Gå til innhold

Hva ønsker du å si til moderatorene og veilederne? Les 1. post!


Anbefalte innlegg

Hva med å ikke ha noen standar og heller ha tøffere moderering i de trådene der det går værst for seg!?

 

Her er et utdrag fra noe Dotten en gang skrev i en tråd han opprettet som nr. 2 da originaltråden hadde sklidd totalt ut:

 

Men siden temaet også engasjerer såpass mye at brukere erfaringsmessig fort mister hodet, så påpekes følgende her og nå: Hold dere til forumets spilleregler. Ethvert forsøk på personangrep vil bli møtt med tøffere moderering her enn hva normen ellers er. Dette vil si at om du forsøker å vri dette til å handle om brukeren, eksempelvis med hersketeknikk som "du vet ikke hva du snakker om" eller mer direkte "din idiot" så vil tilgangen din til å ytre deg her blir fjernet enten tidsbegrenset eller permanent. Det er forferdelig kjedelig å sette så strenge reaksjonsformer, men det virker dessverre som nødvendig siden det går endel resurser med på å moderere de som ikke klarer å moderere seg selv. Fokuser på ball og ikke spiller, følg prinsippet "tenk - trykk - tal". Dette er for å sikre kvalitet over diskusjonen, husk at det er ingen skam å telle til ti! Vi har absolutt ingen interesse av å vite hva du syntes om den du diskuterer med, vi ønsker å lese om ulike synspunkter på Israel og midtøsten-konflikten generelt. Ha fokus på høflighet, følg gjerne barmhjertighetsprinsippet. Husk at det er mange som leser dette her og vi vil gjerne ha noe ut av det fremfor å lese barnslig kjekling.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1028867

 

Kunne vært en ide å innføre slike strengere regler i de trådene der det er mest elendighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja bare det helt nødvendige, trenger ikke noe navn på den som rapporterte..

Det som kunne være mulig er å gi brukerne en mulighet til å velge fra en meny hva rapporten dreier seg om. Personangrep/off topic/avsporing/emnetittel/feilposting/whatnot.

 

Det kunne kanskje la seg gjøre. Men det er fortsatt fare for at man kan få personinformasjon ut av det. Er det et personangrep som rapporteres kan man kanskje gjette seg til brukeren det er snakk om, og da kompromitteres anonymiteten noe.

 

At et innlegg er rapportert informeres om er kanskje en mulighet, men det kan også kompromittere anonymiteten.

 

:)

 

Glimti: Når det kommer til hardere moderering er det noe jeg ærlig talt ikke kan ta noen avgjørelse på, det er over hodet mitt. Men jeg kan i alle fall si at det er noe vi også må ta opp med brukerne for å lodde stemningen blant de fleste. Før vi har en indikasjon om hva brukerne mener tror jeg ikke det kan bli snakk om noen policy-endringer i så måte.

 

Men dette er som sagt over hodet mitt. :)

Lenke til kommentar

Ja bare det helt nødvendige, trenger ikke noe navn på den som rapporterte..

Det som kunne være mulig er å gi brukerne en mulighet til å velge fra en meny hva rapporten dreier seg om. Personangrep/off topic/avsporing/emnetittel/feilposting/whatnot.

 

Det kunne kanskje la seg gjøre. Men det er fortsatt fare for at man kan få personinformasjon ut av det. Er det et personangrep som rapporteres kan man kanskje gjette seg til brukeren det er snakk om, og da kompromitteres anonymiteten noe.

 

At et innlegg er rapportert informeres om er kanskje en mulighet, men det kan også kompromittere anonymiteten.

 

:)

 

Glimti: Når det kommer til hardere moderering er det noe jeg ærlig talt ikke kan ta noen avgjørelse på, det er over hodet mitt. Men jeg kan i alle fall si at det er noe vi også må ta opp med brukerne for å lodde stemningen blant de fleste. Før vi har en indikasjon om hva brukerne mener tror jeg ikke det kan bli snakk om noen policy-endringer i så måte.

