Gå til innhold

Nokia N72, N73 og N93 (optisk zoom!) presentert

Anbefalte innlegg

På en del punkter så ser det ut som Nokia har gått tilbake. For eksempel mindre RAM enn N70, mindre oppløsning enn N80 og N90 (selv om skjermen fysisk er større enn N90), mye mindre yterskjerm enn N90. Jeg personlig tror grunnen er for å kutte kostnader, Nokia har tidligere gitt signaler på at de ikke tjener nok :roll: på sine ”high end” modeller og slike kutt kan være med å øke fortjenesten – i tillegg til at den er en av de dyreste telefonene til Nokia.

Endret av m3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at det er akkurat det som er grunnen. N93 er ren proffmodell, og de tjener nok en del penger på hver av den de selger fra før. Det er vel mer prioritering. De skjønner at de ikke trenger å ha verdens beste ytterskjerm, da kutter de ned på det. Akkurat det er et veldig lite tap for meg i hvert fall.

Skjermoppløsningen er sannsynligvis kun fordi Nokia (sannsynligvis) vil satse på QVGA fremover. Oppløsningen i N90 og N80 blir derfor mer sjelden fremover. Heller ikke det største tapet, selv om det selvfølgelig er fint med mange piksler. Selv synes jeg 6280 sin skjerm er klart bedre enn N80 sin, til tross for ferre piksler.

RAM'en er vel et problem på samtlige av de siste N-modellene, og er noe de må forbedre. Tror nok dette er mer at de har vært dårlige enn å prøvd å spare penger.

Tenk om de skulle brukt mer plass på litt ditt og litt datt.. Da hadde mobilen fort vært enda større...

Lenke til kommentar

Så lite RAM er ikke bra, men oppløsning på skjerm både indre og ytre stjeler både ressurser og ikke minst batteri så er sikkert ett kompromiss så man ikke må ha lader i lomma i tillegg til 180 gram + + mobil.

På en del punkter så ser det ut som Nokia har gått tilbake. For eksempel mindre RAM enn N70, mindre oppløsning enn N80 og N90 (selv om skjermen fysisk er større enn N90), mye mindre yterskjerm enn N90. Jeg personlig tror grunnen er for å kutte kostnader, Nokia har tidligere gitt signaler på at de ikke tjener nok  :roll:  på sine ”high end” modeller og slike kutt kan være med å øke fortjenesten – i tillegg til at den er en av de dyreste telefonene til Nokia.

6638758[/snapback]

Lenke til kommentar

Synes det er helt høl-i-hodet av nokia å lage telefoner med lavere oppløsninger enn det som de først har begynt å lage. Jeg personlig vil ikke ha noe særlig lavere oppløsning enn den som er på N80. Sier ikke at QVGA-skjermer er dårlige, men etter å ha hatt N80 i nesten 4 måneder, så klarer jeg å se forskjell på den og en telefon med QVGA skjerm.

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål: Kommer N93 til å koste det som står i prisguiden? Eller kommer f.eks. komplett til å sette den ned til 5700 f.eks. når de får den inn?

Har N93 FOTA? Dere skjønner hva jeg mener, firmware over the air. Ser ut som den trenger noen slike etter hvert.

Lenke til kommentar
Synes det er helt høl-i-hodet av nokia å lage telefoner med lavere oppløsninger enn det som de først har begynt å lage. Jeg personlig vil ikke ha noe særlig lavere oppløsning enn den som er på N80. Sier ikke at QVGA-skjermer er dårlige, men etter å ha hatt N80 i nesten 4 måneder, så klarer jeg å se forskjell på den og en telefon med QVGA skjerm.

6641817[/snapback]

Nja, ikke alltid oppløsning som er det viktigste. Om de bruker QVGA mer konsekvent vil det bli lettere å lage ulikt innhold til mobilen av tredjeparter. Som nevnt ovenfor synes jeg 6280 har en del bedre skjerm, sterkere farger og lys, enn N80, men den har lavere oppløsning. Ganske sikker på at jeg ville foretrukket 2,4" qvga fremfor N80 sin relativt lille skjerm på 2,0" eller 2,1". Forskjellen på skjermstørrelsen er nok langt mer merkbar enn oppløsningen.

Har N93 FOTA? Dere skjønner hva jeg mener, firmware over the air. Ser ut som den trenger noen slike etter hvert

Nei. Kommer først til vinteren.

Endret av arehei
Lenke til kommentar

6641817[/snapback]

Nja, ikke alltid oppløsning som er det viktigste. Om de bruker QVGA mer konsekvent vil det bli lettere å lage ulikt innhold til mobilen av tredjeparter. Som nevnt ovenfor synes jeg 6280 har en del bedre skjerm, sterkere farger og lys, enn N80, men den har lavere oppløsning. Ganske sikker på at jeg ville foretrukket 2,4" qvga fremfor N80 sin relativt lille skjerm på 2,0" eller 2,1". Forskjellen på skjermstørrelsen er nok langt mer merkbar enn oppløsningen.

