Gå til innhold

Hva ønsker du å si til moderatorene og veilederne? Les 1. post!


Anbefalte innlegg

Har moderatorer lov til å slette innlegg uten å legge igjen noe svar etter seg? Mener dette har skjedd to ganger idag i musikkategorien, om dette ikke er tilfelle har jeg begynt å forestille meg innlegg som ikke eksisterer.

 

Kun en post er slettet (i dag) fra den kategorien, en redigert post som inneholder: .... mora di osv....

 

Jarmo :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen grense på hvor mye dritt det kan være i en tråd før dere legge rigjen notis direkte i tråden?

Vurdering der og da som avgjør. F. eks. vil jeg bruke PM om det er snakk om et par tre urokråker, men legge igjen beskjed i tråden dersom de fleste brukerne i tråden er involvert. Det samme gjelder dersom mange brukere har svart på innlegg som er blitt slettet, og dermed også får sine innlegg slettet. Det blir rett og slett en avveiing om PM til de pårørte blir mer enn bare litt ekstraarbeid eller ikke.

 

Lenge siden jeg har sett noe til dem ja. hva gjør dere nå da? Sender pm til trådstarter om å endre emnetittel eller endrer dere den selv?

Vi endrer selv ja. Det er en av grunnene til at vi nå har veiledere. Veilederene har som en av sine oppgave å ordne opp i dårlige titler de kommer over.

 

(forøvrig bruker jeg nesten en time annenhver eller hver tredje dag på å gå gjennom og fikse titler og feilposter i mobilforumet)

Lenke til kommentar

Da anbefaler jeg vesentlig mer veilederaktivitet i Oppslagstavlen. Kommer ustanselig over tittler der som kun er et ord.

Det er vell generelt dårlig stelt med titler over hele forumet (er bare å ta en titt på siste 24 timer) men det er noen steder som utmerker seg negativt slik som Oppslagstavlen og Mobil-forumet. Har en kampanje på å få inn flere veiledere som er interessert i å henge i mobilkategorien, og jeg håper det snart lykkes. Kanskje PRS blir den neste?

 

BTW. Det er bare å rapportere alle dårlige titler du kommer over. Vi har hatt et par rapportører som rapporterte dårlige titler på rekke og rad og til stadighet, men det har meg bekjent vært mer stille fra den kanten i det siste. Mye av problemet på mobilforumet er ikke at det feilpostes så mye og at det lages mye dårlige titler, men at det ikke finnes en levende sjel som gidder å rapportere noe som helst fra den delen av forumet. Dermed står alt of faller på at jeg og Runar er innom der til stadighet og rydder opp. Skulle vi være borte fra mobilforumet en periode, vil det bli veldig ille der inne (det har vi mange bevis på fra mobilforumet oppetter årene). Hadde rapportene haglet inn straks vi var borte, så ville saken stilt seg annerledes, men desverre er det ikke slik. Så bare rapporter alt du kommer over av dårlige titler.

Lenke til kommentar

@Glimti: Mener å huske at det ikke var prat om titler, men andre saker og ting. Du kan trygt rapportere alle dårlige emnetitler du kommer over. Det har vi bare godt av. Og om noen sier at du "roper ulv" er det bare å henvise dem til meg. ;) Dårlige titler er noe det skal mye til før vi setter til side som "ikke moderator/veileder mat"...

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Dere er forferdelig uklare på moderering. Noen ganger blir ting fjernet mens andre ganger blir lignende ting ikke fjernet. Slik jeg nevnte her:

 

Jeg skjønner godt hva du mener her, men det er alikevel dette at noen ganger reageres det og noen ganger reageres det ikke. Det er litt forvirrende selvom jeg forstår at forumet som alt annet utvikler og forandrer seg med tiden. For å ta et eksempel fra en litt gammel tråd:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=910401

 

Denne var det du selv som i sin tid stengte istedefor å rydde opp i og den var kun på fire sider så det kunne vel ikke blitt all verdens jobb? Og her er jo også tilfellet at de innleggene som er useriøse kun dreier seg om ninjaer, catwomen og jediriddere og ikke har noe sakelig å by på så dermed ville det ikke vært å slette noe som helst av verdi.

 

Men mulig dere har endret praksis siden den gang?

