Gå til innhold

skikkelig SATA trøbbel

Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg virkelig hjelp. Jeg har installert et ECS nforce 3 hovedkort, med sempron 3300+. Jeg kjøpte også en Maxtor SATA 160 gb disk, som jeg tenkte å installere win xp helt fra bunn av på.

Jeg starter installasjon fra CD, og disken blir oppdaget. Den blir partisjonert og formatert. Windows forsetter installasjonen, helt til det skal rebootes. Da henger disken. Jeg må faktisk trekke ut strømmen til maskinen eller disken og reboote igjen. Dette fortsetter hver gang det skal rebootes.

Når windows er installert og det er på tide med installasjon av drivere til hovedkortet låser det seg helt under reboot. Finner ikke noen drivere til SATA til hovedkortet

Noen som kan hjelpe til her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja da, kommer inn i bios osv, og windows begynner å laste inn, men så henger den. Det virker ikke som om det er nødvendig med en SATA driver, ettersom jeg ikke finner noen på hjemmesiden til hovedkortet.

Har bare hatt trøbbel med installasjonen av nytt hovedkort, prosessor osv.

Snart havner den dritten ute på plenen.

Lenke til kommentar

Symptomene virker kjente. Been there, done that.

Hver gang var svaret at jeg trengte en diskett med SATA-drivere for Windows. Helt i starten av installasjonen blir du bedt om å "Trykke F6 .." dersom du trenger å legge inn drivere for ymse lagringsmedier osv.

Som du har erfart trengs ikke disse driverne under "DOS-fasen" av installasjonen, men hvis de ikke er på plass når Windows starter opp, da ... vet du hva som skjer.

Så, hva gjør man så? Sjekker nForce3-drivere hos nvidia, kanskje? På denne siden finner du de nyeste driverne for nForce3-chipsettet. I menyen til venstre finner du en link til en PDF-fil som forklarer hvordan du kan lage en floppy med SATA-drivere til bruk under installasjon av Windows.

Hmm, jeg lastet ned nForce v5.11-filene, og selvsagt stemmer ikke det som står i PDF-filen helt med "terrenget". Gjør da som følger:

- Last ned nForce v5.11-filen

- Unzip den til et lokalt directory

- Gå ned til ...\IDE\WinXP

- Legg alle filene (ikke folderen "raidtool") på en floppy (679KB)

- Bruk denne floppyen når du installerer Windows

Hvis installasjonsprogrammet finner 2 drivere på floppyen, så må du installere begge to, mener jeg å huske.

edit: som kpolberg's link tydelig indikerer: du må installere "NVIDIA NForce Storage Controller" først. Bra link, forresten, kpolberg!

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Jeg takker så langt for hjelpen. Jeg skal prøve dette, helt klart. Jeg hadde en mistanke om at det var noen drivere som manglet, men fant ikke noen på hjemmesiden til produsenten av hovedkortet, så regnet med at det ikke trengtes.

Et spørsmål til nebrewfoz : hvordan unzipper jeg den fila? Det er en .exe fil. Er ikke helt kjent med å bruke kommandoer.

Takk igjen.

Lenke til kommentar

Det er sikkert flere måter å unzippe denne typer exe-filer på, men det jeg gjør er å høyre-klikke på filen og velge WinZip , "Extract to folder <foldername>".

Dette har vel noe med hvordan WinZip er satt opp å gjøre. Jeg har valgt å ha WinZip på høyreklikk-menyen.

Men du kan også starte WinZip, velge Open Archive, og be om å få listet exe-filer også. Da skulle du enkelt få åpnet "arkivet", og deretter er det bare å ekstrahere. (Jeg kan ikke huske sist jeg gjorde det på denne måten, så jeg kan ikke gi noe mer detaljert forklaring. Hver sin smak, tydeligvis.)

Lenke til kommentar

min erfaring med installering av xp på s-ata er litt anderledes. dersom du trenger drivere så har jeg kun fåt beskjed om at den ikke finner disken etter reboot. har aldri opplevd at maskina har hengt seg.

kanskje du har problemer med rammen din? eller biosen er for gammel?

Lenke til kommentar

Har aldri hatt problemer med å innstallere Xp på S-Ata. Men nå har jeg kun hatt Intel chipsets. Eneste gangen jeg har brukt F6 disk er når jeg har koblet opp Raid.

Som dere ser på Maxtor sine sider så er det problemer med viss nForce og Maxtor disker.

Det har også vært problemer med å bruke S-Ata 2 disker på hk som kun støtter S-Ata.

Lenke til kommentar

Disken er en Maxtor 6V160E0, med SATA II støtte. Disken er ikke i lista over de diskene som har problemer med nforce.

Jeg får prøve med SATA driverne som de har gjemt så godt, og glemt å nevne i dokumentasjonen.

Rammen er ny, bios er oppdatert.

Kan være greit at dette virker for husfredens skyld :-)

Takk for

Lenke til kommentar

hepp

har samma prob med msi neo2 250g og samsung 250sataII...det jeg gjør ved reinstall a xp er å...bare inst. nv drivere for nf3 først som vanlig...så henter jeg drivere for nf4...pakker ut nf3 og nf4 driverene til hver sin folder med winrar. så kopierer jeg enfolder som heter ../nForce4_amd_6.70_winxp2k_english\IDE\WinXP\legacy ...denne legacy folderen legger jeg her ../nForce_5.11\IDE\WinXP\legacy. så må jeg oppdatere IDE driverane manuelt og henter da .inf fila ifra legacy folderen under 5.11 driverane...reboot :)

Lenke til kommentar

Hei, takk for all hjelp. Det endte med at jeg byttet hele disken i en IDE disk. Nå fungerer alt. Den lille hastighetsforskjellen kan jeg leve med. PC'en venter så mye på meg at jeg kan tillate meg å vente noen millisekunder på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...