Gå til innhold

linux og ntfs

Anbefalte innlegg

Jeg har installert ubuntu på en egen harddisk (pga dualboot med windows) og lurer på om det er mulig å lese og skrive til min ntfs disk der windows ligger fra ubuntu?

I ubuntu står det noe sånn som at disken er disabled eller deactivated.

Jeg kan ingen ting om linux, men er nysjerrig og har lyst til å prøve det ut.

Noen som kan hjelpe?:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

System -> Administration -> Disks

bruk det verktøyet til å lage en katalog (f.eks. /media/min-ntfsdisk) du kan "mounte" (eller "koble") NTFS-disken din mot.. noe du også gjør fra samme verktøy ved å klikke "Enable" etter å ha laget en katalog (mount point)

tror jeg ville ventet med skrivetilgang selv om det er mulig å få til nå, og mer stabilt enn før ..

brenn heller backup av stuff ut på DVD eller lån USB-disken til naboen ellernoe; og reinstaller Windows på FAT32-partisjon (eller bedre: fjern hele Windows :))

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar
System -> Administration -> Disks

bruk det verktøyet til å lage en katalog (f.eks. /media/min-ntfsdisk) du kan "mounte" (eller "koble") NTFS-disken din mot.. noe du også gjør fra samme verktøy ved å klikke "Enable" etter å ha laget en katalog (mount point)

tror jeg ville ventet med skrivetilgang selv om det er mulig å få til nå, og mer stabilt enn før .. 

brenn heller backup av stuff ut på DVD eller lån USB-disken til naboen ellernoe; og reinstaller Windows på FAT32-partisjon  (eller bedre: fjern hele Windows :))

5982845[/snapback]

hvis en bruker FAT32 vil både windows og Linux kunne lese fra disken, ikkesant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...