Fungus Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Hvorfor har vi så vanvittig mange partier her i landet... Jeg er ikke noe politisk engasjert selv, og mange av de jeg kjenner bryr seg heller ikke imponerende om politikk. Det som gjelder er å lese akkurat nok i parti programmene, dvs. fanesakene til at man finner ett parti man liker, stemme på det, og kaste resten i søpla... men,, hva er vitsen med en bråte partier ? USA, som er USANNSYNLIG stort i forhold til Norge, har vel bare 2. Og det har vel haugevis av andre land også. Forslag: Avvikle alle parti utenom de to største. Gi alle politikerne i avviklede partier mulighet til å fortsette i de to store, alternativt en "human" avgang (det betyr at jeg ikke tenker på eksekusjonspeletong, selvom man av og til er fristet til å si det) På den måten sparer vi landets innbyggere for massevis av dilldall og tid og penger ved å måtte sette seg inn i 15 parti program. eller at penger blir svidd uten at noen gidder lese det de lager. OK ? Om noen som er politiske engasjert og vet hvor sånnt skal sendes, gidder, så kan de godt sende dette forslaget til den rette instans Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Det er ingen vits å avvikle noen politiske partier. Jeg tror mange av de små vil forsvinne (eller bli ubetydelig små) i fremtiden. Men du har rett i at det norske folk ikke skulle trenge å betale for små drittpartier ingen bryr seg om. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Når en har flere partier har en da mere og velge mellom... Og det re 2 president partier, hvis jeg kan si det riktig i USA, vet ikke hvordan det er med statsminister osv der. Men hvis en presidentkandidat der får 40% av stemmene og den andre får 60%, vil duden med 60% vinne, men han som tapte vil ikke få noe "makt" som en får i Norge, da de forskjellige partiene må sammarbeide. Det vil jo også bli mindre å velge mellom hvis en bare har to forskjellige partier, jeg har nesten ikke peiling på hva de forskjellige står for, men jeg blir påvirka av det jeg hører i tiden før valget... Lenke til kommentar
FaO Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 ettersom jeg har forstått det er det 3 politiske parti som stiller til presidentvalg, men det blir alltid en av de i de to største partiene som blir president... (republikk og protestant??) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 ettersom jeg har forstått det er det 3 politiske parti som stiller til presidentvalg, men det blir alltid en av de i de to største partiene som blir president... (republikk og protestant??) 5983097[/snapback] republikanerne og demokratene er det vel.... men jeg har ikke noe ønske å omlegge vår politikk til amerikanernes måte... da ville jeg eller at vi skulle tatt fra england. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 ettersom jeg har forstått det er det 3 politiske parti som stiller til presidentvalg, men det blir alltid en av de i de to største partiene som blir president... (republikk og protestant??) 5983097[/snapback] republikanerne og demokratene er det vel.... men jeg har ikke noe ønske å omlegge vår politikk til amerikanernes måte... da ville jeg eller at vi skulle tatt fra england. 5983110[/snapback] og der er den? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 ettersom jeg har forstått det er det 3 politiske parti som stiller til presidentvalg, men det blir alltid en av de i de to største partiene som blir president... (republikk og protestant??) 5983097[/snapback] republikanerne og demokratene er det vel.... men jeg har ikke noe ønske å omlegge vår politikk til amerikanernes måte... da ville jeg eller at vi skulle tatt fra england. 5983110[/snapback] og der er den? 5983115[/snapback] der er det også 2 partier, men med en statsminister isteden for president. pluss at med overhuset og underhuset har de et slags storting som jeg mener er viktig. for kongehuset vil jeg beholde og da er det litt vanskelig med en president, vis jeg ikke tar feil.....men jeg synes at det systemet vi har i Norge nå funker bra. dere snakker om penger... ta å google opp hvor mye de 2partiene i usa bruker på sine valgkamper. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 dere snakker om penger... ta å google opp hvor mye de 2partiene i usa bruker på sine valgkamper. 5983127[/snapback] Hvordan er det relevant? Der er det vel ikke USA som betaler, men heller private personer og de må få bruke pengene sine som de vil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 dere snakker om penger... ta å google opp hvor mye de 2partiene i usa bruker på sine valgkamper. 5983127[/snapback] Hvordan er det relevant? Der er det vel ikke USA som betaler, men heller private personer og de må få bruke pengene sine som de vil. 5983175[/snapback] sikkert ikke relevant.. ville bare påpeke at penger flyr i en valgkamp. og å omrokkere på politikken pga slike utgifter er lite lurt. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Ja, å få private foretak til å sponse valgkampen din er jo kjekt da... Heldigvis er det lite, eller ingenting, av den slags i Norge. Men tilbake til hvorfor det er så mange partier i Norge. Vi har faktisk ganske mange sammenlignet med andre etablerte stater. Vi ligger ikke på toppen, synes å huske at Irak hadde 270 partier ved forrige valg eller noe, men andre grunner til det da. Men er ikke det ikke bare en fordel? Da har vi jo flere valgmuligheter, og folk klager fortsatt på at vi ikke finner et parti som passer til meg! Man kan da ikke ha et parti for eneste stemmedyktige i dette landet. Tenk på amerikanerne, som må stemme på to partier (egentlig tre, hvis man tar med de grønne, som får ca. 5%). Da har man jo færre valgmuligeter. Jo nærmere man kommer til en stat med et parti, jo kjipere er det vel. Jo flere partier, jo mere debatt (og debatt er bra, er det ikke?). Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Ja, å få private foretak til å sponse valgkampen din er jo kjekt da... Heldigvis er det lite, eller ingenting, av den slags i Norge. Ja så slipper folk flest å bruke hardt opptjente penger på å finanisere små ubetydelige partier som egentlig trengs. Men er ikke det ikke bare en fordel? Da har vi jo flere valgmuligheter, og folk klager fortsatt på at vi ikke finner et parti som passer til meg! Man kan da ikke ha et parti for eneste stemmedyktige i dette landet. Tenk på amerikanerne, som må stemme på to partier (egentlig tre, hvis man tar med de grønne, som får ca. 5%). Da har man jo færre valgmuligeter. Jo nærmere man kommer til en stat med et parti, jo kjipere er det vel. Jo flere partier, jo mere debatt (og debatt er bra, er det ikke?). 5983309[/snapback] Det er en fordel med valgfrihet og derfor flere partier. Det er en ulempe at vi må finanisere disse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 virker som nr.1 mest brukte grunn på penger brukt av staten er at folk må bruke hardt opptjente penger på det. Staten har faktisk inntektskilder og tror du at en person måtte betalt mindre skatt vis de ikke hadde brukt statlige penger i valgkampen!!? Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 virker som nr.1 mest brukte grunn på penger brukt av staten er at folk må bruke hardt opptjente penger på det. Staten har faktisk inntektskilder og tror du at en person måtte betalt mindre skatt vis de ikke hadde brukt statlige penger i valgkampen!!? 5983564[/snapback] Det får så være, men pengene kan brukes på noe mer nyttig enn på partier som ikke har noe de skulle sagt eller som er for urealistiske til å få gjennomslag for noe som helst. F.eks. har Norge et elendig helsevesen som desperat kunne trenge en ansiktsløfting og elendige veier over hele landet. Det er dog en helt annen debatt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 ja men hvor mye penger tror du egentlig man kunne spart vis man kutta alle små partier? det ville ikke blitt mye. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 ja men hvor mye penger tror du egentlig man kunne spart vis man kutta alle små partier? det ville ikke blitt mye. 5983596[/snapback] Men alle nye partier er da småe i starten, en kan da ikke starte nye partier da... Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 virker som nr.1 mest brukte grunn på penger brukt av staten er at folk må bruke hardt opptjente penger på det. Staten har faktisk inntektskilder og tror du at en person måtte betalt mindre skatt vis de ikke hadde brukt statlige penger i valgkampen!!? 5983564[/snapback] Det får så være, men pengene kan brukes på noe mer nyttig enn på partier som ikke har noe de skulle sagt eller som er for urealistiske til å få gjennomslag for noe som helst. F.eks. har Norge et elendig helsevesen som desperat kunne trenge en ansiktsløfting og elendige veier over hele landet. Det er dog en helt annen debatt. 