TB9 Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Fra NRK sogn og fjordane: Kverrsette førarkort Ein person fekk kverrsett førarkortet etter å ha køyrt for fort i Hafslo måndag kveld. Av: Øyvind Torvund . Publisert i dag 23:24. Mannen i 20-åra vart teken for å ha køyrt 91 kilometer i timen i 60-sona i Hafslo sentrum. Uforståelige nyheter er alltid artig. men hallo? dette er godt nytt for målfolket. snakker om å stikke kjepper i hjulene for seg selv. hadde det ikke vært for 91 i 60sonen hadde jeg aldri skjønt hva det gjelder. og jeg er oppvokst på en nynorskplass Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 (endret) :!: Der kom dagens store latter. Morsomt at de bruker ordet som om det skulle vært like normalt som ett hvert annet ord. Minner meg ekstremt om "Tre brødre som ikke er brødre". Endret 24. april 2006 av Tomat-Ulf Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Virker helt normalt for meg Men det er sikkert fordi jeg er veldig vant til über-nynorsk da Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Jeg reagerte heller ikke, men har noe med at jeg ikke er vant til nynorsk. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Skjønte den ikke jeg... Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Skjønte den ikke jeg... 5982240[/snapback] Har du hørt om ordet "kverrsette"? Det har ikke jeg i alle fall. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 KVERRSETTE er tydligvis ikke et veldig vanlig ord. Jeg søkte på Google, og fikk kun 126 treff. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 (endret) Oppslag fra ordboka på kverrsette. kverrsette ~setje [kløyvd inf -a] [~sette kløyvd inf -a] 1 setje, halde fast 2 jur.: ta med lov (I,1), ta hefte i, dra inn; beslagleggje, konfiskere Lurer på hvorfor de ikke brukte beslagleggje eller en av de andre synonymene. Endret 24. april 2006 av Zlatzman Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Så genialt. Kverrsette har aldri vært noe problem for meg. Å finne ut hva en sex-prest er eller hva det vil si å være sex-tatt derimot.... Hadde blitt en del tråder her på forumet om man skulle slå opp hver eneste nyhet med et ord som man ikke forsto... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Skjønte den ikke jeg... 5982240[/snapback] Har du hørt om ordet "kverrsette"? Det har ikke jeg i alle fall. 5982576[/snapback] Nettopp. Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Dette må da være Norges styggeste dialekt tett under Bergensk dialekt å Sørlendingene! Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 (endret) Huh.. Er vel ikke hans feil at han har fått beskjed om å skrive på nynorsk vel? For du skjønner det at i sogn og fjordane er det ganske så normalt å skrive nynorsk. Ordet kverrsette er også ofte brukt. Her må nynorsk-elever jobbe som galninger for å holde bokmålen vedlike, mens omtrent ingen av bokmål-elevene kan skrive en hel setning på korrekt nynorsk? Og btw.. veldig få bruker ordet kverrsette muntlig, men skal det skrives så skal det skrives rett. Er enkel policy det tenk Endret 25. april 2006 av Cultofluna Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå