Canute Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Og ein ting til, kan lærar sette ned karakter uten at du får varsel på forhånd? Meina det var noke sånn på ungdomsskulen at du måtte få advarsel før dei satte ned karakteren... 5982582[/snapback] Kun varsel om du er i fare for å stryke. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Mitt problem er at man ved å skulke en prøve kan få høyere karakter. Om denne høyere karakteren medfører at denne eleven kommer inn på annet studium på bekostning av noen andre, så lurer man ikke lenger bare seg selv. 5984618[/snapback] Personen som har oppnådd bedre karakter ved å skulke har vist seg smart ved å utnytte systemet til fulle. Det er ingenting i veien med det. Så vidt jeg husker slipper man ikke bare fordi man er borte den dagen. Man må som regel ta prøven på nytt. 5987698[/snapback] Smart på å lure seg unna ja, men slikt vil ikke lønne seg framover, da vil en merke at en blir nødt til å jobbe for å få til noe... 5987926[/snapback] Hvis man vet dette på forhånd, er det ikke et problem. Antagelsen er at man venner seg til å skulke unna det man ikke vil, i stedet for å utnytte den tiden når man faktisk kan skulke unna. Det blir det samme som å utnytte smutthull i loven for å betale mindre skatt; jeg får ikke dårlig samvittighet, men mange regner det som etisk feil. Heldigvis er etikk personlig, så hva andre mennesker mener har ingenting å si for samvittigheten min. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Smart på å lure seg unna ja, men slikt vil ikke lønne seg framover, da vil en merke at en blir nødt til å jobbe for å få til noe... 5987926[/snapback] Sant, men det var ikke det som var poenget. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Har da aldri lest til en matteprøve, kan du det så kan du det. 5982585[/snapback] Dristig påstand Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Har da aldri lest til en matteprøve, kan du det så kan du det. 5982585[/snapback] Dristig påstand 5988745[/snapback] Satt på spissen, men jeg er enig. Matte er ikke puggefag, og å sitte oppe kvelden før viser seg som oftest å være futilt. Matte skal læres, historie kan pugges. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Lese til en matteprøve er vel i og forseg vanskelig, siden det er stortsett bare formler man kan pugge. Enkleste måten å øve til matte på, er å gjøre oppgaver. Men hvis du har gjort oppgavene du har fått beskjed om å gjøre, så skal det ikke være noe iveien for en god karakter på matte tentamen. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Hei, Står foran ein mattetentamen i mora, og som vanlig, har eg ikkje lest noke spesielt til den. Eg har allerede ein 4'ar og eg er ganske sikker på at eg ikkje kjem til å få høgare enn maks 3 på denne tentamenen. Har såvidt bladd igjennom boka og sett ka eg ikkje kan og det e masse! Burde eg skulke? Dersom eg gjer dette har jo ikkje læraren noken "grunn" til å sette karakteren ned, berre eit grunnlag til å ikkje gi karakter dersom eg ikkje har hatt noken prøvar før... Og ein ting til, kan lærar sette ned karakter uten at du får varsel på forhånd? Meina det var noke sånn på ungdomsskulen at du måtte få advarsel før dei satte ned karakteren... 5982582[/snapback] altså du vet vel at grunnlag på karakter må mer enn 1 prøve til? minst 2 prøver eller en del innleveringer Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Hvorfor i alle dager tror du det, Dilly Man? Er det noe skolen har forsøkt å innbille deg? Du forholder deg til opplæringslova, INGENTING annet. Skolens egne regler behøver du ikke å bry deg om Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Allid trudd att man får stryk karakter på den aktuelle prøven omman ikk er der. Er o idiotisk om karakteren ikke blir dratt ned når man skulker prøver. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Hmm, kan veldig lite, ettersom at eg ikkje har lest så mykje på det! Men dersom eg pugga litt så kan eg det...problemet er at eg ikkje har hatt tid til det så....trist nok ja... Hvordan kan du si at du ikke har tid til å øve? Eller bruker du formye tid ved pcen/trene osv. Da er det vell en idê å begynne å prioritere! Lenke til kommentar
the_odd Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 litt OT, men Lagt til 26/04-2006 : 18:34 over et år siden dette skjedde Lenke til kommentar
Carl M Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Skulk i vei. Du får din straff i helvete. Carl Lenke til kommentar
hylo Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 (endret) Skulk i vei. Du får din straff i helvete. Carl Religiøse her og nå? Seriøst, du burde ha tatt tentamen, fordi du ender opp på rema og koser deg der, om du forsetter i samme gamle, gode, dristige, fine og slemme takter. Edit: Jeg digger slike bumper. Endret 20. desember 2007 av Hylo Lenke til kommentar
chokke Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Haha! Ja, hjalp skulkinga da? :!: Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Gjorde selv det samme noen ganger i løpet av vgs. Har du fått 5 på de to forrige prøvene, og du er bombesikker på at den neste går til helvete, så lønner det seg faktisk å skulke. Vgs handler ikke om å lære mest mulig, det handler om å gjøre det bra de få gangene det gjelder, og bruke 80% av tiden sin på å smiske med lærerene. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Har aldri skulka og har aldri øvd til matteprøver, men har aldri strøket og det gjelder forsåvidt alle fag. Min dårligste karakter er 2+ jeg fikk på en musikk prøve i 9 (ga langt fan i den men jeg var nå der og gjorde det jeg skulle) Jeg mener man er barnslig når man skulker, ingen som tvinger deg til å gjøre noe som helst på tentamen bare du ikke forstyrrer andre. Livet er ikke slik at man kan skulke unna ting man ikke liker, man må møte de face to face. Men nå er det jo faktisk over et år siden dette skjedde da så er vel ikke så veldig aktuellt lenger, stenges? Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Allid trudd att man får stryk karakter på den aktuelle prøven omman ikk er der. Er o idiotisk om karakteren ikke blir dratt ned når man skulker prøver. Hva med de som blir syke da? Skal de bli straffet så hardt for noe de ikke har kontroll på. Lærerne kan jo ikke vite forksjell på skulk/sykdom sålenge du har med melding. jævlig gammal tråd ja. Lenke til kommentar
Åsen Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 (endret) Kan hende at jeg tar feil nå, men er det ikke sånn at man får 0 når man ikke har tatt en prøve? Så å møte opp vinner man på uansett. Eksempel: Jeg har hatt 3 prøver, på 2 av de får jeg 5, men jeg så skulker den siste og får 0. Og når karakteren skal regnes ut tar læreren 10 (summen av alle karakterene) og deler på 3 som er lik 3,33 (andre ting som oppmøte og muntlig aktivitet spiller også en rolle, men ikke tenk på det nå). Så å møte ikke møte opp gjør at man går ned to karakterer, fra 5 til 3.33 (3-?) Om dere ikke skjønte eksemplet så ikke fortvil, for jeg skjønner nesten ikke selv Kan hende jeg tar veldig feil nå, men det er sånn jeg har inntrykk av at lærerne mine gjør det. Endret 20. desember 2007 av Tho-mas Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Off Topic: Jeg skjønner ikke? Hvorfor få liv i en tråd som er fra 2006 ? Lenke til kommentar
EvenEleven Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Siden det er en tentamen må du trolig ta den senere da. tar han den senere har han jo tid:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå