knuti@ Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Hei Har en kamerat som nettopp har kjøpt seg en bærbar pc, men han har bare ISDN enda. Det er innebygd 56.6 (V90) modem i pc`n, men er det mulig å koble til isdn-ledningen til denne pluggen, eller er dette bare analog inngang, og må da ha et eksternt isdn-kort? Jeg har et gammelt Dynalink ISDN Card pcmcia (TAS100C), men sliter veldig med å få det til å funke, så jeg vet ikke helt om det er riktig driver eller om det er selve kortet som det er noe galt med. Mulig den eneste løsningen er å skaffe seg en usb ISDN-modem? Lenke til kommentar
quakie Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Det tror jeg nok ja. Du må ha et ISDN kort for å ha ISDN tilkobling. Uheldigvis så tror jeg disse USB modemene koster endel. Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Hei Har en kamerat som nettopp har kjøpt seg en bærbar pc, men han har bare ISDN enda. Det er innebygd 56.6 (V90) modem i pc`n, men er det mulig å koble til isdn-ledningen til denne pluggen, eller er dette bare analog inngang, og må da ha et eksternt isdn-kort? Jeg har et gammelt Dynalink ISDN Card pcmcia (TAS100C), men sliter veldig med å få det til å funke, så jeg vet ikke helt om det er riktig driver eller om det er selve kortet som det er noe galt med. Mulig den eneste løsningen er å skaffe seg en usb ISDN-modem? 5983346[/snapback] Har prøvd dette kortet selv i XP men det er umulig å finne drivere til det. Jeg vil ikke anbefale deg å gå for noe USB ISDN adaptere da disse ofte har veldi mye problemer. Kjøp heller et PCMCIA kort fra en eller annen kjent leverandør. ISDN er generelt ganske kranglete siden det ikke er så veldi utbredt i den store verden. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Hei Har en kamerat som nettopp har kjøpt seg en bærbar pc, men han har bare ISDN enda. Det er innebygd 56.6 (V90) modem i pc`n, men er det mulig å koble til isdn-ledningen til denne pluggen, eller er dette bare analog inngang, og må da ha et eksternt isdn-kort? Jeg har et gammelt Dynalink ISDN Card pcmcia (TAS100C), men sliter veldig med å få det til å funke, så jeg vet ikke helt om det er riktig driver eller om det er selve kortet som det er noe galt med. Mulig den eneste løsningen er å skaffe seg en usb ISDN-modem? 5983346[/snapback] 1) V90-modemet er et analogt modem og kan kun benyttes mot vanlig analog telefonlinje. Du kan ikke koble denne til ISDN-linjen. 2) Drivere til Dynalink TAS100C burde finnes hos Dynalink. Husk at iSDN-standarden varierer mellom forskjellige land/områder slik at det er svært viktig at det blir satt opp til norsk eller Europeisk ISDN. 3) Jeg har tidligere benyttet USB ISDN-enhet (Dynalink) som har fungert stabilt. Det er svært viktig at driverne blir konfigurert riktig. Enkelte drivere lar Dynalinken simulere vanlige modem slik at du når dem som om det et analogt modem. Disse må gjerne ha lagt til ekstra modeminstrukser. Skal være forklart i lesmeg-filer. De øvrige må settes til riktig ISDN-kanal. Husk også å legge inn det nummeret han skal koble seg opp mot (ofte forskjellig på Analogt modem og ISDN for samme Internett-leverandør). Han er selvsagt klar over at hvis hastigheten blir satt til 128 gåt tellerskrittene dobbelt så fort. Lenke til kommentar
Ace_pilot_no Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Eller man kan bruke en ISDN-Router (Cisco 761). Da kan man også koble til en switch og flere pc'er om man vil. Jeg brukte denne løsningen lenge og det fungerte veldig bra, men den har vel gått ut på dato nå. Jeg har boksen ligendes for en meget rimelig penge.......... Må vel kunne koble til et trådløst AP også vis man vil det (har ikke prøvd dette) Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Det tror jeg nok ja. Du må ha et ISDN kort for å ha ISDN tilkobling. Uheldigvis så tror jeg disse USB modemene koster endel. 5983355[/snapback] Neida, de er ikke spesielt dyre. Rundt 400 spenn. Lenke til kommentar
knuti@ Skrevet 26. april 2006 Forfatter Del Skrevet 26. april 2006 Tusen takk for mange informative svar Skal teste et annet PCMCIA ISDN og en slik USB ISDN-modem, for å se om det funker greit. Mvh Knut Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Eller man kan bruke en ISDN-Router (Cisco 761). Da kan man også koble til en switch og flere pc'er om man vil. Jeg brukte denne løsningen lenge og det fungerte veldig bra, men den har vel gått ut på dato nå. Jeg har boksen ligendes for en meget rimelig penge.......... Må vel kunne koble til et trådløst AP også vis man vil det (har ikke prøvd dette) 5989542[/snapback] Billige Cisco ISDN routere får du også ofte på QXL for tiden. Men det blir lett dyrt, siden ISDN routere kobler opp i hytt og pine. Da jeg hadde ISDN bruke jeg en linux maskin som router, og satte den opp til å bare koble opp når jeg åpnet startsiden min i nettleseren. Før jeg gjorde det koblet den jo opp i hytt og pine og det blir lett dyrt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå