Gå til innhold

1GB mot 2GB, dårligere ytelse?

JFTech

Anbefalte innlegg

Har 2x512MB OCZ platinium.

Fikk noen corsair value også disse 2x512MB.

Vil ytelsen gå ned eller opp på systemet mitt dersom jeg monterer disse sammen med OCZ brikkene? OCZ brikkene har jo bedre timings.

BF2 Seff :dribble:

Hvor stor bør forresten swap fila være med 2GB ram? Fremdeles 2,5 ganger rammen?

Endret av JFTech
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Totalytelsen vil nok gå opp pga at du har mer RAM, men alle brikkene får samme timing i et sett med flere(ulike) brikker.

Etter å ha lest her på forumet faktisk, så satte jeg swap-filen til minimum.

Jeg har også 2x512 MB RAM i min maskin. Jeg har ikke opplevd noen ytelseforskjell på min maskin etter at jeg gjorde det.

Det er jo verdt forsøket med å fjerne den, men BF2 sluker jo RAM, så det kan være du må ha litt mer. Men 2.5 ganger innstallert RAM er unødvendig.

Lenke til kommentar

Brikkene vil kjøre som de dårligste (timingsene til value settet) men likevel vil 2GB yte bedre enn 1GB.

MEN det er ganske avhengig av hovedkortet og CPU ditt hvordan dette vil kunne bli kjørt, du KAN ende opp med å måtte kjøre 333MHz istedetfor 400MHz (mindre ytelse), Du MÅ sette command rate fra 1T til 2T (som gir litt mindre ytelse), pluss enkelte minnebrikker nekter rett og slett å fungere skikkelig sammen.

Siden du allerede har settet så er det selvsagt verdt å prøve ut..

Det er ikke uten grunn det blir anbefalt med 2stk 1GB brikker for mest ytelse.

Med tanke på swap-fil så har jeg slått den av her nå med 2GB settet mitt som et eksperiment og har ikke fått noen hint om at det trengs å slås på igjen ennå (3 dager) men fremover i tid så blir det nok uansett nødvendig da programmer/OS/spill ikke vil bruke mindre minne..

Er ikke den gamle utgåtte regelen 1.5 X minnemengde?

Lenke til kommentar

Her er vel meg og nahojdat enige. :D

Det er som sagt viktig å tenke på at du ikke bør blande 333MHz og 400MHz, for det er noe du vil merke godt. Timing-forskjellene til brikkene vil du nesten ikke merke forskjell til i forhold til MHz-ene.

I min første bygge-pc gjorde jeg nemlig den feilen å kjøpe en RAM-brikke på 133MHz når jeg hadde en på 100MHz fra før, bortkastede penger på dyrere RAM når jeg kunne kjøpt en til på 100MHz altså.(det var før jeg visste om timing's også)

Den "gamle" regelen sa at en burde ha 1.5 gang så stor swap-fil som innstallert minnemengde ja, men det trenger en altså ikke nå, ved normal bruk.

Jeg lastet ned et program tidligere som viste om swap-filen ble brukt, og det ble den ikke, derfor satte jeg den lavt ned.(for windows minnedump)

Lenke til kommentar
Brikkene vil kjøre som de dårligste (timingsene til value settet) men likevel vil  2GB yte bedre enn 1GB.

MEN det er ganske avhengig av hovedkortet og CPU ditt hvordan dette vil kunne bli kjørt, du KAN ende opp med å måtte kjøre 333MHz istedetfor 400MHz (mindre ytelse), Du MÅ sette command rate fra 1T til 2T (som gir litt mindre ytelse), pluss enkelte minnebrikker nekter rett og slett å fungere skikkelig sammen.

Siden du allerede har settet så er det selvsagt verdt å prøve ut..

Det er ikke uten grunn det blir anbefalt med 2stk 1GB brikker for mest ytelse.

Med tanke på swap-fil så har jeg slått den av her nå med 2GB settet mitt som et eksperiment og har ikke fått noen hint om at det trengs å slås på igjen ennå (3 dager) men fremover i tid så blir det nok uansett nødvendig da programmer/OS/spill ikke vil bruke mindre minne..

Er ikke den gamle utgåtte regelen 1.5 X minnemengde?

5982899[/snapback]

Takker for svar. Skal prøve brikkesettene sammen. Begge settene er pc3200.

Siden jeg ikke da får kjørt i dual så går de vel ned til 200MHz? eller tar jeg feil?

Endret av JFTech
Lenke til kommentar
OCZ er litt raskere likevel.

5985617[/snapback]

Men det blir det ikke lenger når du kjører de sammen med value settet, ingen brikker blir bedre enn den dårligste er fast regel når det gjelder minne..

Men 1GB raskt minne taper uansett mot 2GB tregere minne i ytelse..

Lenke til kommentar
Skal prøve brikkesettene sammen. Begge settene er pc3200.

Siden jeg ikke da får kjørt i dual så går de vel ned til 200MHz? eller tar jeg feil?

5985617[/snapback]

Minnet vil som sagt KANSKJE måtte kjører i 333MHz(166MHz) dette må du nesten prøve

.

Hvilket hovedkort og CPU har du?

Nyere hovedkort med dual-channel har 4 slotter til minne så det kjører dual-channel med 2 og 4stk brikker (men ikke med 1 og 3stk brikker), altså 2stk dual-channel/kanaler samtidig.

Lenke til kommentar
Skal prøve brikkesettene sammen. Begge settene er pc3200.

5985617[/snapback]

Minnet vil som sagt KANSKJE måtte kjører i 333MHz(166MHz) dette må du nesten prøve

.

Hvilket hovedkort og CPU har du?

Nyere hovedkort med dual-channel har 4 slotter til minne så det kjører dual-channel med 2 og 4stk brikker (men ikke med 1 og 3stk brikker), altså 2stk dual-channel/kanaler samtidig.

5985718[/snapback]

Har et gammelt hovedkort (Asus P4C800E-deluxe) intel 875 chipset

P4 3 GHz (Gamle typen i socket 478)

Har fire slotter, men er usikker på om det går med to forskjellige sett eller om alle fire brikkene må være like. :ermm:

Endret av JFTech
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...