5983580[/snapback] Fakta er som følger: hvis vi ikke skal leve i et anarki trenger vi noen til styre landet. Hvis det skal være en person som styrer landet, går det jo fort dårlig. Er det et kommunistisk styre, går det også som regel dårlig. Likeså med et fascistisk. Felles med de foregående styresettene er at folket ikke har noen valgmuligheter (hvis man ser bort fra krig og revolsjoner). Med et styresett slik vi har det i dag (og noen andre land i verden), har folk faktisk mulighet til å velge (hvorvidt valgene er dårligere eller gode må være opp til den enkelte å bedømme). Hvis vi da er enige om at det er fint å ha noe å velge mellom, trenger man partier. Partier fungere ikke sånn utenvidere, de trenger penger, akkurat som sykehus og skoler. Da kan må få penger, enten fra staten eller fra andre måter. Siden bankrobberi ikke er særlig populært i dag, får f.eks amerikanske partier støtte fra private foretak, noe som følger med noen komplikasjoner. Disse foretakene vil da gjerne ha noe igjen, stillinger, kontraker, osv osv. Korrupsjon. I Norge i dag er det ikke så mange partier som får statsstøtte. Litt usikker på om RV får det, men tror det. Alle andre partier som har mindre medlemmer enn dem, får da ikke penger. Greit nok. Men er det ikke bra at partiene som folk stemmer på får penger? Skulle gjerne likt å se argumentene for at private foretak skulle finansiere partiene og valgkampene! Det er kanskje andre steder man borte konsentrere seg om pengeproblemene. Men det er en annen diskusjon. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Det har i praksis ingenting å si om det er ett, to eller ti partier. Den politiske utviklingen påvirkes uansett av de grunnleggende ideene i befolkningen, og dersom disse ideene endrer seg, manifesterer det seg i ethvert system i at det politiske spektrum flyttes til høyre eller venstre. Dette betyr at man heller ikke reelt sett har flere valgmuligheter i et flerpartisystem. Akkurat som begge de store amerikanske partiene er enige om de store linjene, er samtlige store partier enige om de store linjene i Norge. Skal man påvirke politikken som føres, må det en ideologisk revolusjon til. Et godt eksempel på en slik endring er den som fant sted i Storbritannia under Thatcher. Det politiske spektrum i Storbritannia i dag er langt til høyre for det politiske spektrum før Thatcher kom til makten. Det britiske Arbeiderpartiet er i dag til høyre for norske Høyre, mens det på 70-tallet var langt mer rendyrket sosialistisk og i lommen på fagforeningene. Lenke til kommentar
modin Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 (endret) Grunnen til at vi har flere partier enn feks England, som også har parlametarisme (USA blir litt annerledes å samenligne med da de har et helt annet politisk system). Er ganske enkelt antallet representanter som blir valgt fra hver valgkrets, som de fleste sikkert vet er det fylkene som er valgkretser her i Norge og hvert fylke velger mellom 4 og 20 representanter til stortinger avhengig av hvor mange som bor der. Dette gjør at det fra hvert fylke ikke bare vil komme en representant fra det partiet som får mest stemmer i det fylket, men flere representanter fra flere partier selvsagt vil det partiet som er størst i fylket få flest representanter. I England er det ikke slik, der er det veldig mange små valgkretser, og hver krets velger bare en representant. Dvs at det partiet som får flest stemmer i en krets vinner representanten, og de andre partiene vil ikke få noen utelling for sine stemmer. Som regel er det, de Konservative eller Arbeiderpartiet som får inn en representant fra valgkretsen. De Liberale får også ganske mange stemmer, men liten utelling i parlamentet da de bare får valgt i noen få representanter fra valgkretser hvor det er flest som stemmer det liberale partiet. Endret 27. april 2006 av modin Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Syns antallet partier er helt greit jeg, flere partier brer jo mulighetene for at man finner det ene partiet der man deler alle meninger.. jeg kan si jeg har funnet mitt med SV.. men sånn som det er i Norge ser det jo ut som at Høyresiden har Frp.. også venstresida har Ap som sitt parti, virker det iallfall som idag .. kan jo forandre seg.. men syns selv det er skremmende med Frp som Norges største parti Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå