Gå til innhold

Elever hacket skolen sin

darkness|

Anbefalte innlegg

Kan faktisk admin passordet på skolen vår, læreren vår gav det til meg og en annen. :p

Eneste jeg har brukt det til er å få tilgang til maskiner so ikke er koblet til nettverket, slik at jeg slipper å springe rundt på halve skolen for å få logget meg på...

Tror egentlig ikke skolen fører karakterer/fravær/anmerkninger på pc'en. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Systemet på min skole er i år endret helt, fordi det var en som hacket det i fjor. Er ikke helt sikker på hva han gjorde, men han var ikke helt stille om det, så han ble tatt. Et par i klassen min fikk blant annet passord til samtlige brukere og andre passord på skolenettet vårt av han. Dette var inkludert lærerkontoer, hvor de ofte hadde lagret prøver osv - noe de selvsagt brukte til sin fordel.

Lenke til kommentar
Tror egentlig ikke skolen fører karakterer/fravær/anmerkninger på pc'en. :)

5988541[/snapback]

og hvis dem gjør det så har dem det nok på papir oxo...

dem merker nok noe muffens om en har en 6er på dataen og læreren har ført opp en 2er på papira :D

Lenke til kommentar

Jeg har hacka admin passordet på skolen vår, var latterlig enkelt :hm:

Jeg misbruker det ikke da, har laget min egen konto på de PCene jeg bruker så jeg kan installere Opera og Winamp på de. Admin på vår skole har visse kunnskaper, men jeg ville aldri utnevnt noen som ikke hadde utdanning i det...

Går ungdomskolen...

Lenke til kommentar
men de har ikke sett at jeg har hackeprogram på pc en min;)

5987847[/snapback]

Hackeprogram? :ermm: Det "hackeprogrammet" kjører helt vanlige pingfloods eller noe sånt? "Hackeprogram" er tøft! :thumbdown:

Scriptkiddie...

BTW. Hacke = gjøre om , Cracke = bryte

Lenke til kommentar
Jeg fikk ikke lov til å koble meg på skolen sitt nettverk hvis jeg kjørte Linux, pga. at alle maskinene i skolens nettverk skal kunne registreres i kommunens domene. Da satte jeg et stort spørsmålstegn til det, og sendte fyren masse eposter om at jeg ville ha en forklaring på hvorfor jeg måtte ut med tusenvis av kroner for å få lov til å koble meg på skolens nettverk. Jeg spurte også etter en kopi over reglene der dette står, men fikk aldri noe svar derfra heller. Men etterhvert så byttet jeg skole, så da var jo saken biff.

Men skal tilbake til den skolen der igjen til høsten, og da SKAL jeg få presset igjennom min sak, og hvis ikke så vil jeg at skolen skal kjøpe egen windows lisens til meg.

5987667[/snapback]

Haha, regner med du snakker om gamle kjære ole V** her :) Du skjønner hva jeg mener..

Tror grunnen til at de ikke vil ha linux maskiner på nettverket er fordi det var no sikkerhetsrisiko eller lignende.. Guttorm er ofte innom klasserommet, kan spørre.. Eller få læreren min til å spørre.. Er jo "aktuelt" å vite for oss på ikt :p

Lenke til kommentar

Altså, sikkerheten på ungdomsskoler er jo direkte latterlig og er ofte så godt som designet for virus- og ormangrep. Typisk nettverk er homogent med Windows og fraværende perimeterforsvar slik at om noen lager seg et søtt virus eller en søt, slem orm så er hele nettverket infisert på noen minutter nesten uavhengig om man er internt i nettverket eller ei.

På VGS-nivå er det riktignok litt mer orden i systemet, men igjen, det er fortsatt et homogent nettverk med Windows (ærligtalt, Windows har noen direkte elendige greier sikkerhetmessig. Takk og lov kjøres iallfall ikke vb-script sånn helt automatisk) og jeg tviler på at det er noe sikkerhet sånn internt i nettverket. Så om noen lager de søt virusene og ormene så blir det nok infisert ganske fort det også, dog man må nesten være internt i de nettverkene for å faktisk få det til for det er i det minste litt beskyttelse mot direkte eksterne angrep.

Lenke til kommentar
Jeg klarer fint å kjøre vb script på skolens datamaskiner...

5988951[/snapback]

Iloveyou sier jeg bare ... Typisk eksempel på hvor råttent elendig Windows-platformen er. Ja, og hvor tragisk lite IT-avdelingene lærer selvsagt :) Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Haha. Sikkerheten på skolene er en vits.

Jeg har undersøkt litt, og alle maskinene på ungdomsskolene i kommunen har samme lokale adminpassord.

På en naboskole kan man tilmed logge på med samme passordet, og få tilgang til sentral admin. Har ikke tenkt å bruke det til noe (Bortsett fra at jeg har muligheten til å kunne fikse innloggingsproblemer selv), men tenk at jeg "tilfeldigvis" lot IT-ansvarlig bli klar over at noen visste passordet. Alle maskinene i kommunen måtte byttes passord på, og det er ikke få. Sikkert femti maskiner bare på vår skole.

Forresten, passordet var leetspeak-inspirert :p

5985149[/snapback]

Selvfølgelig har alle maskinene samme lokale adminpassord. Hvorfor skulle de ikke hatt det? For alt du vet så kan du fucke opp maskinen så mye du bare vil uten at det gjør noe skade ved reboot. I Bergen kommune kan i hvert fall ikke ungdomskole og barneskole-elevene klage på sikkerheten. De kan slette hele systemmappen uten at det har noe å si. Ikke det at det ville fått tilgang til det.

Hvis man skal skifte passord på alle maskinene, så kan det fint gjøres fra sentralt av, kjører man riktig løsning. Tror ikke akkurat det er vanlig å gå rundt å huske 50 forskjellige passord.

Lenke til kommentar
Haha, regner med du snakker om gamle kjære ole V** her :) Du skjønner hva jeg mener..

Tror grunnen til at de ikke vil ha linux maskiner på nettverket er fordi det var no sikkerhetsrisiko eller lignende.. Guttorm er ofte innom klasserommet, kan spørre.. Eller få læreren min til å spørre.. Er jo "aktuelt" å vite for oss på ikt :p

5988922[/snapback]

Du må gjerne spørre hvorfor man ikke får bruke Unix baserte systemer. Blir jo spess. vanskelig for folk som skaffer seg Mac bla.

Men dere lærer vel litt Unix i år? Og dere får bruke det på nett? .. Steina snakket om at dere kansje kjørte internt lokal nettverk?

Hvordan er forresten status på laptoper til VK1 elever, vet du det? Får vi egen på Hotell og Næringsmiddelfag linjen?

Lenke til kommentar

Jaja, "får" låne den det året da. Unnskyld for at jeg ikke uttalte meg helt korrekt.

På den skolen har man et par skap der lærerne kan låse ut laptoper i spesielle timer.

Tenkte på om vi får låne en laptop vi slipper å levere inn når timen er ferdig.

Lenke til kommentar
Jaja, "får" låne den det året da. Unnskyld for at jeg ikke uttalte meg helt korrekt.

På den skolen har man et par skap der lærerne kan låse ut laptoper i spesielle timer.

Tenkte på om vi får låne en laptop vi slipper å levere inn når timen er ferdig.

5989873[/snapback]

Beklager at jeg ikke skjønte det, men her på skola "får" vi ikke låne laptoper så jeg tenkte ikke så langt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...