Gå til innhold

Litt umodent gjordt men...Skal eg skulke?

Wildman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Å herregud... Det er snakk om å skulke en gang! For ikke å få dårligere karakter en han allerede har. Ikke om å skulke ett halvt skoleår eller noe, en fraværs dag er greit det, så lenge det ikke blir en vanesak.

5983225[/snapback]

Det er en prinsippsak. Å skulke tentamen for å få bedre karakter ødelegger for andre , og derfor ser jeg ned på dem de som skulker. Det er en handling som signaliserer at man er ute etter minste motstands vei, og at man er villig til å ofre andre for å komme seg dit man vil så lett som mulig.

Lenke til kommentar
Og forresten, det er din egen feil at du ikke er forberedt til prøver.

5982664[/snapback]

Og det er hans feil at han ikke kan det han skal ha til prøven...

hadde matte i fjord, skjønte ikke en dritt av hva vi dreiv med, uansett hvor mye jeg leste i boka, så jeg droppet faget og fikk 2.

Lenke til kommentar

Det er ingenting galt med å utnytte skolesystemet, da det ber om å bli utnyttet. Noen lærere kan bli presset til å fortelle hva dere får på prøver, og da er det ingenting galt med å gjøre det. Hvis dere har to prøver i halvåret, og du er heldig med den første, er det ingen grunn til å dukke opp på den andre. Hvis du slipper unna med å skulke prøven, er det (som alle lærere forteller deg) kun deg selv du lurer. Jeg har personlig ikke et problem med å lure meg selv.

Lenke til kommentar
Det er ingenting galt med å utnytte skolesystemet, da det ber om å bli utnyttet. Noen lærere kan bli presset til å fortelle hva dere får på prøver, og da er det ingenting galt med å gjøre det. Hvis dere har to prøver i halvåret, og du er heldig med den første, er det ingen grunn til å dukke opp på den andre. Hvis du slipper unna med å skulke prøven, er det (som alle lærere forteller deg) kun deg selv du lurer. Jeg har personlig ikke et problem med å lure meg selv

Mitt problem er at man ved å skulke en prøve kan få høyere karakter. Om denne høyere karakteren medfører at denne eleven kommer inn på annet studium på bekostning av noen andre, så lurer man ikke lenger bare seg selv.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok du må ta tentamen en eller annen gang uansett. Kanskje det er greit å skulke for så å bruke dagen på øving, slik at du er mer forberedt når du kommer tilbake og må ta den alene. :)

**Edit: Jeg vilel kun gjort dette om jeg var i din situasjon og kunnskapen var relativt lav i forhold til hva karakteren foreløpig ligger på.

Ikke for å være frekk, men moralsk sett så fortjener du kanskje å vise lærer hvordan kunnskapsnivået ditt egentlig er. Men men. Man prøver jo altid å gjøre det beste ut av situasjonen. I ditt tilfelle er vel det å beholde karakteren.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Mitt problem er at man ved å skulke en prøve kan få høyere karakter. Om denne høyere karakteren medfører at denne eleven kommer inn på annet studium på bekostning av noen andre, så lurer man ikke lenger bare seg selv.

5984618[/snapback]

Livet er, dessverre, urettferdig. Jeg får jobben, selv om du er bedre kvalifisert, fordi jeg kjenner sjefen sin datter, osv. På skolen skal man gjøre det man kan for å få best mulige karakterer, og hvis jeg vet at å skulke den siste prøven garanterer meg den siste studieplassen, da ser jeg på den plassen som min.

Lenke til kommentar

På min skole var det ivertfall slik at en måtte ta tentamen om igjen, hvis en uteble.

Og slik ville jeg jo tro var vanlig praksis på skoler rundt om.

Når det gjelder skulking av vanlige prøver derimot, så er det en vurdering man må ta i forhold til hvilken lærer du har. Hvis det er slik at du har en 4er i faget, men vet garrantert at du får dårligere enn dette på neste prøve. Og læreren er en person som ikke gir noen advarsel om ditt og datt eller presser på deg en ny prøve, ja da ser jeg ingen grunn til å ta denne prøven.

Men mye kommer ann på læreren, noen er greie med skulking av prøver, andre ikke...

Endret av Menkromsen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897

Hva med å faktisk bli syk til i morgen da?

Sov med vinduet oppe, og uten dyne.

Gjør det litt vått i senga og ver oppe hele natten

Da ''skulker'' du med stil :cool:

Lenke til kommentar

5984618[/snapback]

Personen som har oppnådd bedre karakter ved å skulke har vist seg smart ved å utnytte systemet til fulle. Det er ingenting i veien med det.

Så vidt jeg husker slipper man ikke bare fordi man er borte den dagen. Man må som regel ta prøven på nytt.

Lenke til kommentar

5984618[/snapback]

Personen som har oppnådd bedre karakter ved å skulke har vist seg smart ved å utnytte systemet til fulle. Det er ingenting i veien med det.

Så vidt jeg husker slipper man ikke bare fordi man er borte den dagen. Man må som regel ta prøven på nytt.

5987698[/snapback]

Smart på å lure seg unna ja, men slikt vil ikke lønne seg framover, da vil en merke at en blir nødt til å jobbe for å få til noe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...