikt.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke med min beste vilje forstå påstanden om at De forente stater gjør noe galt når de forsøker å påvirke andre nasjoner til å stå for det samme som dem selv. Det er enhvers moralske plikt å forsøke å overbevise andre om det man mener er rett.

Det har uansett gått inflasjon i bruken av påstander av typen «Norge er De forente staters puddel» og liknende. Skal man avstå fra å ta et standpunkt fordi det tilfeldigvis sammenfaller med De forente staters syn? At vi ofte er enige, henger sammen med at vi har det samme verdigrunnlaget.

5989088[/snapback]

Demokrati kan aldri være et mål i seg selv. Flertallet har ikke noe mer rett til å undertrykke mindretallet enn det en diktator har. Målet må være at innbyggerne har grunnleggende menneskerettigheter som frihet og eiendomsrett samt at man har stabile økonomiske og politiske rammevilkår og en fungerende rettsstat. Demokrati er kun et middel for å oppnå disse målene. I de tilfeller der middelet er i konflikt med målet, er det middelet som må forkastes. Sagt på en annen måte: Dersom en demokratisk valgt regjering fører en undertrykkende politikk, er man bedre tjent med et udemokratisk regime.

Som vanlig sier et bilde mer enn tusen ord (i alle fall når det er Cox & Forkum som står bak bildet):

04.10.21.Democracy-X.gif

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke med min beste vilje forstå påstanden om at De forente stater gjør noe galt når de forsøker å påvirke andre nasjoner til å stå for det samme som dem selv. Det er enhvers moralske plikt å forsøke å overbevise andre om det man mener er rett.

Så selv om det USA mener er helt feil er det greit at de presser andre til å mene det samme? Det med moralsk plikt høres litt tvilsomt ut. Overbevise andre a man har rett? Hva har moral å gjøre med det? Det blir det motsatte egentlig.

Det har uansett gått inflasjon i bruken av påstander av typen «Norge er De forente staters puddel» og liknende. Skal man avstå fra å ta et standpunkt fordi det tilfeldigvis sammenfaller med De forente staters syn? At vi ofte er enige, henger sammen med at vi har det samme verdigrunnlaget.

I dette tilfellet er ikke Norge og USA enige. Dermed denne tråden.

Når det gjelder delen om demokrati så er jeg vel enig i det. USA og verden generelt har et problem akuratt der. Et undertrykkende og generelt dårlig styre kan bli valgt ved et demokratisk valg men ved det neste valget kan det forandre seg. Kan vel ikke forvente at et land blir demokratisk over natten.

Lenke til kommentar
Støtter Støre i denne saken ja. Han er en flink fyr uten tvil!

Tror enhver stat hadde reagert som palestina hvis de hadde vært i samme situasjon. Bli bombet hver dag, usikkerhet og ingen mulighet for økonomien å blomste eller nye bedrifter å starte pga fare for ødeleggleser bomber og krig. Det forskning har vist er at når folk ikke får mat på bordet og ikke får fred da tyr de til ekstremist partiene, som i dette tilfellet Hamas. Tørr faktisk sammenligne Hamas med frp. De er begge veldig nasjonalistiske og vil ikke ha innvandrere de heller!

5987949[/snapback]

Du har en MEGET skrudd oppfatning av virkeligheten...! Hvordan du kan sammenligne Hamas med Frp skjønner jeg egentlig ikke. Dessuten blir ikke palestinerne "bombet hver dag". De gangene Israelske jagerfly og kamphelikoptre bomber mål i palestina, så skyter de kun på terroristbaser og tilholdssteder for terroristledere. De skyter kun tilbake etter at en palestiner har sprengt 100 uskyldige israelere i lufta. Hver gang Israel har sendt et missil i hodet på en terroristleder, så kaster hundrevis av sivilie palestinere seg oppi nedslagsstedet, smører seg inn med likdeler og blod og roper "De drepte uskyldige! Det er synd på oss, se hva de har gjort!" Tv-bilder av grinete stygge kjerringer og Ak-skytende Hamas folk går verden rundt, og naive publikummere i Norge og andre steder faller for propagandaen hver gang. Jeg blir kvalm av mindre. :mad:

Lenke til kommentar

5989088[/snapback]

Helt Enig!

