karpov Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Jeg har installert ubuntu på en egen harddisk (pga dualboot med windows) og lurer på om det er mulig å lese og skrive til min ntfs disk der windows ligger fra ubuntu? I ubuntu står det noe sånn som at disken er disabled eller deactivated. Jeg kan ingen ting om linux, men er nysjerrig og har lyst til å prøve det ut. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 såvidt jeg vet klarer per idag ikke Linux-distroer å skrive til NTFS-partisjoner.. bare lese fra... Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 (endret) System -> Administration -> Disks bruk det verktøyet til å lage en katalog (f.eks. /media/min-ntfsdisk) du kan "mounte" (eller "koble") NTFS-disken din mot.. noe du også gjør fra samme verktøy ved å klikke "Enable" etter å ha laget en katalog (mount point) tror jeg ville ventet med skrivetilgang selv om det er mulig å få til nå, og mer stabilt enn før .. brenn heller backup av stuff ut på DVD eller lån USB-disken til naboen ellernoe; og reinstaller Windows på FAT32-partisjon (eller bedre: fjern hele Windows ) Endret 25. april 2006 av dayslepr Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Tillegg til det dayslepr skriver. GNU/Linux klarer nå å skrive rimelig sikkert til eksisterende filer på en NTFS partisjon. Men Linux kan ennå ikke opprette nye filer på NTFS. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 System -> Administration -> Disks bruk det verktøyet til å lage en katalog (f.eks. /media/min-ntfsdisk) du kan "mounte" (eller "koble") NTFS-disken din mot.. noe du også gjør fra samme verktøy ved å klikke "Enable" etter å ha laget en katalog (mount point) tror jeg ville ventet med skrivetilgang selv om det er mulig å få til nå, og mer stabilt enn før .. brenn heller backup av stuff ut på DVD eller lån USB-disken til naboen ellernoe; og reinstaller Windows på FAT32-partisjon (eller bedre: fjern hele Windows ) 5982845[/snapback] hvis en bruker FAT32 vil både windows og Linux kunne lese fra disken, ikkesant? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Når jeg omgjorde en NTFS-partisjon til FAT32 fikk jeg bare feilmelding i SUSE... Lenke til kommentar
saxin Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 hvis en bruker FAT32 vil både windows og Linux kunne lese fra disken, ikkesant? 5985992[/snapback] Begge operativsystem skal kunne lese og skrive til FAT32 ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå