Gå til innhold

Hva ønsker du å si til moderatorene og veilederne? Les 1. post!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående dette med liberalister er det en utfordring forumet har hatt i lengre tid. Da unge Aldra var enda noen år yngre begynte han en karriere i kommentarfeltene på Dagbladet, av alle steder. Dette var arenanen der jeg i sin tid første gang kom overfor Onar Åm, et navn som nok ikke er ukjent for de som frekventerer politikkdelen. Gudene må vite når det var, en del år er det i alle fall siden. :)

 

Det er et punkt i den liberalistiske debatten som fra dag en er litt sjokkerende for gode sosialdemokrater (som Førde så fint sa, i bunn og grunn er me alle sosialdemokratar), nemlig begrepsbruken. Vold. Tyveri. Overgrep. Voldtekt, til og med. Ser man filosofisk på spørsmålet er det ingen tvil om at det finnes visse overfladiske likheter mellom voldtekt og skatt. Begge deler er i utgangspunktet fundamentert i tvang. Liberalismen, eller forresten, den tvungent fundamentalistiske ekstremidealistiske liberalismen som noen ganger kommer til uttrykk, regner tvang i alle former som noe ekstremt uønsket, for å bruke litt britisk understatement.

 

Hvorfor bringer jeg en såpass stor digresjon på banen? Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg regner Onar Åm som en av de sterkeste retorikere i Norge. Retorikk er en fin bil, kunsten å overtale. Jeg vil ikke si at Åm overtalte meg, men jeg vil si at Åm ga meg et langt mer nyansert bilde av hva sosialdemokratiet faktisk var. Det var nyttig, og man kan nok også si at det var en god skole å gå for å lære litt grunnleggende retorikk.

 

Uenighet er demokrati oppsummert, og dersom vi ikke har liberalistene (og deres ideologisk beslektede anarkister, selv om de nok benekter det selv) bidrar enkelt og greit til en mer nyansert debatt. Uten liberalistene sitter vi igjen med diskusjoner mellom sosialdemokrater fra SV til FRP, og debatten går på bensinpriser og inkludering. Men vi berører ikke ideene i like stor grad, det er litt trist, på sett og vis.

 

Men det er et problem. Problemet er enkelt og greit at det er lang historie for at enkelte brukere velger å ta denne grunnleggende filosofiske diskusjonen inn i litt for mange tråder. Det meste kan vinkles slik, har man en diskusjon om dyrevelferd kan liberalisten peke på at staten ikke har rett til å regulere pelsdyrfarmere. Har man en diskusjon om miljøvern kan liberalisten peke på at staten ikke har rett til å bruke tvang mot bilister (det være seg med nybilavgifter eller bensinavgift). Det er egentlig greit nok, det er på sett og vis relevant.

 

Men hva om man vil diskutere hvilket skattetrykk som er mest hensiktsmessig? En høyremann og en AP-mann vil ha vidt sprikende meninger om dette spørsmålet, men begge vil være enige om at man behøver skatter og avgifter i Norge. Da blir det ærlig talt ganske malplassert å begynne å snakke om statens manglende moralske rett til å kreve inn skatt. Det samme kan man si om et dusin andre eksempler.

 

Så blir spørsmålet, hvordan skal vi håndhetere slike tilfeller? Jeg spør fordi jeg gjerne vil ha brukernes innspill i saken. Vi har tre hovedmuligheter, å legge lista så høyt at det meste kommer under den, å ta ekstreme tilfeller, eller å legge den så lavt at det er mye som stanger hodet i døra.

 

Det er mulig å aktivt slette innlegg og straffe brukere dersom de aktivt søker å spore tråder tettere mot en liberalistisk tematikk.

 

Men er det ønskelig?

Lenke til kommentar
Jeg har lurt mye på det samme. Samtidig, så virker det som plussing på dette forumet blir vel så mye (hvis ikke mer) et signal på at "jeg liker denne brukeren", som at man setter pris på innholdet i en post. Plusser blir mer en populæritetsgreie. Jeg ser egentlig ikke noe konstruktivt i å vise hvor mange plusser en person har fått totalt. Jeg synes at dette lett kan bidra til å gi feilaktige inntrykk av brukere.

 

Siden en brukers samlede plusser kan komme fra alle mulige slags poster, både seriøse og useriøse, så gir totalsummen bare et ekstremt overfladisk inntrykk av brukeren.

 

Jeg har hendvendt meg om dette til forumledelsen tidligere, for å prøve å finne ut av hva som er hensikten bak et slikt opplegg, og fikk beskjed (av twfa mener jeg å huske at det var) om at han skulle forhøre seg og komme tilbake til meg på det. Men, i mellomtiden har tråden jeg spurte i forsvunnet fra meg på ett eller annet vis. Derfor, så benytter jeg anledningen til å spørre igjen her.

 

Jeg synes egentlig også at plusser har blitt et for lettvint alternativ til å komme med bifall i mange situasjoner. Jeg er mer interessert i å se hvorfor folk er enige med noen, enn å bare se en anonym klump med plusser under innlegget. Særlig siden plusser fort kan gis med helt andre motiver enn at selve innholdet i posten var bra.

 

Quoter meg selv, siden tråden jeg postet i står som [Løst] og derfor muligens ikke blir kikket på av moderatorene.

 

Kilde: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1294069

Lenke til kommentar
Jeg har hendvendt meg om dette til forumledelsen tidligere, for å prøve å finne ut av hva som er hensikten bak et slikt opplegg, og fikk beskjed (av twfa mener jeg å huske at det var) om at han skulle forhøre seg og komme tilbake til meg på det. Men, i mellomtiden har tråden jeg spurte i forsvunnet fra meg på ett eller annet vis. Derfor, så benytter jeg anledningen til å spørre igjen her.

Quoter meg selv, siden tråden jeg postet i står som [Løst] og derfor muligens ikke blir kikket på av moderatorene.

Jeg mener du (eller noen andre) fikk et svar fra Dotten den gangen, uten at jeg har det foran meg i farten. Hvis jeg finner det skal jeg poste en link. Eller be ham svare på nytt... :)

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg har lurt mye på det samme. Samtidig, så virker det som plussing på dette forumet blir vel så mye (hvis ikke mer) et signal på at "jeg liker denne brukeren", som at man setter pris på innholdet i en post. Plusser blir mer en populæritetsgreie. Jeg ser egentlig ikke noe konstruktivt i å vise hvor mange plusser en person har fått totalt. Jeg synes at dette lett kan bidra til å gi feilaktige inntrykk av brukere.

 

Siden en brukers samlede plusser kan komme fra alle mulige slags poster, både seriøse og useriøse, så gir totalsummen bare et ekstremt overfladisk inntrykk av brukeren.

 

Jeg har hendvendt meg om dette til forumledelsen tidligere, for å prøve å finne ut av hva som er hensikten bak et slikt opplegg, og fikk beskjed (av twfa mener jeg å huske at det var) om at han skulle forhøre seg og komme tilbake til meg på det. Men, i mellomtiden har tråden jeg spurte i forsvunnet fra meg på ett eller annet vis. Derfor, så benytter jeg anledningen til å spørre igjen her.

 

Jeg synes egentlig også at plusser har blitt et for lettvint alternativ til å komme med bifall i mange situasjoner. Jeg er mer interessert i å se hvorfor folk er enige med noen, enn å bare se en anonym klump med plusser under innlegget. Særlig siden plusser fort kan gis med helt andre motiver enn at selve innholdet i posten var bra.

 

Quoter meg selv, siden tråden jeg postet i står som [Løst] og derfor muligens ikke blir kikket på av moderatorene.

 

Kilde: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1294069

 

Om du ser i denne tråden, kanskje du lettere ser hensikten bak:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1222259&st=0&p=15531736entry15531736

 

:)

 

Det er ellers god erfaring på området fra ulike fora (erfaringer er som alltid litt bedre enn antagelser man har i forkant). Bare spør om du trenger ytterligere utdyping, så skal jeg forsøke å svare :)

Lenke til kommentar

Det er i mine øyne også til en viss grad et spørsmål om personvern. Siterer jeg bruker Ys innlegg vil det ofte fremgå ganske klart hvem denne er, og da kan man argumentere for at denne henges ut, noe jeg i utgangspunktet ikke er så udelt positiv til.

 

Jeg kan forstå tankegangen. Legger jeg igjen en notis om sletting er det derfor vanlig at jeg forsøker å forklare hva regelbruddet/regelbruddene som førte til moderering faktisk var.