Dette er ganske rart, ettersom at de faktisk lanserer symbiantelefoner fortsatt som ikke har QVGA-skjermer. Allikevel er det flere symbiantelefoner som har andre oppløsninger enn QVGA.... Gleder meg til VGA skjermer begynner å komme :)

Lenke til kommentar

Ja, er vel fortsatt langt flere S60-telefoner med 208x176 som var den gamle standarden. Nokia var veldig sent ute med å øke oppløsningen på skjermene i S60-modellene, noe de fikk sterk kritikk for. Merklig nok har de fortsatt i enkelte modeller som N91 og 3250, men det er nok snart over.

I hvert fall. QVGA er jo utvilsomt den mest brukte oppløsningen på det nivået, ikke bare innenfor symbian men stort sett alle produsenter. Bra at Nokia gjør det lettere ved å følge trenden. Sier ikke at QVGA er bedre, men så mye verre er det nok ikke, og det er jo klart mange positive sider.

VGA eller HVGA blir finfint, men trenger da strengt talt ikke noe sånt før man er oppe i 2,8"-3", synes nå jeg.

Lenke til kommentar

XD.no og MPX.no har N93 bekreftet til 28/8. Pris fra 6185 til 6319. Dyrt.

6660017[/snapback]

Med den prisen kommer den kanskje på denne lista etter hvert "Ti mobiler å skamme seg over" Og slutter seg til N90 :p

Man må være *veldig "techno fil" før man i det hele tatt vurderer å kjøpe en mobil til 6500,- kroner :tease:

* Når du sover med mobilen under dyna regnes du som veldig "techno fil" :p :!: :tease: Undertegnede er kun litt/medium techno fil men har ennå ikke falt på fristelsen. Har tenkt litt på N73 istedenfor selvom den ikke akkurat er så veldig billig heller men passer bedre for litt "techno file" folk :tease:

Endret av m3
Lenke til kommentar

Hjelper lite om den har innebygget platting og gassgrill, så lenge video kamera delen den lissom skulle være så bra på suger balle.

Skulle være veldig moro å sett hvordan Nokia har klart å få til så bra film snutter som ligger på skrytesida på nettet (filmet på ett hustak med sol selvsagt...).

Jeg skjønner dem godt. Dingsen har jo en PS2 innebygd :w00t:

Lenke til kommentar

WHO's? NEXT - spillet følger ikke med nei. Men det går sikkert an å kjøpe det til. Det skal jeg iallefall;) det ser jo ut som en tidsdreper når jeg venter på bussen og drar opp n93 og tar noen runder med kampsport..hehe..Uansett, fotokvaliteten har jeg hørt skal bli bedre med nyere FW oppdateringer så jeg er ikke så bekymra for akkurat den delen. Og video delen blir sikkert bedre den også ( selv om jeg mener den ikke er dårlig nå heller da..) men det som "bekymrer" meg mest er fortsatt prisen..Liker den trenden at både gsm.no og Amentio.no har presset prisen under 6000,- grensa...(Amentio billigst..og eneste som leverer i svart av de to..) :roll:

Endret av capone-82
Lenke til kommentar
Who's next vil være tilgjengelig etter at N-gage er sluppet ut.

6662124[/snapback]

aahh....kult :)

..Btw...er det noen her i Norge nå som har fått sin N93?...eller..noen som har kjøpt en? Hva er dommen? :)

Noen klare bugs? Lest andre plasser at folk sliter med ram'en..men..

Lenke til kommentar
XD.no og MPX.no har N93 bekreftet til 28/8. Pris fra 6185 til 6319. Dyrt.

6660017[/snapback]

Man må være *veldig "techno fil" før man i det hele tatt vurderer å kjøpe en mobil til 6500,- kroner :tease: [/color]

6660244[/snapback]

Det er jo drømmen om den KOMPLETTE pakka som trekker selvsagt :thumbup: Er verdt å betale litt for den.

Minuset er vekt og størrelse,.. småskeptisk.. men, i verste fall beholder jeg 6280en som backup (i tillegg til 6230ien) :tease:

Technofil ja.. Blir bare verre og verre :p

Har solgt ducatien og må jo ha noe nytt leketøy å trøste meg med :blush:

Det er jo YTTERST TVILSOMT at N93en noensinne får bli med på byen på kveldstid.. selv om det jo i visse situasjoner kanskje kunne vært et pluss å hatt DEN vanvittige bulen på buksa :tease:

Eller kanskje ikke.. LOL

Edit: tilleggsinfo

men det som "bekymrer" meg mest er fortsatt prisen..Liker den trenden at både gsm.no og Amentio.no har presset prisen under 6000,- grensa...(Amentio billigst..og eneste som leverer i svart av de to..)  :roll:

6662052[/snapback]

Snadder å se at det har dukket opp en drøss med priser på den nå.. og at prisen (veldig) sakte, men sikkert synker :yes: Vil nok hjelpe på å få den ut på markedet også! Håper på en kjapp FWoppdatering gitt, sånn at kameraet kommer til sin rett!

Forresten billig 2gig kort du fant deg ja :thumbup:

Endret av Lifeforms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...