Gå til innhold

Elever hacket skolen sin

darkness|

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=113983

Elevene har på en eller annen måte hacket seg inn i skolens datasystem og på den måten fått tilgang til informasjon om seg selv og andre elever, skriver nettutgaven til Jyllands-posten.

Haha. Tipper de har funnet en åpen PC som en lærer har glemt å logge av.

Forresten:

Selv om de 19 elevene nå er utvist fra skolen, får du ta alle de avsluttende eksamene, men må belage seg på selvstudium. De får heller ikke delta på skolens arrangementer.

Ånei, nå får de ikke være med på skidagene og juleballet :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker da jeg gikk videregående for 2.5 år siden! Noen hadde lagt inn LetMeRule server fila innpå Server maskinen til skolen :D Og da det var lan på den videregående skolen ned i aulaen så ble vi jo koblet opp mot skole nettverket og gjett om jeg holdt på kødda med server maskinen da :D

Lenke til kommentar
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=113983

Elevene har på en eller annen måte hacket seg inn i skolens datasystem og på den måten fått tilgang til informasjon om seg selv og andre elever, skriver nettutgaven til Jyllands-posten.

Haha. Tipper de har funnet en åpen PC som en lærer har glemt å logge av.

Ikke nødvendigvis. Vet av folk på skolen som lett kommer seg inn på lærerene sine kontoer.

Bøllefrø hele gjengen. De var heldige som fikk ta eksamenene da...

Lenke til kommentar
Bøllefrø hele gjengen. De var heldige som fikk ta eksamenene da...

5984934[/snapback]

Jeg må si at jeg reagerte på at de fikk lov til det.

En ting er ihvertfall sikkert; hvis det var jeg som endret fraværet mitt, hadde jeg passet på å endre fraværet til folk jeg hatet i tillegg. Blir jeg tatt, har jeg ihvertfall en liten trøst i at folk jeg ikke liker også blir utvist.

Lenke til kommentar

Det er vel ærligtalt ikke det samme som å hacke, hvis de gjetter seg frem til passordet til læreren. Det er det som er problemet med artikkelen. Med en gang det er snakk om slike ting, så blir det store overskrifter hvor media skriver om HACKING og CRACKING og gudene vet hva.

Dersom de på skolen din bruker andre mer avanserte metoder, så anbefaler jeg de å skaffe seg et liv :p

Lenke til kommentar
Selv om de 19 elevene nå er utvist fra skolen, får du ta alle de avsluttende eksamene, men må belage seg på selvstudium. De får heller ikke delta på skolens arrangementer.

Drømmeordning.

Er dette mulig å få i stand uten å bryte skolens regelverk?

Endret av burnedmind
Lenke til kommentar

Drømmeordning.

Er dette mulig å få i stand uten å bryte skolens regelverk?

5985010[/snapback]

Hehe kunne faktisk tenkt meg dette selv? :hmm:

Hacke og hacke... :roll:

Lenke til kommentar

Haha. Sikkerheten på skolene er en vits.

Jeg har undersøkt litt, og alle maskinene på ungdomsskolene i kommunen har samme lokale adminpassord.

På en naboskole kan man tilmed logge på med samme passordet, og få tilgang til sentral admin. Har ikke tenkt å bruke det til noe (Bortsett fra at jeg har muligheten til å kunne fikse innloggingsproblemer selv), men tenk at jeg "tilfeldigvis" lot IT-ansvarlig bli klar over at noen visste passordet. Alle maskinene i kommunen måtte byttes passord på, og det er ikke få. Sikkert femti maskiner bare på vår skole.

Forresten, passordet var leetspeak-inspirert :p

Lenke til kommentar

lol, dette minna meg om da en kopis av meg ble utvist og anmeldt til snuten for å ha "hacket" seg inn på en server på skolen....

alt han gjorde var å finne et sikkerhetshull, han gjorde ikke noe galt han bare oppdagde det...

men seff så dem det i loggen elns at han hadde hvert der inne osv...

dette var heldigvis ikke i eksamenstider og saken hos politiet ble det ikke rare greiene av... for en gangs skylde er det en fordel at snuten er lat :wee:

Lenke til kommentar

På ungdomsskolene var sikkerheten en bløff. Admin hadde kontor som var rett ved siden av datarommet, kontoret var aldri låst og admin var sjeldent utlogget.

Kunne fint ha installert en liten "Keylogger" på pcen hans, og fått alle passordene hans, eller installert en keylogger på en vanlig maskin, stelt i stand ett lite problem og fått han til å "fikse" det :whistle: Fyren var forøvrig langt over 60 år, og hadde ikke peiling.

Benyttet meg ikke av dette da, så ikke helt vitsen med det. Det var heller ingen andre på skolen min som viste hva en Keylogger var, og mange ante ikke hva en admin-konto var :p

Gjorde faktisk onkel (som er inspektør der!) klar over problemet, men det ble aldri gjort noe med!

Derimot på videregående er det bedre sikkerhet, som i bunn å grunn er bra :)

Lenke til kommentar

ALLE system på skoler som jeg har sett eller møtt på er LATTERLIGE...

Eksempel skolen jeg går nå, jeg skulle inn med laptoppen på "sjekking" for virus osv (Merk, jeg har linux) og det første jeg møter på er at de to systemansvarlige satt på windows-maskiner, surfa med explorer og den ene maskina var latterlig nok serveren.. Kjørt mappe-deling med passord via windows :\

Laptoppen min er idag uklasifisert pga jeg ikke hadde inne antivirus :p men jeg hadde brannmur..

Så tilbake til sikkerheten på skolen; Samtlige pc'r har explorer, ingen pc'r har aktivert brannmur/antivirus, har google bar spam filter.. Og biosene har ikke passord.

Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke lov til å koble meg på skolen sitt nettverk hvis jeg kjørte Linux, pga. at alle maskinene i skolens nettverk skal kunne registreres i kommunens domene. Da satte jeg et stort spørsmålstegn til det, og sendte fyren masse eposter om at jeg ville ha en forklaring på hvorfor jeg måtte ut med tusenvis av kroner for å få lov til å koble meg på skolens nettverk. Jeg spurte også etter en kopi over reglene der dette står, men fikk aldri noe svar derfra heller. Men etterhvert så byttet jeg skole, så da var jo saken biff.

Men skal tilbake til den skolen der igjen til høsten, og da SKAL jeg få presset igjennom min sak, og hvis ikke så vil jeg at skolen skal kjøpe egen windows lisens til meg.

Lenke til kommentar

Sikkerheten på skolene er en vits. Er en eller annen gym- eller krl-lærer som har middels kunskaper i Word og vet hvordan man lager ikon på skrivebordet som er en såkalt "data-ansvarlig". Nå har ikke jeg noen datakunskaper utover CSS, XHTML, Photoshop og generel websidesnekkring, men mange i klassen min kunne "hacke" seg inn ( "" fordi det var snakk om lærere som hadde glemt å logge seg av o.l.) på skolens EDB-system, som lærerene kaller det.

På videregående er systemet rimelig bra med en ordentlig systemansvarlig som faktisk mer eller mindre vet hva han gjør. :)

Lenke til kommentar

På videregående er systemet rimelig bra med en ordentlig systemansvarlig som faktisk mer eller mindre vet hva han gjør.  :)

5987735[/snapback]

Jeg går på medier og kommunikasjon, og på vår skole har de tatt in de største database og servernerdene inn som IT-ansvarlige. De vet nok hva de driver med... :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...