Gå til innhold

Hva ønsker du å si til moderatorene og veilederne? Les 1. post!


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-292501

 

Ja skjønner men visst en bruker misliker en moderator og ditto den andre veien så kan jo den mod eller admin komme til å banne eller gi advarsel helt uten grunn bare pågrunn av forholdet?

 

Hva om noen blir trakasert av en mod eller admin? Visst en av de jeg har på blocke liste mi blir forumveileder eller høyere vil dem da forsvinne automatisk fra lista?

Hvis en moderator eller veilder misbruker makt, trakasserer eller lignende melder du fra til ledelsen ved administratorene. Da vil de se på saken, og dersom de er enig i at dette er maktmisbruk eller trakassering så vil vedkommende bli irettesatt. Om det ikke bedrer seg vil man nok fort få beskjed om at man ikke er egnet til vervet.

 

Dersom noen modererer "skjevt" fordi de er inhabile så gir du beskjed om det på samme måte, og så vil vedkommende få beskjed om å holde seg unna dine saker, eller i alle fall be om second opinion før det modereres.

 

Altså: Løsningen er å ta kontakt med ledelsen, ikke å ta saken i egne hender. Du bestemmer nemlig ikke hvem som skal håndheve reglene på forumet, det er det ledelsen som gjør.

Så det er ikke lov å være mod eller en annen tittel og gå etter visse brukere?

Det kommer an på hva du mener med "gå etter visse brukere".

 

Jeg mener visst en moderator, forumveiler eller admin hadde vært ute etter en spesiell bruker de mislikte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ja skjønner men visst en bruker misliker en moderator og ditto den andre veien så kan jo den mod eller admin komme til å banne eller gi advarsel helt uten grunn bare pågrunn av forholdet?

 

Hva om noen blir trakasert av en mod eller admin? Visst en av de jeg har på blocke liste mi blir forumveileder eller høyere vil dem da forsvinne automatisk fra lista?

Vi har enkelte tiltak for å unngå dette. Hvis en moderator føler seg inhabil til å moderere et medlem, så skal man kontakte en annen moderator for å få en ekstra synsvinkel på saken. Samtidig, hvis en bruker mener at han har blitt moderert uten grunn, så har han mulighet til å klage til innholdsansvarlig (admin). Hvis det er åpenbart at det var ingen grunn til reaksjon, så blir modereringen opphevet.

 

Hvis en bruker blir trakassert av en moderator, så står han igjen fritt til å sende en klage til administrasjonen.

 

Hvordan skal brukeren som blir trakassert kunne dokumentere det hvis han /hun blir blokkert ?

en moderator har jo muligheten til skule innlegg for almenheten så da har jo en dårlig moderator muligheter for å komme seg unna den veien.

 

Da må det være slik at aktuelle innlegg bli åpnet for gjennomgang av alle berørte parter.

( det var også derfor jeg forslo at man kunne få tilsendt en kopi av skjulte / sletnede innlegg som man selv har skrevet )

Lenke til kommentar

Innleggene er fremdeles tilgjengelige for moderatorer og administratorer etter at de har blitt fjernet. Hvis en bruker føler at han blir trakassert i en tråd, så har han mulighet til å nevne hvilken tråd det gjelder. Da vil administratorer og evt. moderatorer kunne finne frem til de aktuelle innleggene det er snakk om.

Lenke til kommentar

Innleggene er fremdeles tilgjengelige for moderatorer og administratorer etter at de har blitt fjernet. Hvis en bruker føler at han blir trakassert i en tråd, så har han mulighet til å nevne hvilken tråd det gjelder. Da vil administratorer og evt. moderatorer kunne finne frem til de aktuelle innleggene det er snakk om.

men får bruker da en ny mulighet til lese gjennom teksten slik at man kan se saken fra flere sider ?

Lenke til kommentar

 

Jeg mener visst en moderator, forumveiler eller admin hadde vært ute etter en spesiell bruker de mislikte

?

 

En moderator har selvsagt lov til å følge ekstra med på et medlem. Det betyr ikke at man misliker brukeren, men det er ofte viktig for å kunne skape et helhetlig bilde av saken. Uansett hvor mye man følger med på en bruker, så har man ikke lov til å reagere med mindre det faktisk foreligger et brudd på retningslinjene. En skal ikke moderere brukere på bakgrunn av at man ikke liker dem. I så fall blir dette fort oppdaget av administratorene.

 

men får bruker da en ny mulighet til lese gjennom teksten slik at man kan se saken fra flere sider ?

Når jeg modererer et medlem, så pleier jeg å legge ved innlegget som inneholder brudd på retningslinjene. Det gjør det naturligvis enklere for brukeren å se hva som nøyaktig blir reagert på. Det gjør jeg ikke hvis jeg f. eks. rydder opp i en tråd uten noen form for reaksjon mot brukere. Det tar for lang tid for meg å sende rundt.