 

Så har vi samtidig denne ganske nye:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1243822

 

Den har gjennomgått en moderering hvor noe tydeligvis er splittet ut til en egen tråd, men leste gjennom hele greia grundig i går og har gjort meg opp mine tanker. Selv ville jeg fjernet følgende innlegg fra denne tråden:

 

Side nr. 1: 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11, 12 og 13

Side nr. 2: 25, 26, 27, 29, 31, 32, 33, 35, 36 og 37

Side nr. 3: 42, 44, 45, 51 og 56

Side nr. 4: 62, 63, 64, 76 og 80

Side nr. 5: 81, 82 og 95

Side nr. 6: 112, 113, 115, 116, 117, 118 og 120

Side nr: 7: 121, 122, 123, 124, 126, 131, 132, 133, 134, 135, 137 og 139

Side nr: 8: 141 og 144

Side nr. 10: 171, 173, 177, 178, 180, 181, 182, 185 og 195

Side nr. 11: 211 og 212

 

Dette skyldes forskjellige ting som useriøse tåpeligheter, avsporing og svar på avsporing selvom enkelte av dem også har noen linjer som holder seg til saken. Og denne tråden har fått holde på i lange tider med masse innlegg som ikke har noe der å gjøre, hvilket ikke var tilfellet med den første tråden jeg linket til. Dette synes jeg tyder på en endring i styre og stell av forumet og jeg vet ikke helt om jeg synes den endringen er til det bedre...

 

Men skal huske å rapportere emnetittler igjen. Synd at den notisen dere har lagt inn om en god emnetittel når man oppretter en tråd ikke har hjulpet.

Lenke til kommentar

Vi endrer selv ja. Det er en av grunnene til at vi nå har veiledere. Veilederene har som en av sine oppgave å ordne opp i dårlige titler de kommer over.

 

Da anbefaler jeg vesentlig mer veilederaktivitet i Oppslagstavlen. Kommer ustanselig over tittler der som kun er et ord.

 

Følger jo (*kremt* mildt sagt) mye med i politikkdelen og oppslagstavlen (første side) består utelukkende av svært brukbare overskrifter, de er ikke på 1 ord og de fleste er relativt godt beskrivende. Men som sagt, er bare å rapportere, det er slikt som kan fikses veldig fort, det er verre når det blir vurderingssaker om ting begynner å bli off-topic eller hvorvidt debatten begynner å bli litt personlig. Trenden for andre ting er at folk er litt for hårsåre eller enkelte blir litt for krasse, når det gjelder titler er det temmelig straight forward, enten er de informative og gode eller så er de temmelig ubrukelige.

Lenke til kommentar

Følger mye med der jeg og og ser til stadighet titteler på et ord som "svensker" og "arabere". Fant og rapporterte en på et ord senest i går eller i dag. Husker ikke helt. Men nå snakket jeg om Oppslagstavlen og ikke hovedkategorien. Siden Oppslagstavlen ikke påbyr at det må legges opp til diskusjon virker det som mange mener at reglene der generelt er løsere.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Begynner å lure litt på hva som skjer på rapporteringsfronten nå! De siste dagene har jeg rapportert flere innlegg med personangrep og unødvendige settninger, men såvidt jeg kan se har ikke et eneste av dem forsvunnet hittil. Har heller ikke fått noen tilbakemelding om det. Vil ikke kalle rapportering av noen av de innleggene "å rope ulv heller" så skulle gjerne visst om de har vært godt igjennom eller ikke.

Lenke til kommentar

Begynner å lure litt på hva som skjer på rapporteringsfronten nå! De siste dagene har jeg rapportert flere innlegg med personangrep og unødvendige settninger, men såvidt jeg kan se har ikke et eneste av dem forsvunnet hittil. Har heller ikke fått noen tilbakemelding om det. Vil ikke kalle rapportering av noen av de innleggene "å rope ulv heller" så skulle gjerne visst om de har vært godt igjennom eller ikke.

Nå er jeg ikke sikker på hva du har rapportert eller hva som har blitt gjort, men alt du har rapportert er gått igjennom og satt som ferdigbehandlet.

Hva som har blitt gjort i de spesifikke sakene får nesten de som har behandlet de kommentere...