 

Men dette er som sagt over hodet mitt. :)

 

Dette er jo noe i såfall dere som har kunnskapen til å gjøre noe. Anonymiteten må skjermes, men samtidig må du som forfatter få vite at du ikke har fulgt reglene etc. At du har den muligheten til å "beskytte" innlegget ditt. Gah, klarer ikke å ordlegge meg helt :hrm:

Lenke til kommentar

Rapport-teksten bør absolutt ikke være med da det hender denne er sensitiv, den kan f.eks inneholde personinfo og lignende også.

 

Men om du får bare en del av rapporten som inneholder bare det nødvendigste, slik at du kan rette opp. Tror en prioritering hadde vært klokt, dersom dette hadde vært med å lette jobben for moderatorer som hele tiden må kontakte personen det gjelder. Moderatorene sjekker bare om det er rettet opp.

 

Som freks: 1 Ny advarsel: Brudd på regler, link til innlegget.. Noe ala slikt, trenger ikke noe mer..

Ingen dum idé, men det kommer ikke til å skje. Vi har haugevis av smarte funksjoner som ønskes implementert, både for å lette moderator/veileder-jobben og for å gjøre forumet bedre for brukere. Problemet er ganske enkelt at det ikke finnes utviklingsressurser til å implementere slike funksjoner. Vi får et lett krydder av nye funksjoner i ny og ne, men jeg ville absolutt ikke satset på at noe slikt blir implementert. Desverre.

Lenke til kommentar

Glimti: Når det kommer til hardere moderering er det noe jeg ærlig talt ikke kan ta noen avgjørelse på, det er over hodet mitt. Men jeg kan i alle fall si at det er noe vi også må ta opp med brukerne for å lodde stemningen blant de fleste. Før vi har en indikasjon om hva brukerne mener tror jeg ikke det kan bli snakk om noen policy-endringer i så måte.

 

Men dette er som sagt over hodet mitt. :)

 

Som du ser på det jeg quotet og linket til så var det ikke snakk om å spørre brukere, men en tråd der diskusjonen har gått så galt ut og hvor nivået er så "eksplosivt" at det tydeligvis er nødvendig med tøffere/hardere moderering i akkurat den tråden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I så fall undrer jeg på hvordan de behandles. Har rapportert masse som både har hersketeknikker, unødvendige kommentarer og som er totalt avsporing/ off topic, men ingen ting skjer! Er forøvrig lei av å få fortalt at jeg "roper ulv" så kansje like greit å ikke rapportere noe som helst lenger siden det ikke skjer noe uansett så slipper dere stor pågang på rapporteringslistene!?

 

Har forøvrig ikke fått noe svar om tråden jeg snakket om her tideligere som florerer av usakeligheter og avsporinger og lever i beste velgående selvom tideligere tråder ble stengt av samme grunn.

Lenke til kommentar

Av nyskjerrighet: Hvor mange rapporter får dere daglig? Ca?

 

Det har forresten hendt at jeg har rapportert innleg uten å få noe respons, eller sett en endring. Skjønner selvfølgelig at det jeg har rapportert muligens ikke strider mot retningslinjene, eller ikke er nødvendig å endre - men hadde fortsatt vært greit med en kort tilbakemelding på rapportene sine.

 

Hva med en autofunksjon som sender ut en PM, der det f.eks står noe sånt som:

"Posten du har rapportert <link til post> har nå blitt sett av moderator, og problemet har nå blitt fikset"

eventuelt, om det ikke var noe å fikse, kunne man fått noe som:

"Posten du har rapportert <link til post> har nå blitt sett av moderatorteamet - men vi har valgt å ikke gjøre noe med posten, da en endring ikke er nødvendig".

Lenke til kommentar

Vi har fått drøyt 10 000 rapporteringer siden den nye forumversjonen ble tatt i bruk i midten av februar. Altså ca 40 rapporteringer pr. dag. Men det kan være alt fra en emnetittel med store bokstaver til en 15 siders fanboykrangel med personangrep i annenhver post. Og så er dette et snitt, noen dager er stille, og noen ramler det inn rapporteringer hele tiden.

