Gå til innhold

Hva ønsker du å si til moderatorene og veilederne? Les 1. post!


Anbefalte innlegg

Det er rett og slett fordi vi ikke frekventerer de kategoriene noe særlig. Jeg tar ting i kategorier jeg leser i tillegg til ting i rapporteringspanelet. Noen ganger tar jeg også et tak i kategorier jeg vet har mye feilposter og dårlige emnetitler, men det er likevel mange kategorier jeg aldri er innom :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, et lite forslag:

Hvis en bruker får 10 rapporteringer på f.eks 10 min, hvorfor ikke stenge kontoen i 30 min? Så kan dere sjekke opp i det i mellomtiden og brukeren kan ikke spamme

Fordi det ikke er sikkert at det er noen moderatorer som er tilgjengelige for å undersøke rapporten, kanskje er det noe som må diskuteres internt.. og dessuten åpner det jo for litt misbruk. Upopulære brukere får munnkurv i 30 minutter fordi ti brukere rapporterer ham/henne, og det trenger ikke være åpenbart at det er misbruk heller. Man kan finne innlegg fra de aller fleste brukerne på forumet som vil være i et grenseland, og da er det ikke noe å si på at de rapporteres. Men som sagt, faren for misbruk, kombinert med det at eventuell lav moderatoraktivitet kan gjøre det skrekkelig ineffektivt, gjør dette til en dårlig løsning, i mine øyne. :)

Lenke til kommentar

Begynner å lure litt på hva som skjer på rapporteringsfronten nå! De siste dagene har jeg rapportert flere innlegg med personangrep og unødvendige settninger, men såvidt jeg kan se har ikke et eneste av dem forsvunnet hittil. Har heller ikke fått noen tilbakemelding om det. Vil ikke kalle rapportering av noen av de innleggene "å rope ulv heller" så skulle gjerne visst om de har vært godt igjennom eller ikke.

 

Personangrep slås ned på, men det er mye som ikke faktisk er personangrep, selv om det går på person. Det er også endel som kanskje ansees som "unødvendige setninger", men som ville fremstått litt mer som meningssensurering hvis man hadde slått ned på det, nettopp fordi det ikke bryter retningslinjer, selv om det ikke er så f.eks seriøst som optimalt. Derfor jeg blant annet har satt noen av rapportene dine til ferdigbehandlet fordi det ikke er nødvendig å gjøre noe, men det har da også blitt ryddet opp flere ganger i slikt som f.eks "På tide å støtte Israel"-tråden.

 

Du kan gjerne sende meg PM om hvilke spesifikke personangrep og unødvendige setninger du mener virkelig burde slås ned på nå og så kan jeg kanskje forklare hvorfor det ikke er handlingsrom eller ønskelig å fjerne det.

 

Nå er det godt en stund siden så vet ikke om jeg får lett meg fram til innlegg jeg rapporterte og som har blitt stående. Kan si så mye som jeg at rapporterte noen nå nettopp med kommentarer som ikke hører hjemme i en seriøs tråd samt unødvendig quoting. Hvis de blir stående hadde det vært interessangt å vite hvorfor.

 

Forøvrig har det tideligere blitt fjernet det som annses som unødvendige kommentarer. Husker innlegg både hvor jeg har sett modeatornotisen "Fjernet en unødvendig kommentar" samt "Fjernet en unødvendig del av innlegget". Hvorfor den slags praksis skulle slutte aner jeg ikke og vil si det er en dårlig ide.

Lenke til kommentar

I det siste synes jeg det har vært noe over-ivrig moderering, unødvendig stenging av tråder og voldsom "trussel"-faktor. Med trusselfaktor mener jeg noe som "here comes the banhammer"-bilder av små bagateller.

 

Selv synes jeg dette blir litt slitsomt. Det er ukonsekvent og unødvendig moderering, noe som resulterer i at folk mister respekt for moderatorene. Noe som igjen gjør advarsler mindre effektivt. Vet ikke om jeg er den eneste som føler det sånn, mye mulig jeg er oversensetiv.

 

Ønsker ikke å nevne noen navn, men kan si at jeg for det meste henger i Off Topic og Mote og Velvære om dagen.

Lenke til kommentar

Nå er det godt en stund siden så vet ikke om jeg får lett meg fram til innlegg jeg rapporterte og som har blitt stående. Kan si så mye som jeg at rapporterte noen nå nettopp med kommentarer som ikke hører hjemme i en seriøs tråd samt unødvendig quoting. Hvis de blir stående hadde det vært interessangt å vite hvorfor.

 

Forøvrig har det tideligere blitt fjernet det som annses som unødvendige kommentarer. Husker innlegg både hvor jeg har sett modeatornotisen "Fjernet en unødvendig kommentar" samt "Fjernet en unødvendig del av innlegget". Hvorfor den slags praksis skulle slutte aner jeg ikke og vil si det er en dårlig ide.

 

Vel, unødvendige kommentarer har gjerne blitt fjernet, da i lys av at det virkelig er off-topic, personangrep eller noe lignende. Det er ikke alle som ser de samme kommentarene som unødvendige. En hissig kommentar angående emnet er kanskje "unødvendige", men de er ikke imot retningslinjene eller nødvendige å fjerne. Du skulle sett hvor mye sleivspark man finner selv i særdeles gode vitenskapelige artikler.

 

Grunnen til at man har gått vekk fra å redigere innlegg er for å unngå å endre budskapet til brukerene, man risikerer å gjøre innlegget til noe helt annet enn det var ment til å være og det er ikke ønskelig. Derfor har man gått vekk fra å modifisere innlegg annet enn f.eks å fjerne unødvendig quoting og lignende. Synes faktisk det er en bra måte å gjøre det på, slipper man at brukere føler seg overkjørt og at moderatorer endrer budskapet deres, da er det bedre å oppfordre de til å gjøre det selv.

Lenke til kommentar

Som jeg fikk fram i dette innlegget så er ikke den endrede praksisen nødvendigvis noe bedre!

 

Jeg skjønner godt hva du mener her, men det er alikevel dette at noen ganger reageres det og noen ganger reageres det ikke. Det er litt forvirrende selvom jeg forstår at forumet som alt annet utvikler og forandrer seg med tiden. For å ta et eksempel fra en litt gammel tråd:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=910401

 

Denne var det du selv som i sin tid stengte istedefor å rydde opp i og den var kun på fire sider så det kunne vel ikke blitt all verdens jobb? Og her er jo også tilfellet at de innleggene som er useriøse kun dreier seg om ninjaer, catwomen og jediriddere og ikke har noe sakelig å by på så dermed ville det ikke vært å slette noe som helst av verdi.

 

Men mulig dere har endret praksis siden den gang?

 

Så har vi samtidig denne ganske nye:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1243822

 

Den har gjennomgått en moderering hvor noe tydeligvis er splittet ut til en egen tråd, men leste gjennom hele greia grundig i går og har gjort meg opp mine tanker. Selv ville jeg fjernet følgende innlegg fra denne tråden:

 

Side nr. 1: 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11, 12 og 13

Side nr. 2: 25, 26, 27, 29, 31, 32, 33, 35, 36 og 37

Side nr. 3: 42, 44, 45, 51 og 56

Side nr. 4: 62, 63, 64, 76 og 80

Side nr. 5: 81, 82 og 95

Side nr. 6: 112, 113, 115, 116, 117, 118 og 120

Side nr: 7: 121, 122, 123, 124, 126, 131, 132, 133, 134, 135, 137 og 139

Side nr: 8: 141 og 144

Side nr. 10: 171, 173, 177, 178, 180, 181, 182, 185 og 195

Side nr. 11: 211 og 212

 

Dette skyldes forskjellige ting som useriøse tåpeligheter, avsporing og svar på avsporing selvom enkelte av dem også har noen linjer som holder seg til saken. Og denne tråden har fått holde på i lange tider med masse innlegg som ikke har noe der å gjøre, hvilket ikke var tilfellet med den første tråden jeg linket til. Dette synes jeg tyder på en endring i styre og stell av forumet og jeg vet ikke helt om jeg synes den endringen er til det bedre...

Lenke til kommentar

Noe som igjen gjør advarsler mindre effektivt.

Hva mener du skal gjøres der advarsler tydeligvis ikke har noen effekt?

Man har tre valg (spør du meg).

 

Det ene valget er å bare slette innlegg i stillhet, uten å lage noe som helst styr rundt det i det hele tatt. Trenger ikke en gang si fra om at man har fjernet innlegg. Dette vil brukerene selv merke. Om en merker at alle sine off-topic innlegg bare forsvinner, så gidder man til slutt ikke prøve en gang. På denne måten vil det ikke være nødvendig å informere om at "nå har det vært mye offtopic, jeg har rydda her - og neste som skaper arbeid for meg får 24-timers ferie".

 

Det vil igjen resultere i færre advarsler, effekten av en advarsel der moderatorene sier at nå er det nok vil være større enn den er idag.