 

Jeg har dessverre ikke dyptgående kunnskap om hvordan en klagesak formelt blir behandlet. Det er det administratorene som må svare nærmere på. Jeg regner ihvertfall med at dersom det blir en klagesak, og du ber om det, så får du mulighet til å lese det aktuelle innlegget som klagen omhandler.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Siden innlegget var langt så bare poster jeg uten å quote :) Så kort sagt det er ikke lov å gå etter en bestemt bruker som mod eller admin?

Lenke til kommentar

Siden innlegget var langt så bare poster jeg uten å quote :) Så kort sagt det er ikke lov å gå etter en bestemt bruker som mod eller admin?

Det er da på ingen måte det som har fremkommet i tråden. En moderator har selvfølgelig rett til å følge med på en spesifikk bruker (eller flere), og dersom begge frekventerer de samme underforum så blir det fort slik. Det som ikke er tillatt er usaklig forskjellsbehandling. Dersom du bryter reglene vil det få konsekvenser. Dersom du ikke bryter reglene, men en moderator likevel sletter innlegg eller gir advarsel fordi han "ikke liker deg" er ikke det tillatt. Men om du har et problem med at den samme moderatoren moderererer deg flere ganger så er altså ikke det kritikkverdig i seg selv.
Lenke til kommentar

 

 

Jeg mener visst en moderator, forumveiler eller admin hadde vært ute etter en spesiell bruker de mislikte

?

 

En moderator har selvsagt lov til å følge ekstra med på et medlem. Det betyr ikke at man misliker brukeren, men det er ofte viktig for å kunne skape et helhetlig bilde av saken. Uansett hvor mye man følger med på en bruker, så har man ikke lov til å reagere med mindre det faktisk foreligger et brudd på retningslinjene. En skal ikke moderere brukere på bakgrunn av at man ikke liker dem. I så fall blir dette fort oppdaget av administratorene.

 

men får bruker da en ny mulighet til lese gjennom teksten slik at man kan se saken fra flere sider ?

Når jeg modererer et medlem, så pleier jeg å legge ved innlegget som inneholder brudd på retningslinjene. Det gjør det naturligvis enklere for brukeren å se hva som nøyaktig blir reagert på. Det gjør jeg ikke hvis jeg f. eks. rydder opp i en tråd uten noen form for reaksjon mot brukere. Det tar for lang tid for meg å sende rundt.

 

Jeg har dessverre ikke dyptgående kunnskap om hvordan en klagesak formelt blir behandlet. Det er det administratorene som må svare nærmere på. Jeg regner ihvertfall med at dersom det blir en klagesak, og du ber om det, så får du mulighet til å lese det aktuelle innlegget som klagen omhandler.

 

Kan du be en av administratorene enten forklare fremgangsmåten her i tråden , eller lage en artikkel på det ?

 

Det er nemlig slik at vi ikke helt stoler på at vanskelige saker blir rettferdig behandlet

Det har selvsagt lit man hvordan man oppfatter reglene her på forumet

Det har også med at man kan oppfatte skille mellom hva som skal diskutere i en tråd og hva som ikke blir godtatt som lit skarpt av og til ( som om det er skåret over med laser-kniv)

spesielt nå man ikke helt forstår hvorfor enkelt innlegg blir "slettet "

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

Det er nemlig slik at vi ikke helt stoler på at vanskelige saker blir rettferdig behandlet

Snakker du på vegne av alle brukere her på forumet? :)

 

Ikke av meg ihvertfall:) Jeg syns de som styrer forumet gjør en helt fantastisk jobb :) Er ikke lett å skal måtte ta seg av et så stort forum

Lenke til kommentar

 

Det er nemlig slik at vi ikke helt stoler på at vanskelige saker blir rettferdig behandlet

Snakker du på vegne av alle brukere her på forumet? :)

 

neppe alle , men en god del av dem.

Nå er det naturlig nok basert på hva jeg ser av innlegg på forumet

 

Nå er det jo helt naturlig at man ikke kan ha full kontroll hele tiden og da kan det dukke opp noen vanskelige situasjoner , der man både får misforståelser og uenigheter om det er innenfor eller utenfor reglene

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Holder mest til i samfunnsdelen, sammen med de andre voksne .. ;) hører sjeldent noe negativt om ordensmakten der, så det kan ha noe med graden av modenhet hos brukerne å gjøre, i større grad enn at noen moderatorer har en evig tiltedeværende vond vilje bak handlingene. Synes det er de samme få, som hele tiden mener dette er ett generelt problem

Lenke til kommentar

Personlig husker jeg at en av trådene der man diskuterte reglene om TV lisensen kunne være lit vanskelig å forholde seg til.

da mye man mente hadde med lisensen å gjøre burde komme inn under den tråden men moderator nekter

Da blir man faktisk usikker på reglene og vil dermed heller stole helt på håndteringen av dem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...