 

Nå er det slik at en vel så vesentlig del av moderators virke er å være proaktiv, når jeg selv var moderator var bare en del av modereringen på bakgrunn av rapporter, resten var ting jeg selv oppdaget som aktiv bruker i mine kategorier. Men etter innføringen av veiledere har vi kontoll på rapporteringene, i skrivende stund er det 9 stykker i listen, hvorav 3 stykker er gjenstand for intern diskusjon før en avgjørelse kan tas, og en venter på teknisk assistanse fra vår host.

 

Den nye forumversjonen fikk en PM-knapp som lar en sende en PM til den som rapporterer. Den må fortsatt skrives manuelt, men det gjør det mye lettere enn tidligere, og vi oppmuntrer våre moderatorer til å gjøre det. Nå vil jo noen modereringer være selvforklarende (som en endret emnetittel), og noen ganger skriver moderator et innlegg i tråden istedet, slik at alle blir informert om hva som er gjort, ikke bare den som rapporterte.

 

En automatisk funksjon for å informere om en rapport er tatt til følge er en god idé. Vi prøver dog å være litt forsiktige med å lage egenutviklede funksjoner for slikt, da de gjerne kompliserer ting ved oppgraderinger av forumprogramvaren.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Glimti: De aller aller fleste av brukerne våre har ikke behov for å bli minnet om hvor grensen går, og da blir det respektløst å tvinge alle brukerne til å måtte forholde seg til masse støy i tråder overalt hvor de ferdes. Det aller meste kan løses på PM, og kan det løses på PM, så løses det på PM.

 

uten å si noe om løsninger og sånt, så kan jeg med all respekt melde at det der er bulls... har lest i mange tråder om både andre brukere og opplevd det selv, at en kan komme med sin mening(begrunnet) men allikevel få stygge ord og personangrep rett uten videre i retur...når sånt skjer uprovosert(ikke at det har noen betydning om det er provokasjon eller ikke) av samme bruker flere ganger, da kan du gi deg en f... i at det slett ikke er tilfelle.

Lenke til kommentar

Jeg har fått slettet et innlegg i en tråd fordi trådstarter ikke likte det. Moderatoren sier at dette er en rettighet trådstartere her har.

 

Stemmer dette?

Jeg kan ikke svare på spørsmålet, men jeg synes det er unødvendig å navngi moderator i slike prinsippielle spørsmål.

 

 

Beklager, jeg trodde ikke at det spilte noen rolle. Har korrigert postn.

 

En ting til, hvordan påklager man slike avgjørelser videre? Det foregår en utstrakt trolling på et forum som moderator ser igjennom fingrene med mens andre får poster slettet (etter mitt syn) helt uten grunn.

 

Det skal legges til at den som troller er en forhenværende moderator og får av den grunn lov til å fortsette.

Endret av Hayward
Lenke til kommentar

En ting til, hvordan påklager man slike avgjørelser videre? Det foregår en utstrakt trolling på et forum som moderator ser igjennom fingrene med mens andre får poster slettet (etter mitt syn) helt uten grunn.

 

Det skal legges til at den som troller er en forhenværende moderator og får av den grunn lov til å fortsette.

 

Hvis det hjelper deg, og hvis det gjør at du roer deg litt ned, så skal moderator herved få lov til å slette mine poster etter ditt ønske. Er ikke så utrolig farlig om de står eller forsvinner. Å skape krangel ut av absolutt alt er ikke akkurat særlig hyggelig, og en dårlig egenskap å ta med seg inn på et diskusjonsforum. Videre er språkbruk og formulering noe man også må se på. At moderator sletter innlegg i en tråd etter trådstarters ønske er helt ideelt da trådstarter mer eller mindre burde få lov til å være den som styrer tråden. Og særdeles når man ser at tråden blir infiltrert av en kranglefant som har til hensikt å dra alt over i krangel. Da er det bedre å ikke kommentere noe mere og bare få det slettet.

 

-Pat.

Endret av Hårek
Slettet unødig sitering
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...