Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tenningsstrøm Audi A4

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Audi A4 1998 modell hvor det ikke finns opplegg til tenningstrøm originalt bak bilstereo. Må ha tenningsstrøm da jeg skal koble til blåtann bilsett (pluss at det er veldig greit å ha på bilstereoen).

Er det noen som har noen tips til meg på hvordan dette skal gjøres. Er ganske blank på dette med bilelektronikk, men greier vel å koble sammen noen ledninger hvis noen forteller meg hvordan jeg skal gjøre det ;)

Håper noen vil hjelpe :hmm:

mvh

Tor Audun

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Har en Audi A4 1998 modell hvor det ikke finns opplegg til tenningstrøm originalt bak bilstereo. Må ha tenningsstrøm da jeg skal koble til blåtann bilsett (pluss at det er veldig greit å ha på bilstereoen).

Er det noen som har noen tips til meg på hvordan dette skal gjøres. Er ganske blank på dette med  bilelektronikk, men greier vel å koble sammen noen ledninger hvis noen forteller meg hvordan jeg skal gjøre det ;)

Håper noen vil hjelpe :hmm:

mvh

Tor Audun

5982313[/snapback]

Du mener at du vil ha mulighet til å slå på stereoen med tenningen avslått?

Lenke til kommentar

Nei det har jeg mulighet til nå, jeg vil ha det sånn at stereo/blåtann handsfree slår seg av og på samtidig med tenningen.

Sånn det er nå blir ikke bilstereoen påvirket av tenningen i det hele tatt sånn at jeg må slå den av og på selv.

Endret av JanTulipan
Lenke til kommentar

Bak spilleren kommer ledninger med strøm, fra høytalere osv i en strømpe. Har målt alle sammen, men ingen av dem er tenningsstrøm.

Var en tur innom bilradiospesialisten her i trondheim og de kunne heller ikke finne tenningsstrøm der. De kunne legge opp tenningsstrøm og skulle ha ca 500,- for det. Syns det var noe drøyt da dette skulle være ganske enkelt hvis jeg kunne få en enkel forklaring på hvor jeg skal ta det i fra.

Jeg syns også det er veldig merkelig at det ikke er tenningsstrøm der, men det ser ikke ut som om noen har gjort noe med strømpen med original kabler for den har fortsatt en slags "plombering" som det står audi på.

Hørte at man kunne enten ta tenningsstrøm fra selve tenningslåsen eller i fra sikkringsboksen til venstre for rattet. Å ta det fra tenningslåsen høres noe skummelt ut, så jeg tenkte å ta det fra sikkringsboksen samt å legge til en 10amp sikring der.

Tar i mot tips med åpne armer :D

Lenke til kommentar

Jo det skal være en ledning til cd spilleren som gir ACC strøm

(mao er kun strøm på den når tenningsnøkkelen står i ACC posisjon)

Audi/VW bruker ISO kontakt og da skal normalt ACC strømmen være

den røde ledningen.

Venstre kontakt på bildet gir strøm og triggesignal til cdspillern.

Den øverste pinnen på høyresiden av denne kontakten er ACC trigger strøm

17_iso__aerial.jpg

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Fant endelig en løsning! Tenkte litt på det med den blå/hvite kabelen og gikk ut for å måle den en gang til. Siden min bil i sin tid ble importert fra tyskland har den ikke automatiske kjørelys. Så derfor har den blå/hvite kabelen spenning så lenge hovedlysene er slått på.

Så nå er blåtann handsfree settet koblet sånn at det slår seg på når jeg slår på lysene, mens bilstereoen er uavhenging av tenning og/eller lys! Perfekt løsning for meg!

Tusen takk for god hjelp!

Lenke til kommentar

Blå og hvit er instrumentlys,ikke?På A4 er det vel koblet slik at det ikke holder å slå av tenning.Spenningen brytes når nøkkelen blir dratt ut hvis jeg husker rett.Grunnen til at jeg nevner det er at du kan få problemer hvis du skrur ned instrument belysningen på noen typer.

Endret av Morten B
Lenke til kommentar

Det har du muligens rett i, fikk problemer med stereoen. Den brummet og det har helt sikkert noe med dimmeren å gjøre. Derfor koblet jeg den sånn at den har strøm hele tiden igjen. Men blåtann hf'en har ikke noe problem så tror jeg beholder det sånn jeg :hmm:

Men takk for opplysningen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...