jonnys Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Hei. er det noen kloke hoder som kan hjelpe meg en sql spørring mot en tabell i oracle. Det er en oppgave som lyder som følgende jeg skal løse. Lag en spørring som viser avstanden mellom Trondheim og Halden. Databasen gir to ruter mellom disse to byene: enten via Oslo eller via Elverum, men det skal ikke nevnes andre stedsnavn enn Trondheim og Halden i SQL-koden. Resultatet skal vise den korteste ruta først. Tabellen har en sammensatt primærnøkkel bestående av (sted1,sted2). det finnes et synonym til tabellen som heter 'km' som er et synonym til tabell 'DBADM.distanse' slik set tabellen ut: STED1 ...........AVSTAND.............STED2 Steinkjer........... 120 ..............Trondheim Steinkjer............ 77 .................Namsos Namsos.............. 91 ..................Rørvik Trondheim......... 502 ..................Oslo Halden.............. 122 ...................Oslo Elverum............ 358 ...............Trondheim Elverum............ 254 ..................Halden Håper på et raskt svar da fristen min er kort takk for all hjelp på forrhånd Lenke til kommentar
roac Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Hvis jeg løser oppgaven for deg lærer du ingen ting, evt får du karakterer for det andre kan, så det gidder jeg ikke, men jeg skal gi deg to hint til ting du kan se på: connect by prior inner join Lenke til kommentar
jonnys Skrevet 25. april 2006 Forfatter Del Skrevet 25. april 2006 jeg takker å bukker for tipset. Det er klart du ikke skulle løse det for meg, det hadde jeg ikke lært mye av men det tipset du ga meg sender meg på riktig vei. Jeg hadde ikke tenkt på "connect by order", men ut i fra det jeg nå har sett tror jeg at løsningen på oppgaven er nær. ha en fin dag roac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå