Gå til innhold

Hva ønsker du å si til moderatorene og veilederne? Les 1. post!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal det ta en uke å flette to tråder om samme emne, eller hvorfor lar dere åpenbare personangrep stå, hvorfor flytter dere ikke tråder opprettet i feil kategori og hvorfor er det ørten moderatorer og veiledere pålogget, når ingenting skjer?

 

Hvorfor skal vi brukere bruke av vår tid til å rapportere når rapporter blir glatt oversett?

 

Mildt sagt oppgitt av den elendige responstiden den siste tiden.

 

e: korreksjon

Endret av R083r7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Status akkurat nå:

 

Eldste rapporten er fra den 24. og er merket som under behandling, admin-mat.

Eldste ordinær rapport er fra den 25. og avventer mod-behandling.

 

Nå er det slik at ikke alle rapporter blir automatisk godkjent som relevant sak, flere har fått og får sine rapporter forkastet som intet brudd på retningslinjer eller grunnet andre årsaker.

 

:)

Lenke til kommentar
Hvilke andre årsaker spiller inn?

 

Jeg kan skrive en bok om hva folk ber oss om å gjøre i forumet via rapporter.

Ca. 20-30% av rapporter forkastes grunnet intet brudd på retningslinjer eller som intet modereringsobjekt.

 

Andre årsaker strekker seg fra personlige meninger til rett og slett feilrapporter, som f.eks. en ordinær post som skulle ha stått i tråden. Folk trykker på feil knapp.

 

Planlegger faktisk en egen tråd om hvordan man rapporterer riktig og hva skal rapporteres. Vel å merke når jeg får tid til det.

 

 

Mvh

:)

Lenke til kommentar
Hvilke andre årsaker spiller inn?

 

Jeg kan skrive en bok om hva folk ber oss om å gjøre i forumet via rapporter.

Ca. 20-30% av rapporter forkastes grunnet intet brudd på retningslinjer eller som intet modereringsobjekt.

 

Andre årsaker strekker seg fra personlige meninger til rett og slett feilrapporter, som f.eks. en ordinær post som skulle ha stått i tråden. Folk trykker på feil knapp.

 

Planlegger faktisk en egen tråd om hvordan man rapporterer riktig og hva skal rapporteres. Vel å merke når jeg får tid til det.

 

 

Mvh

:)

Det aller mest spennende er når vi får spam via rapportpanelet ;)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg kan skrive samme bok om hvor mange feil som tilsynelatende blir gjort og hvor mye som forkastes uten å at det blir sett på hva som faktisk er rapportert. Er det særlig spennende? Om dere forkaster rapporter som faktisk er reelle

En påstand som ikke har rot i virkligheten, vi har våre rutiner og kvalitetskontroll over rapporter.

Håndtering av rapporter har vel aldri vært bedre enn nå. Det nye rapp.system som vi fikk ved oppdatering av IPB er rett og slett glimrende og genial verktøy for jobben. En revolusjon, vil jeg påstå. Hver rapport kommer opp som en egen tråd, med tilhørende postemuligheter. Et "miniforum" kan vi gjerne kalle det.

 

Husk, det er ikke farlig å svette litt

Nei, jeg skal formidle denne beskjeden til våre frivillige her i huset..

 

 

 

:)

Lenke til kommentar

Denne funksjonen _må_ på plass.

Så enig, så enig. Jeg har noen av modene på msn. Av og til så hender det at en av de (spesielt han ene) kommenterer en rapport jeg har kommet med. Som f.eks. tidligere i dag. Da sa han at rapporten ikke ble etterkommet og så ga han grunnen til det. Og det synes jeg er helt greit. Dere trenger ikke være enig i alt jeg rapporterer. Men er greit å vite at det har blitt sett og at dere har en grunn til å ikke reagere/reagere slik dere gjør. At det ikke bare forsvinner i et sort hull.
Lenke til kommentar

Frivillig eller ikke frivillig, tror dere ikke vi brukere er ganske lei av å høre det samme gamle mantraet om evig frivillighet? Det handler om prioriteringer, ikke om mangel på kapasitet. Veiledere og moderatorer har fint tid til å fjase i "OT-Baren" eller tilsvarende kategorier, men å gjøre den jobb de er satt til, det har de ikke kapasitet til.

 

Det er tilsynelatende mye kapasitet til å være ordinær bruker, men ikke så mye til det virkelige arbeidet.

 

Hvorfor er frivillighet en uskyldig for å ikke gjøre den jobb man er satt til? Enten så er man bruker, eller så er man moderator/veiledere/administrator. Selvsagt finnes det en balansegang, men man skal ikke glemme sitt verv.