Spør du meg er det Israel og USA som er terroristen. Men siden Usa har ett enormt media apparat/propaganda apparat + massiv støtte her i Norge er det vanskelig for noen å se forbi propagandaen til USA.

Hvis folk ikke kommuniserer hvordan skal da verden bli trygg og forutsigbar. Hvordan kan noen bli venner uten å kommunisere?

Hvordan kan noen forhandle fremme sine synpunkter, si hva de er enig uenig i og jobbe frem mot en løsning hvis de ikke kommuniserer..

Selvfølgelig må vi ha en løpende dialog med Hamas. De er demokratisk valgt og representerer sitt folk som er undertrykket av Israel som har USa i ryggen. Virker som om noen på forumet her ikke tørr å motsi usa.. Virker som om de er redd det vil få konsekvenser for oss hvis vi motsier usa. Er mulig det. Men ka så? Vi sloss for noe vi tror på, ytringsfrihet, demokrati og nei til terror og ja til dialog. Hvis usa vil stoppe dette ja så drit i de. De får bare bli så furten som de vil.

Baller folkens! Baller er viktig.

5990232[/snapback]

Jeg er absolutt ikke redd for å kritisere USA. Jeg bare mener de gjør riktig i å advare Norge mot samtaler med terroristorganisasjonen Hamas.

Lenke til kommentar
Du har en MEGET skrudd oppfatning av virkeligheten...!

(....)

Hver gang Israel har sendt et missil i hodet på en terroristleder, så kaster hundrevis av sivilie palestinere seg oppi nedslagsstedet, smører seg inn med likdeler og blod og roper "De drepte uskyldige! Det er synd på oss, se hva de har gjort!" Tv-bilder av grinete stygge kjerringer og Ak-skytende Hamas folk går verden rundt, og naive publikummere i Norge og andre steder faller for propagandaen hver gang.

5995620[/snapback]

At du i det hele tatt presterer å skrive dette i samme setning er ganske så fantastisk, og sier vel nok om ditt syn på ofre for israelske bombe- og rakettangrep.

Jeg blir kvalm av mindre.  :mad:

Jeg blir også kvalm av det du skrev.

Lenke til kommentar
Du har en MEGET skrudd oppfatning av virkeligheten...!

(....)

Hver gang Israel har sendt et missil i hodet på en terroristleder, så kaster hundrevis av sivilie palestinere seg oppi nedslagsstedet, smører seg inn med likdeler og blod og roper "De drepte uskyldige! Det er synd på oss, se hva de har gjort!" Tv-bilder av grinete stygge kjerringer og Ak-skytende Hamas folk går verden rundt, og naive publikummere i Norge og andre steder faller for propagandaen hver gang.

5995620[/snapback]

At du i det hele tatt presterer å skrive dette i samme setning er ganske så fantastisk, og sier vel nok om ditt syn på ofre for israelske bombe- og rakettangrep.

Jeg blir kvalm av mindre.  :mad:

Jeg blir også kvalm av det du skrev.

5995776[/snapback]

Ok, jeg innrømmer jeg gikk litt over streken der. Var veldig sinna og opprørt over tidligere innlegg. Beklager. :ermm:

Lenke til kommentar

Ja, jeg skjønner at innleg som ber om fredelige diskusjon mellom to parter kan opprøre og gjøre folk sinte og må vel ikke engang nevne innleg som vil at du skal se en sak begge siders synspunkt.

Endret av aleh
Lenke til kommentar

Jeg synes også at Gahr Støre er en dyktig mann, han har stor utenrikspolitisk innsikt og har jobbet med utenrikspolitikk svært lenge. Men jeg synes han er for veik, særlig med tanke på situasjonen med den russiske tråleren som stakk av. Nå sist måtte han endre utstpillet sitt, etter press fra SV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...