Men som sagt bør man vokte seg for å henge ut brukere.

 

Langt i fra. Synes ikke at det er uthenging å vise at visse innlegg vil bli straffet. F.eks plutselige utbrudd rettet mot en bruker og når noen slenger ut påstander om trolling(noe av det mest provoserende under en saklig diskusjon)

 

Slik det er nå så blir det stående over flere dager, uker, måneder og ett halvt år+mer. Det gir tydeligvis ett signal om at det som er beskrevet ovenfor er greit, det kan ihvertfall virke slik i fotballdelen hvor man får flere innlegg slettet, men fortsetter i den samme stilen. Da virker rapportering nytteløst.

 

Vil se tiltak som nytter, ikke at man kun sletter innleggene(uten å fortelle om hva som er gjort, virker forresten ikke som at forfatter av innlegget får vite hvorfor det blir slettet heller), for at det så kommer ett nytt personangrep som da ikke blir gjort noe med.

 

Hva med å lese gjennom rapporter en bruker ha fått, ta disse opp med bruker i en privat pm, så forteller man hvorfor innleggene blir slettet. Da kan man kanskje forebygge slike innlegg og...

Endret av Step_up
Lenke til kommentar

Om du ser i denne tråden, kanskje du lettere ser hensikten bak:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1222259&st=0&p=15531736entry15531736

 

:)

 

Det er ellers god erfaring på området fra ulike fora (erfaringer er som alltid litt bedre enn antagelser man har i forkant). Bare spør om du trenger ytterligere utdyping, så skal jeg forsøke å svare :)

 

Takk for svar Dotten.

 

Jeg, personlig synes ikke plussene fungerer etter intensjonen. De fungerer mere som en visualisering av hvor mange som er enig med deg, enn å vise om man skriver gode innlegg. Man kan skrive så godt man bare vil, men man vil få null plusser, dersom folk ikke er enige med innholdet. Dermed bidrar plussene mer til å oppnå en ensartet brukerbase enn noe annet. De som "er på samme lag" vil motiveres, mens de som har færre meningsfeller vil demotiveres. Dette er å si det på den pene måten. Skulle jeg vært krass, så kunne jeg sagt at plusser for enkelte blir et utrykk for smisking og kameraderi.

 

Samtidig er det en kjennsgjerning at dette systemet er vid åpent for misbruk. Særlig når det å kunne vise til et stor antall plusser på profilsiden er attraktivt for endel, så må man regne med at det skjer. Det har allerede vært forespørsler på å kunne sortere brukere etter plusspoeng.

 

Jeg ser ikke hvordan det å ha en samlet sum med plusser på profilsiden har noe for seg. Å kunne plusse på innlegg har sine positive sider, men helt klart også sine negative. Totalt sett, så synes jeg fremdeles at forumet hadde vært bedre uten.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Jeg, personlig synes ikke plussene fungerer etter intensjonen. De fungerer mere som en visualisering av hvor mange som er enig med deg, enn å vise om man skriver gode innlegg.

 

Dette vil variere, for hvilket kriterium man har for å gi en pluss varierer. I de områdene jeg selv "vanker" merker jeg meg at kvalitetsinnlegg er de som får pluss, uavhengig av mening. Men det er en generell oppfattelse, vi har ikke gjort noen grundig undersøkelse på det.

 

Samtidig er det en kjennsgjerning at dette systemet er vid åpent for misbruk.

 

Det er PC generelt sett. Historisk ble samme argumentet brukt til å støtte at PC aldri ville fungere, fordi det var så lett å lage virus. Men det gikk nå fint. All erfaring med nyere medier, og ikke minst Internet som helhet, viser at mengden "gode" mennesker med "gode" intensjoner er så dominerende at misbruket blir marginalisert og får liten effekt. Selv syntes jeg de "godes" bruk er i klar overvekt av de "onde". Det har vel også litt mer perspektiv og hva man ser etter. Bare for å gi den faglige grunnen til at vi valgte som vi gjorde.

 

Men alt i alt handler dette om vi som forumledelse viser tillit til dere brukere. Noe vi her gjør, og det er vel helst slik jeg ønsker at en ledelse skal opptre overfor brukere. Eller hva? :)

Lenke til kommentar

Jeg er fremdeles nyskjerrig på hvorfor vi trenger en samlet sum av plusser på brukerprofilene.

 

Hvis plusser fungerer på noen områder av forumet (jeg kan se for meg at det kan fungere bedre i områder med mere praktiske temaer), så blir det logiske å fjerne muligheten for å plusse i de områdene det ikke fungerer (f.eks politikk & samfunn, eller religion). Å la være å følge opp implementeringen av nye features blir mere ansvarsfraskrivelse enn å vise tillit spør du meg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvorfor i H...... ble min tråd om Libyakrigen slettet? Det er jo helt hårreisende!!! Jeg skrev at det var en spesifikk tråd om krigen, så klarer man faen meg å slette den! Bra levert, nå har man virkelig klart å gjøre det store :nei:

 

Den ble da vitterlig ikke slettet, men tråden din ble flettet inn i den allerede-eksisterende tråden som tar for seg konfliktene generelt og der diskuteres selvfølgelig Libya også, det er egentlig lite poeng å starte en ny tråd fordi konflikten eskalerer.

Lenke til kommentar

Hvor lang tid brukes det på å håndtrere klager egentlig?

 

Hvorfor i H...... ble min tråd om Libyakrigen slettet? Det er jo helt hårreisende!!! Jeg skrev at det var en spesifikk tråd om krigen, så klarer man faen meg å slette den! Bra levert, nå har man virkelig klart å gjøre det store :nei:

 

Det finnes en tråd om opprørene i hele den arabiske verden og der er det Libya som diskuteres som bare det akkurat for øyeblikket. Sjekk den.

Lenke til kommentar

Hvorfor i H...... ble min tråd om Libyakrigen slettet? Det er jo helt hårreisende!!! Jeg skrev at det var en spesifikk tråd om krigen, så klarer man faen meg å slette den! Bra levert, nå har man virkelig klart å gjøre det store :nei:

 

Den ble da vitterlig ikke slettet, men tråden din ble flettet inn i den allerede-eksisterende tråden som tar for seg konfliktene generelt og der diskuteres selvfølgelig Libya også, det er egentlig lite poeng å starte en ny tråd fordi konflikten eskalerer.

 

glimrende logikk.. Hvis det kommer en ny tsunami, skal vi flette det inn i en japantråd?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

jo, men hele poenget er at tråden ble tatt vekk. Og jovisst er det poeng i å starte en tråd når det eskalerer. dette er ikke opptøyer lengre, innen to timer eller mindre har Frankrike angrepet Libya...

 

Hvorfor er det et poeng? Den andre tråden tar for seg hele tidslinjen fra opptøyene startet til nå, hvorfor trenger man en ny tråd? Den andre viser bakgrunnen til hva som skjer nå og har allerede massiv debatt om intervensjon og lignende. Å ta debatten om Libya i tråden hvor Libya har blitt diskutert hele veien er egentlig det eneste fornuftige, starte en ny tråd vil bare bryte kronologien, de pågående debattene og er ikke nødvendig når man allerede har en ytterst kurrant tråd om emnet.

 

Hvorfor i H...... ble min tråd om Libyakrigen slettet? Det er jo helt hårreisende!!! Jeg skrev at det var en spesifikk tråd om krigen, så klarer man faen meg å slette den! Bra levert, nå har man virkelig klart å gjøre det store :nei:

 

Den ble da vitterlig ikke slettet, men tråden din ble flettet inn i den allerede-eksisterende tråden som tar for seg konfliktene generelt og der diskuteres selvfølgelig Libya også, det er egentlig lite poeng å starte en ny tråd fordi konflikten eskalerer.

 

glimrende logikk.. Hvis det kommer en ny tsunami, skal vi flette det inn i en japantråd?

 

Hvis det er etterskjelv fra forrige skjelv så er det selvfølgelig naturlig å følge den opp i en tråd som handler om det originale skjelvet. Det som skjer nå er eskalering på bakgrunn av opptøyene og det som i stor grad kan kalles en borgerkrigutvikling. Det henger 100% sammen med tidligere hendelser og de tidligere hendelsene blir diskutert i tråden som eksisterer, samt scenarioet som nå kan utspille seg blir diskutert der. Kausalitet og kontinuitet er hovedkonseptene man må forholde seg til og det er unødvendig med en ny tråd slik det er nå.

Endret av Rampage
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...