Lenke til kommentar

Så mange rapporter som det er akkurat nå har jeg aldri sett før. Det har kommet inn godt over 80 rapporter på en og samme bruker i løpet av den siste halvtimen. Virkelig flott å se at det er så mange som bruker rapporteringsknappen, og dere må vite at vi setter STOR pris på det. Keep up the good work!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så mange rapporter som det er akkurat nå har jeg aldri sett før. Det har kommet inn godt over 80 rapporter på en og samme bruker i løpet av den siste halvtimen. Virkelig flott å se at det er så mange som bruker rapporteringsknappen, og dere må vite at vi setter STOR pris på det. Keep up the good work!

Det morsomme er jo at duden har kopiert teksten som inneholder en forkortet url før han spammet den. Så hvis vi hadde trykket på den noe som helst sted utenom første stedet han postet den så kommer vi til en ugyldig url i stedet for en refferer-lenke. Stupid spammer is stupid.

 

Hmm, et lite forslag:

Hvis en bruker får 10 rapporteringer på f.eks 10 min, hvorfor ikke stenge kontoen i 30 min? Så kan dere sjekke opp i det i mellomtiden og brukeren kan ikke spamme

Støtter denne. Det bør forøvrig være rapporter fra forskjellige personer. Ellers kunne jeg fort misbrukt dette til å få deg til å holde kjeft ved å rapportere ti av innleggene dine bare for å være jævlig.
Lenke til kommentar

Begynner å lure litt på hva som skjer på rapporteringsfronten nå! De siste dagene har jeg rapportert flere innlegg med personangrep og unødvendige settninger, men såvidt jeg kan se har ikke et eneste av dem forsvunnet hittil. Har heller ikke fått noen tilbakemelding om det. Vil ikke kalle rapportering av noen av de innleggene "å rope ulv heller" så skulle gjerne visst om de har vært godt igjennom eller ikke.

 

Personangrep slås ned på, men det er mye som ikke faktisk er personangrep, selv om det går på person. Det er også endel som kanskje ansees som "unødvendige setninger", men som ville fremstått litt mer som meningssensurering hvis man hadde slått ned på det, nettopp fordi det ikke bryter retningslinjer, selv om det ikke er så f.eks seriøst som optimalt. Derfor jeg blant annet har satt noen av rapportene dine til ferdigbehandlet fordi det ikke er nødvendig å gjøre noe, men det har da også blitt ryddet opp flere ganger i slikt som f.eks "På tide å støtte Israel"-tråden.

 

Du kan gjerne sende meg PM om hvilke spesifikke personangrep og unødvendige setninger du mener virkelig burde slås ned på nå og så kan jeg kanskje forklare hvorfor det ikke er handlingsrom eller ønskelig å fjerne det.

Lenke til kommentar

Forumdrama....

 

Det er derfor det er godt man har moderatorer som gjør jobben som de skal.

Indeed. Jeg må bare få si at moderatorene, administatorene og alle de andre "superbrukerne" her på forumet gjør en skikkelig god jobb. Spesielt hvis man sammenligner med en del andre forum jeg har lest rundt på. Her kan de faktisk te seg som seriøse og rettferdige folk, andre steder er det ikke akkurat uvanlig at brukere blir utesteng med kommentarer som "mordi er en mann" osv.

 

Men samtidig syns jeg at det kan virke som rapportér-knappen kan ha blitt en sovepute. For et år eller to siden ble tråder med tittler som "yrkesdykker?" o.l. gjort noe med ganske kjapt, muligens uten at det ble rapportert. Nå skjer det tydeligvis ingen ting uten at man trykker på rapportér-knappen. Dog ser jeg jo at det skjer noe når man trykker, men det slår meg som rart at moderatorer og forumveiledere tilsynelatende ikke klikker seg innom i de litt mindre aktive kategoriene som f.eks. Jobb og utdanning med jevne mellomrom og foretar litt oppsyn.

Lenke til kommentar

Joda, jeg sier ikke at dere ikke gjør noe som helst på eget initiativ, det jeg sier er at det kan virke som at de mindre aktive kategoriene kan stå umodererte ganske lenge (godt over en uke) hvis ikke noe blir rapportert der. Men nå vet jeg jo stengt tatt ikke hvordan de faktiske forhold er, men det ser i alle fall slik ut for meg. Men, ja jeg har lagt merke til at en del tråder blir moderert stort sett umiddelbart, men det er tilsynelatende utelukkende i de mer aktive (under)kategoriene.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...