 

Det andre valget er å ha en mer åpen linje når det kommer til off-topic. Dette er kanskje uaktuelt, da diskusjon.no jevnt over har ganske grundig moderering (noe jeg i utgangspunktet er glad for). Ved å ha en høyere slette-terskel vil brukerene selv komme tilbake til topic, som regel. I de tilfellene de ikke gjør det etter side på side med unødvendig fjas, kan en moderator komme inn og bare slette. Her igjen har man selvfølgelig fler valg. Man kan velge å gjøre som beskrevet over - altså slette uten å lage noe styr, eller man kan slette og informere om at nå har tråden gått off-topic og at dette er uønsket. Problemet mitt, er at det ofte skal være en kollektiv avstraffelse, ved at tråder stenges - eller at det er unødvendig mye bråk av moderator for litt uskyldig off-topic.

 

Det tredde valget, er å fortsette som nå - men dersom en person til stadighet går off topic kan h*n sendes på en ukes ferie. Etter en ukes utestengelse, tviler jeg på at personen vil poste off-topic med det første igjen. Ulempen her, er at det kan bli et lavere aktivitetsnivå på forumet, samt at brukere skaper en "frykt" for moderatorene. Frykten for å bli bannet.

 

Vet ikke helt hvor mye dere fikk igjen for å lese det her, men det er iallefall de tankene jeg sitter med i hodet. Selv føler jeg at forslag 1 er best.

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

Hadde ett innlegg på en tråd der en av reglene var at man måtte skrive navnet på spillet (bildetråden spill). Jeg gjorde ikke dette fordi jeg glemte det, og fikk da ett par dager etterpå beskjed at mitt innlegg var slettet. Moderatoren gjorde jobben sin, men fikk ingen tilbakemelding på at jeg måtte rette på dette, fikk bare konsekvent beskjed om at innlegget var slettet.

 

Jeg mener at moderatorene burde bli flinkere til å gi varsel, slik at man har en mulighet til å rette på innleggene sine. Det var bare ett innlegg, men fikk den følelsen av at jeg ikke hadde noen rettigheter som medlem hvor enn søkt det høres ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at moderatorene burde bli flinkere til å gi varsel, slik at man har en mulighet til å rette på innleggene sine. Det var bare ett innlegg, men fikk den følelsen av at jeg ikke hadde noen rettigheter som medlem hvor enn søkt det høres ut.

Hadde du fulgt trådens regler hadde ikke innlegget ditt blitt slettet. ;)

 

Men joda, jeg skjønner hva du mener. Problemet er bare at hvis vi skulle sende meldinger til alle forfattere av innlegg som ditt og deretter følge opp dette, hadde moderatorjobben tatt mye lengre tid. Dessuten er det mange som aldri leser meldingene sine eller som har deaktivert hele meldingsfunksjonen. Ved å følge slike enkle regler sparer både dere og vi tid, tid vi kan bruke på viktigere rapporter.

Lenke til kommentar

Alle kan gjøre feil, men kanskje det kan sendes en varsel til deg også når noen rapporterer deg for noe?

Det har vært snakk om et system som gir deg tilbakemeldinger på de rapportene du selv står bak, som hvem som behandler den og hva resultatet ble. Dessverre tar ting (veldig lang) tid, og det er mye annet som prioriteres høyere.

Lenke til kommentar

Det kunne faktisk vært en idé. At dersom ditt eget innlegg blir rapportert av et annet medlem, får man en beskjed om at innlegget sitt har blitt rapportert + rapportteksten. Hvem som raporterer det, bør dog være anonymt - da det ikke er relevant.

 

Edit:

Kanskje litt off-topic, men jeg hørte noe prat om at det ble jobbet for en funksjon der man kunne få en oversikt over hvilke innlegg man har fått +1 for, og hvilke innlegg man selv har gitt +1 til. Noen som vet hvordan det står til med dette?

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

Rapport-teksten bør absolutt ikke være med da det hender denne er sensitiv, den kan f.eks inneholde personinfo og lignende også.

 

Men om du får bare en del av rapporten som inneholder bare det nødvendigste, slik at du kan rette opp. Tror en prioritering hadde vært klokt, dersom dette hadde vært med å lette jobben for moderatorer som hele tiden må kontakte personen det gjelder. Moderatorene sjekker bare om det er rettet opp.

 

Som freks: 1 Ny advarsel: Brudd på regler, link til innlegget.. Noe ala slikt, trenger ikke noe mer..

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...