Gå til innhold

Hva ønsker du å si til moderatorene og veilederne? Les 1. post!


Anbefalte innlegg

Godt sagt L4r5, men de har nok visse regler/rettningslinjer å behandle rapportene utifra også.

Moderatorenes regler som de gjør jobben utfra er de samme som deres. Altså retningslinjene for forumet. Det de har i tillegg er to ting:

 

1. Muligheten til å be om føringer fra admins. Slike føringer ønsker vi at dere også skal kunne se, derfor har vi laget en kategori for dette som nå snart vil få sine første poster.

 

2. Kunnskap om kategorier og brukere og deres tidligere historikk. Selv om alle brukere i prinsippet skal behandles likt, så vil "vaneovertredere" ha en kortere lenke enn andre.

 

Og ja, vi er mennesker, og nekter ikke for trynefaktoren. Men det er et problem vi er oss bevisst, og der trynefaktoren eller personlige preferanser/holdninger skygger for gangsynet er det vår jobb som administratorer å gripe inn. Det gjør vi da også, selv om vi ikke annonserer det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Slik ser et bilde i rapportsenteret ut:

 

Her er en rapport ubehandlet. Bilde:

 

post-44035-1279715899,4138_thumb.png

 

 

Slik ser rapporten ut inne i selve rapportsenteret. Har kan man sette status, og diskutere selve rapporten inne i selve rapporteringen. Bilde:

 

post-44035-1279716021,3336_thumb.png

 

Veldig oversiktlig og fint!! Man kan også sette innstillingene slik at det er bestemte grupper som får rapportene på PM i tillegg til den lille røde markeringen i bilde nr 1. :)

Lenke til kommentar

Slike føringer ønsker vi at dere også skal kunne se, derfor har vi laget en kategori for dette som nå snart vil få sine første poster.

 

Høres ut som et svært godt tiltak. Selv er jeg som sagt en av dem som har blitt ganske usikker på hvilke/ hva slags innlegg som bør rapporteres og hvilke/hva slags som ikke bør.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Slik ser et bilde i rapportsenteret ut:

 

Her er en rapport ubehandlet. Bilde:

 

 

 

Slik ser rapporten ut inne i selve rapportsenteret. Har kan man sette status, og diskutere selve rapporten inne i selve rapporteringen. Bilde:

 

 

Veldig oversiktlig og fint!! Man kan også sette innstillingene slik at det er bestemte grupper som får rapportene på PM i tillegg til den lille røde markeringen i bilde nr 1. :)

Det er ikke akkurat slik det ser ut, men nært nok :)

 

Slike føringer ønsker vi at dere også skal kunne se, derfor har vi laget en kategori for dette som nå snart vil få sine første poster.

 

Høres ut som et svært godt tiltak. Selv er jeg som sagt en av dem som har blitt ganske usikker på hvilke/ hva slags innlegg som bør rapporteres og hvilke/hva slags som ikke bør.

 

Er du i tvil, rapporter.

Det er bedre med en rapport for mye enn en rapport for lite.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Det er ikke akkurat slik det ser ut, men nært nok :)

 

Det er helt det samme, bortsett i fra teksten er på engelsk mot norsk hos dere. Moderatorsenteret er nå standard i dagens IPB utgaver.

Lenke til kommentar
Det er ikke akkurat slik det ser ut, men nært nok :)

 

Det er helt det samme, bortsett i fra teksten er på engelsk mot norsk hos dere. Moderatorsenteret er nå standard i dagens IPB utgaver.

Som sagt, nesten.

Om du ser på "aktive rapporter", så er det forskjellig design og plassering.

Lenke til kommentar

Jeg kan avkrefte at det har noe å si hvem eller hva man rapporterer.

Den der kjøper selv ikke jeg. Og jeg er stort sett fornøyd med modereringen og derfor "på deres side". Å påstå det så bastant ville være å nekte for at dere er mennesklige dere også. Det finnes alltid en viss trynefaktor. Det er ikke noen vits i å nekte for det en gang. Som sagt, det er bare mennesklig.

Personlig kan jeg si at det faktisk er tilfelle. Jeg kikker aldri på hvem som har rapportert før jeg klikker meg inn og leser rapporten og det som er rapport. Kikker som regel ikke på det i etterkant heller, med mindre jeg har behov for å sende en tilbakemelding til vedkommende.

Hvem som har rapporter, bryr meg generelt midt i bak. (Det finnes naturligvis unntak - noen ganger kommer man over rapporter hvor man oppdager ved å lese det som er rapportert at noen sannsynligvis forsøker å bruekr rapport-knappen som et "maktmiddel", og da sjekker man gjerne opp hvem som har rapportert for å se om det er en "kjenning", eller om det er noen som faktisk trenger en liten PM om hvordan rapportfunksjonen skal benyttes).

Men generelt så vet jeg sjelden hvem som har sendt de rapportene jeg behandler. Derfor er det også fryktelig irriterende når folk sender PM "hvorfor gjorde du sånn og sånn med tråden min?" (høh? Hvem er du? og hvilken tråd prater du om?) ;)

Lenke til kommentar

Ok, jeg må visst moderere meg litt (oh the pun). Jeg vil påstå at om en moderator får med seg hvem som har rapportert og/eller hvem som det blir reagert på så vil en viss trynefaktor oppstå. Det kan være at enkelte er veldig hårsåre og antar at folk "er ute etter dem". Da kan man fort bli tatt litt mindre seriøst når det ligger "hundre" rapporter fra h*n og man tidligere har erfart at det ikke har vært noe å reagere på.

Dette ble litt rotete, men håper du skjønner hva jeg mener. Selvsagt så er det anderledes om man ikke får med seg hvem som har rapportert eller hvem som ble rapportert. Enktelte tilfeller er åpenlyse, men noen ganger må dere gå litt dypere inn i en situasjon for å vurdere den (antar jeg) og det er da slike faktorer kan spille inn.

 

Vær forøvrig klar over at dette innlegget er grenseløs kverulering fra min side. Har ikke stort annet å gjøre i natt mens jeg venter på nordlyset som skal komme.

 

edit: Når det gjelder PM med reaksjon på moderering så skjønner jeg det kan bli forvirrende. De gangene jeg har kontaktet moderator ang. moderering så har jeg lagt det for vane å sitere fra tråden det gjelder eller på annen måte gjøre det klart nøyaktig hva jeg snakker om. Kan være lurt. Regner med dere utfører en del modereringer i løpet av en dag eller en uke.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Dette ble litt rotete, men håper du skjønner hva jeg mener. Selvsagt så er det anderledes om man ikke får med seg hvem som har rapportert eller hvem som ble rapportert. Enktelte tilfeller er åpenlyse, men noen ganger må dere gå litt dypere inn i en situasjon for å vurdere den (antar jeg) og det er da slike faktorer kan spille inn.

Japp... Det er fint å streve etter total objektivitet, men det er strevet som er viktig siden total objektivitet ikke finnes (blir filosofisk dette). Er jo ingen tvil om at det noen ganger kan skje at man helt ubevist gjør noe som kan oppfattes som partisk, men så lenge vi strever for å unngå det (jeg gjør det, og håper og tror at alle andre moderatorer gjør det også) så er det jo greit.

 

En helt annen side av saken er at brukernes "historikk" klart spiller en rolle for hva som skjer. Helt naturlig reagerer vi annerledes overfor en bruker som har en lang historikk av advarsler om spam, og en bruker som ikke har gjort noe galt i mange år for deretter å poste en spam-post.

 

Forøvrig syns jeg personlig det bare er positivt at dere forsøker å holde oss i ørene. Når dere opplever noe som dere oppfatter som partisk moderering, er det bare å si fra (saklig naturligvis, "det er urettferdig at xxxx ikke fikk samme straffen som jeg fikk for 2 år siden for noe lignende" har ikke noe for seg).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hårek: Jeg synes du svarte på mitt spørsmål om uttale (under kategorien språk) på en litt uhøflig og nedlatende måte. Du svarte dette:

"Med v. http://uk.encarta.ms...arch=vernissage

 

PS: Ikke lag flere like tråder. Hvis du vil flytte kategori trykker du på 'Rapporter' og ber om flytting, det er gratis service. :)

Sletter den andre tråden din."

 

For det første: Jeg skjønner at 'Rapporter' er gratis. For det andre: Når jeg brukte 'rapporter' der jeg hadde laget like tråder, så fikk jeg en mail av deg hvor du ikke skjønte hvorfor. For de tredje: Jeg fikk en link til en engelsk uttale når jeg hadde spurt om norsk uttale. Jeg skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt svarte på spørsmålet mitt da.

 

Oppsummert: Ut fra mitt syn kunne du vært litt hyggeligere, gjøre ting litt lettere og unngå å svare på en brysk og unødvendig måte. Jeg ble ganske overrasket over å lese at svaret var fra en moderator.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...