Gå til innhold

Jeg sliter med å sove :S

asad

Anbefalte innlegg

jeg har hatt det samme problemet selv og det eneste som funker er å endre døgnrytmen. det vil si at du står opp tildigere på dagen.. det er noe skikkelig dritt, men etter et par dager vil du også bli trett og legge deg på et mer "fornuftig" tidspunkt...

6002009[/snapback]

enig der. Det er alt som skal til i mitt tilfelle. Men er alene hjemme akk nå, så det er litt hardt å lege seg tidlig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har problemer med å sove så er dette et par punkter jeg tror du kanskje kan ha hjelp av:

1. Døgn. Være oppe et helt døgn uten å sove 1 eneste gang.

2. Trening. Aldri tren før du skal legge deg, da får du ikke sove, garantert, men tren i løpet av dagen, helst 4 timer før du legger deg.

3. Dusj. En varm dusj er søvndysende og meget behagelig. Et bad funker og.

4. Mat. Noe ganske simpelt som ikke legger seg tungt i magen. Spis f.eks et grovt knekkebrød med kalkun pålegg og et glass melk. Kalkun inneholder et stoff som virker søvndysende. Melk aner jeg ikke hvorfor, men blir steike trøtt om natta om jeg drikker et glass melk før jeg legger meg.

5. Null lys. Mørkt rom. Slapper mer av da. Ikke prøv å sov, det kommer av seg selv.

6. Kjølig rom. Det hjelper godt å legge seg i et kjølig, men ikke fryselagerkaldt, rom.

Jeg har selv fulgt denne oppskriften da jeg hadde problemer en periode å sove. Jeg sov som et barn hele natta, og måtte vekkes dagen etterpå for å komme meg opp til normal tid. Så er det bare å få seg et søvnmønster som passer fint (f.eks ikke sener enn halv 2 og opp kl 11), gi det en månde og kroppen kommer inn i det.

Lenke til kommentar
enig der. Det er alt som skal til i mitt tilfelle. Men er alene hjemme akk nå, så det er litt hardt å lege seg tidlig :)

6002067[/snapback]

kjenner til det syndromet så altfor godtl.. hvis jeg har mulighet til det (på grunn av ferier og lignende) så pleier jeg å skli helt ut.... det har hendt med at jeg har sett frokost-tv før jeg har kagt meg....

Lenke til kommentar
får straks motsatt problem, skal holde meg våken i 72 timer :) Wish me luck on the mission of stupidity  :w00t:

6001416[/snapback]

hvorfor skal du det? Har vurdert å gjøre noe liknende, men det får vente :p

6001465[/snapback]

Russeknute :)

6003753[/snapback]

si ifra åssen det går da. En kompis har gjort det og han sier det er "fett". Dvs, man føler en blanding av å være brisen og "rar i huet". Etterhvert begynner man å le av alt, og muligens se at ting beveger seg, uten at de gjør det.

Har selv døgna 2 dager max.

Lenke til kommentar
får straks motsatt problem, skal holde meg våken i 72 timer :) Wish me luck on the mission of stupidity  :w00t:

6001416[/snapback]

hvorfor skal du det? Har vurdert å gjøre noe liknende, men det får vente :p

6001465[/snapback]

Russeknute :)

6003753[/snapback]

si ifra åssen det går da. En kompis har gjort det og han sier det er "fett". Dvs, man føler en blanding av å være brisen og "rar i huet". Etterhvert begynner man å le av alt, og muligens se at ting beveger seg, uten at de gjør det.

Har selv døgna 2 dager max.

6003785[/snapback]

Har nå vært opp siden torsdag kl 06.00. Men har ingen vitner så tar å legger meg ikveld og begynner på nytt sammen med noen i klassen som vil være med. Langt i fra trøtt, men sliten i kroppen. Orker ikke drikke idag, prøve å spare meg til åpningen imorra.

Håper det er som med sult, først er man kjempesulten men så plutselig går det over :)

Lenke til kommentar

Jeg sliter med å sove hele natten. Våkner ofte et par ganger i løpet av natten pga mareritt eller fordi jeg har hørt noe. Får kun sove hele natten om jeg er totalt utmattet, men da får jeg til gjengjeld mye verre mareritt som virkelig er forstyrrende.

Noen som har noen tips til å få sove bedre?

Lenke til kommentar

Fysisk aktiviter er ikke å forakte. Ta deg en løpetur om dagen. Tving deg selv til å stå opp tidlig. og legg deg heller litt tidligere slik at du våkner til normal tid.

Så får jeg ta og følge mine egne råd selv.

Seether: Har du sett etter om det er monstere under sengen og i skapet?

Lenke til kommentar

Å nappe brødbakst kan være til stor hjelp om man ikke får sove.

Men så på det Fredrik Skavland-showet på NRK da de hadde en søvnekspert der. Det ble sagt at det ikke er bra å ligge i senga når man ikke får sove. Det blir fort en veldig dårlig uvane. Også kan man jo gjøre andre fornuftige ting istedet :)

Lenke til kommentar
Tving deg selv til 50 push ups

5999974[/snapback]

Mhm, ein blir dritsleten av å ta 50 armhevingar. Ekstremt.

6010438[/snapback]

pleier ta 40 "ekte" pushups før jeg legger meg faktisk. Blir litt sliten av det ja, i noen min. La meg kl seks idag. fortsatt ikke trøtt, men så sov jeg til kl ett dagen før og da..

Lenke til kommentar

Jeg tror nesten at jeg er nattdyr.

Om kvelden, det virker som om alt starter da.

Etter skolen, kan jeg komme hjem, sitte foran pcen hele dagen, men det skjer ikke noe.

Så kommer kvelden, og jeg vet jeg bør legge meg tidlig på grunn av skolen,

men da begynner jeg med enten fotoredigering, filmredigering eller rydding av filer og lignende. Aner ikke hvorfor, men sånn er det da.

Edit - Angående push-ups, skal ikke mange korte intervaller være bedre enn få lange?

Jeg har iallefall hørt så.

Endret av NorthGarden
Lenke til kommentar

...men det må sies, jeg synes det er ganske deilig å sitte oppe litt utover natten hvis jeg ikke er særlig trøtt. Det er så avslappende og sitte på pcen og dille med alt og ingenting når det er stille og rolig i huset og ingen som maser. Av og til får jeg tilstrekkelig med søvn, andre ganger sover jeg knappe 3-4 timer, alt ettersom. Føler ikke at jeg har store problemer med å få med meg ting på forelesningene, men jeg får av og til behov for å legge meg litt nedpå på ettermiddagen. Iallfall, jeg har et ganske avslappet forhold til søvn og trives med det...jeg sover når jeg føler for det...

Lenke til kommentar

Etter skolen, kan jeg komme hjem, sitte foran pcen hele dagen, men det skjer ikke noe.

men da begynner jeg med enten fotoredigering, filmredigering eller rydding av filer og lignende. Aner ikke hvorfor, men sånn er det da.

Edit - Angående push-ups, skal ikke mange korte intervaller være bedre enn få lange?

6018610[/snapback]

Det var skremmende likt min døgnrutine. :hmm:
Lenke til kommentar

Tror mange her deler den døgnrytmen.

Og - Noe annet, ganske viktig.

Om jeg legger meg 22:30, som jeg egentlig skal, er jeg dautrøtt om morgenen.

Men, om jeg legger meg 00:00-01:00, så kan jeg være helt våken dagen etter, få med meg alt på skolen, og føle meg topp.

Så hos meg tror jeg det er sånn:

- For mye søvn, blir slapp og daff. (Omtrent 9 timer)

- Passe med søvn, våken og i form. (Omtrent 7 timer)

- For lite søvn, vet ikke. Tror ikke jeg pleier å få for lite søvn.

Endret av NorthGarden
Lenke til kommentar

6018610[/snapback]

samma her. Begynner å føle meg skikkelig "digg", når kvelden kommer. Blir gjerne sittende forran pcen da :)

Lenke til kommentar

Det å sitte utover kvelden, når det er stille og herlig, er så digg.

Satt til klokken fire i går natt, med Pepsi, fruktcoctail og tortillas.

Bare koselig så det holder.

Fikle med en film, redigere litt og kose seg.

Lenke til kommentar

Døgnrytmen er helt på bærtur her også. En dag jeg kom hjem fra skolen, la jeg meg når klokken var 17:30, stod opp når den var 22:30, var oppe til 04:30 før jeg la meg, på vanlig ukedag. Er ofte slik jeg ikke får gjort noe produktivt før midnatt og utover. Slet med å sove før, lå i sengen til den var rundt 5.

Kjenner meg så godt igjen i det du sier Northgarden, det er koselig. :)

Selv om det kanskje ikke er så bra i lengden å være så fucka i døgnrytmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...