Gå til innhold

I beste fall naivt av Støre

Anbefalte innlegg

Norge overser USAs kritikk og formaninger og går allikevel inn for å snakke med Hamas:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=113948

Gahr Støre utviser en total mangel på omtrent samtlige politiske og diplomatiske kvaliteter når han allikevel åpner for en dialog med en organisasjon hvis charterfestede mål er å utslette den eneste demokratiske staten i Midtøsten.

«- ...vil du ha en part til å endre syn kan det være hensiktsmessig å snakke til dem- », hevder Gahr Støre, som også må være usedvanlig naiv, eller ha bakenforliggende interesser i å se at Israels, og til syvende og sist vår sikkerhet undergraves. Dette er chamberlainsk feighet på sitt mest ynkelige.

Gahr Støre begrunner sine beslutninger slik: «-Vi møter dem på diplomatisk nivå i regionen, og skulle de komme til Oslo, vil våre fagfolk lytte til dem og bruke anledningen til å formidle våre syn-»...! I tillegg til overnevnte mangler hos utenriksministeren er jeg tilbøylig til å føye til historieløshet og mangel på generell kunnskap om de sammensatte konfliktene som pågår i Midtøsten. Hamas er ikke vrange bønder fra Telemark, de er inkarnasjonen av en kollektiv sinnsjukdom som har plaget verden i 1400 år, og som nå er i ferd med å gå inn i en fase der det vil være avgjørende for vår eksistens å være konsekvente. Islam er uforenlig med annet enn Islam; vantro generelt og jøder i særdeleshet har ingen plass i Dar al-Islam.

Igjen skal Israel, og til sist du og jeg betale prisen for dumskap satt i system.

Endret av Fromage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er klar over at palestinernes frigjørings kamp i begynnelsen var ikke drevet av religiøse grunner. Det var ingen forskjell mellom dem eller feks. søramerikanske grupper. Dette var idealister som sammen kjempet for friheten.

Den siste tiden har de blitt mer desperate og religion er det som holder dem oppe og holder dem samlet. Arafat selv var ingen religiøs mann særlig ikke i begynnelsen. Enken hans er selv kristen.

Islam har blitt sterk og ekstrem noen steder pga. at folket lider. Feks. når krigen i Bosnia startet var de fleste bosniske muslimene lite religiøse. Litt senere var alle veldig religiøse. Nå etter krigen er det nesten som før krigen når det gjelder religion. Du ser vel et mønster.

Når DU har levd i et land som har vært okkupert og i krig i 50 år kan du dømme folket der. Nå tror ikke jeg du har nok kunnskaper om Islam eller situasjonen der nede.

Naturligvis hvis du lider av islamofobia og ikke er åpen for toveis diskusjon er det vel ikke mer å si.

EDIT: Det palestinske folk har betalt prisen for vår dummhet i 50 år, kanskje det er på tide vi betaler litt.

Endret av aleh
Lenke til kommentar

Synes Norge er et ganske feigt land når det gjelder utenrikspolitikk. Vi kan ikke drive vår egen utenrikspolitikk, uten at USA og andre bestemmer.

Når våre politikere sier noe og USA ikke er enig, skal vi til og med beklage for at vi sa våre egne meninger. Også er det jo så mange som griner over at muslimene er så fæle og bør brennes på bålet fordi de ikke liker ytringsfrihet.

Hva om Norge vil gå inn for samtaler med Hamas/palestinerne? Så la det skje. Vi er jo tross alt en egen nasjon, vi bør jo få lov til å ha samtaler med hvem vi selv vil.

Men siden det er snakk om USA her, så regner jeg med at veldig få er enige med meg nå.

EDIT: Noen skrivefeil.

Endret av pavlion
Lenke til kommentar

Er faktisk enig med pavlion her, det burde egentlig være helt irrelevant hva andre stater måtte mene om at vi forhandler med forskjellige grupper, bare synd det ikke funker slik i realiteten.

Personelig ser jeg ikke hva som er så ille med at Norge skulle ha snakket med Hamas, jeg støtter ikke noe av det de gjør, men jeg mener at selv de mest ekstreme meningene i samfunnet må bli hørt.

Lenke til kommentar
Personelig ser jeg ikke hva som er så ille med at Norge skulle ha snakket med Hamas, jeg støtter ikke noe av det de gjør, men jeg mener at selv de mest ekstreme meningene i samfunnet må bli hørt.

Ja det kan nesten kalles ytringsfrihet og den må vi forsvare. :)

Lenke til kommentar
Det burde ikke være nødvendig av USA å legge press på oss. Vi burde vite bedre enn å forhandle med terrorister.

Når det er sagt så er jeg helt enig i at USA ikke har noe med hva Norge velger å gjøre...bare synd vi velger noe veldig veldig galt...

5986503[/snapback]

Det er det som er ytringsfrihet og frihet generelt. Vi kan selv velge. :D

Palestinere har rett til å bli hørt selv om USA, Israel og andre vil overbevise oss om noe annet.

Kunne nesten skrevet 2 sider om ironien og selvmotsigelsene som oppstår pga. USA's press på Norge, men de to-tre linjene over er vel nok for de med et åpent sinn.

Lenke til kommentar
Det burde ikke være nødvendig av USA å legge press på oss. Vi burde vite bedre enn å forhandle med terrorister.

Når det er sagt så er jeg helt enig i at USA ikke har noe med hva Norge velger å gjøre...bare synd vi velger noe veldig veldig galt...

5986503[/snapback]

Det er det som er ytringsfrihet og frihet generelt. Vi kan selv velge. :D

Palestinere har rett til å bli hørt selv om USA, Israel og andre vil overbevise oss om noe annet.

5986846[/snapback]

Hvorfor snakker du om ytringsfrihet? Palestinerne har da vel ingen lovgitt ytringsfrihet ovenfor Norge eller andre land for den saks skyld?

Lenke til kommentar
Er ikke helt sikker hva du mener. Vil du forby palestinere å ha samtaler med andre land?

5986997[/snapback]

Slettes ikke, men jeg synes det er for dumt å dra ytringsfrihet inn i dette da det ikke har noe med saken å gjøre. Den norske loven som dreier seg om ytringsfrihet gjelder kun i Norge og dermed ikke for Hamas. Såvidt jeg vet har ikke palestinerne noen lov om ytringsfrihet og jeg tviler sterkt på det da det er et muslimsk land som kritiserte norge for nettopp ytringsfriheten for bare et par måneder siden.

Lenke til kommentar

Det har veldig mye med saken å gjøre fordi USA prøver å presse andre land til å ikke la de palestinske lederne "ytre" seg. Dermed krenker de ytringsfriheten til det palestinske folk på et globalt nivå.

Den interne ytringsfriheten er noe annet og som du påpekte gjelder innenfor det aktuelle landet.

Denne globale ytringsfriheten burde ikke kontrolleres av bare et land, i dette tilfellet USA.

Lenke til kommentar
Det har veldig mye med saken å gjøre fordi USA prøver å presse andre land til å ikke la de palestinske lederne "ytre" seg.

Nei. De presser oss til å ikke høre på. Det er stor forskjell. Det er fremdeles none of their business, men de har jo helt rett.

Dermed krenker de ytringsfriheten til det palestinske folk på et globalt nivå.

Denne globale ytringsfriheten burde ikke kontrolleres av bare et land, i dette tilfellet USA.

5987156[/snapback]

Jeg visste ikke det var noe som het global ytringsfrihet. Er det et FN påfunn eller noe?

Endret av invictus
Lenke til kommentar
selvfølgelig kan man inngå dialog med noen, selv om man i utgangspunktet er uenige i deres syn

5987375[/snapback]

Men hva er det å snakke om? Disse menneskene er åpent terrorister. De har selv tatt på seg ansvaret for 500+ drap i det som kan omtales som terrorhandlinger, og hva gjør vi? Inviterer kjente terrorister til landet vårt og forhandler med dem. Det er en skandale. Det burde være sunn fornuft at man ikke forhandler med terrorister, og ihvertfall ikke inviterer de inn i hjemmet sitt.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Det har veldig mye med saken å gjøre fordi USA prøver å presse andre land til å ikke la de palestinske lederne "ytre" seg.

Nei. De presser oss til å ikke høre på. Det er stor forskjell. Det er fremdeles none of their business, men de har jo helt rett.

haha, praktisk sett er det ingen forskjell og du burde vite bedre enn prøve å bortforklare det og unnskylde USA's slue politikk.

5987156[/snapback]

Jeg visste ikke det var noe som het global ytringsfrihet. Er det et FN påfunn eller noe?

5987343[/snapback]

Nei, det er nok ikke et FN "påfunn" men forsto du hva jeg mente med det?

Jeg kan godt forklare det for deg.

Lenke til kommentar

haha, praktisk sett er det ingen forskjell og du burde vite bedre enn prøve å bortforklare det og unnskylde USA's slue politikk.

Hvordan kan du si at det ikke er noen forskjell når det er du som dro inn ytringsfrihet i debatten? De nekter ikke Hamas å snakke til oss, men de oppfordrer oss til å ikke lytte. Gitt at det var ytringsfrihet i denne sammenhengen så ville ikke det betydd at hvis vi ikke lytter på Hamas så bryter vi ytringsfriheten. De kan snakke så mye de vil på egen jord, men vi trenger ikke lytte.

Jeg prøver ikke å unnskylde noe som helst, jeg sier jo at USA ikke har noen rett til å fortelle oss hva vi skal gjøre eller ikke. MEN det de sier er jo faktisk sant. Vi burde ikke forhandle med terrorister.

5987156[/snapback]

5987343[/snapback]

Nei, det er nok ikke et FN "påfunn" men forsto du hva jeg mente med det?

Jeg kan godt forklare det for deg.

5987476[/snapback]

For all del. Send meg en PM så vi slipper å diskutere ytringsfrihet i denne tråden i og med at ytringsfrihet ikke har noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Hvordan kan du si at det ikke er noen forskjell når det er du som dro inn ytringsfrihet i debatten? De nekter ikke Hamas å snakke til oss, men de oppfordrer oss til å ikke lytte. Gitt at det var ytringsfrihet i denne sammenhengen så ville ikke det betydd at hvis vi ikke lytter på Hamas så bryter vi ytringsfriheten. De kan snakke så mye de vil på egen jord, men vi trenger ikke lytte.

Jeg prøver ikke å unnskylde noe som helst, jeg sier jo at USA ikke har noen rett til å fortelle oss hva vi skal gjøre eller ikke. MEN det de sier er jo faktisk sant. Vi burde ikke forhandle med terrorister.

(jeg hevet ordet jeg skal svare på)

Nå er det ikke oppfordringer det er snakk om, men trusler.

Men det er jo en grunn til at de er terrorister. Israel har jo stridsvogner, kamphelikoptre, godt trente soldater, og ikke minst støtte fra en stor verden inkludert USA. Palestinere har så å si ingen støtte og selvfølgelig kommer følelsen av desperasjon fram, og de bruker terroristiske metoder for å fremme sin sak.

Nå må du ikke på noen måter tro jeg støtter palestinerne (jeg støtter heller ikke Israel), men det er ikke dumt å se saken fra begge sidene :)

Lenke til kommentar

Det at du mener ytringsfrihet ikke hører med i denne debatten betyr ikke andre mener det samme.

USA er et steg foran den palestinske delegasjonen og presser landene de har tenkt å besøke til å ikke ta dem imot offisielt. Land som i utgangspunktet ville ta imot denne delagasjonen og diskutere hva enn de måtte.

Dette resulterer at de ikke får ytret seg om sin side i denne saken.

Selv om denne palestinske delagasjonen kan stå i gata og snakke i den løse luften, har USA praktisk sett gjort det umulig for dem å ytre seg der det betyr.

FEKS: En avis kan skrive hva enn de vil i en utgave, men den blir ikke utgitt. Kommer avisens ytringer frem i lyset?

Endret av aleh
Lenke til kommentar
Nå er det ikke oppfordringer det er snakk om, men trusler.

Er det? Fra det jeg kan lese i de særdeles venstrevridde mediene står det bare at de ikke liker det. Hvis det var trusler ville det vel stått der av alle steder.

Men det er jo en grunn til at de er terrorister. Israel har jo stridsvogner, kamphelikoptre, godt trente soldater, og ikke minst støtte fra en stor verden inkludert USA. Palestinere har så å si ingen støtte og selvfølgelig kommer følelsen av desperasjon fram, og de bruker terroristiske metoder for å fremme sin sak.

Nå må du ikke på noen måter tro jeg støtter palestinerne (jeg støtter heller ikke Israel), men det er ikke dumt å se saken fra begge sidene :)

5987694[/snapback]

Det kan dessverre virke sånn da du prøver å legitimere terrorisme gjennom at de rett og slett er underlegne rent teknologisk/økonomisk. Personlig mener jeg at ingenting kan legitimere målrettede drap av uskyldige. Hvorfor de er terrorister er dog en annen debatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...