 

Dere bør finne på noe annet og komme med hver gang noen stille kritiske spørsmål til deres virke på forumet. Makan til arroganse skal du lete lenger etter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg ser verdien i noen av postene dine, Robert, men ikke glem at du surfer på det sannsynligvis best modererte forumet i verdensvevet. Det er litt synd, men forumet har blitt en ekstremversjon av USA der hver minst detalj betyr alt. Diskusjon.no søler kaffe av og til - men det betyr ikke at lokkene ikke sitter som de skal.

Lenke til kommentar

At det ikke bare forsvinner i et sort hull.

 

Alle rapporter blir behandlet, og det nye systemet gjør at de ikke kan slettes ved et uhell (slik som kunne skje i den gamle versjonen). Jeg har foreslått den funksjonen integrert, men det er et spørsmål om eierne vil bruke ressursene det tar å utvikle den. Dessuten kan det heller ikke bli annet enn standardsvar som «rapporten din er behandlet» eller lignende. Her vil jo spørsmålet om taushetsplikt osv. komme inn i bildet. Uansett så vil et slikt standardsvar i det minste vise at rapporten er behandlet, noe som i mine øyne er positivt.

 

Hvorfor er frivillighet en uskyldig for å ikke gjøre den jobb man er satt til? Enten så er man bruker, eller så er man moderator/veiledere/administrator. Selvsagt finnes det en balansegang, men man skal ikke glemme sitt verv.

 

Selv om du mener det er et arrogant svar så er det faktum, vi er ikke ansatt til å gjøre noens jobber. Vi yter frivillig bistand slik at forumet blir et bedre sted å være. Selv er jeg først og fremst en bruker og ikke moderator. Jeg var bruker av forumet i over 3 1/2 år før jeg selv ble moderator, og det er jeg også enda.

 

Man kan jo selvfølgelig ansatte profesjonelle moderatorer. Problemet da er at de mest sannsynlig ikke vil være så engasjerte, det er en stor utgiftspost samt at diskusjoner ville kostet penger i form av registrering via SMS og annet fjams. Hadde man hatt betalte moderatorer så ville kanskje viljen til å si i fra oppover også kanskje stoppet.

 

For å ta et eksempel på et annet forum jeg er på. Der hadde ledelsen over natten bestemt at man skulle lukke noen kategorier fordi det ikke passet med forumets stil og identitet som de begrunnet det med. Siden det var frivillige moderatorer på forumet, kunne de legge ned vervet sitt og nekte å moderere. Hadde de vært betalt så måtte de fint ha moderert.

 

Vi kunne også gjort det vanskeligere å registrere seg ved å ta betalt gjennom f.eks. sms samtidig som brukeren verifiserte seg. Selv synes jeg slike ting er uheldige løsninger og er diskriminerende. Det er ikke alle brukere som har mobil som de kan registrere seg med, ihvertfall blant unge brukere.

 

Ikke glem a de ter først og fremst brukernes jobb å følge retningslinjene. Vi er kun middelet mot det eierne og brukerne mener ikke er passende på forumet. Samt at vi hjelper brukere med ting de har problemer med.

 

Personlig tror jeg at vi heller burde tillate litt mer «kaffesøl» som Wh1te så godt skriver, enn å moderere strengere.

Lenke til kommentar

Tror du missforstår Kristian. Jeg mente ei at dere opprådde arrogante, men at det blir servert arrogante motsvar fra administratorer når man etterspør handling. Jeg er ikke interessert i noe bok hva angår hva som kommer som inn som rapporter og ikke. Husker selv at det var ymse. Når brukere etterspør handling skal man ikke avfeie dette som lite interessant. Dette er det en lei tendens til. Å mate brukere med det evige mantraet vi har blitt servert ørten ganger før er arrogant og fører lite med seg.

 

Herregud, selvsagt har man et liv ved siden av. Og selvsagt skal det prioriteres. Jeg vet noen av dere sitter både med unger og kjerringer, slikt tar tid. Særs sistnevnte. Men noen ganger må man se seg selv i speilet. Har jeg for mye på agendaen per nå til å yte et akseptabelt nivå hva angår moderering på Diskusjon.no? Tja, kanskje? Be om en pause! Mange har gjort så og returnert ved anledning. Det er sjelden noe problem. Selvsagt er det lett å påta seg mer en mann evner, det har vi en rekke eksempler på.

 

Profesjonelle moderatorer, hva er det? Er ikke dere profesjonelle nok? Heh! Nuvel. Selvsagt er ikke veien å gå og ansette "roboter" som kun modererer og ikke deltar på lik linje med brukerne. Det har undertegnede aldri foreslått. Men igjen, det finnes en gylden middelvei. Jeg blir ofte oppgitt når jeg ser det være seg moderatorer eller veiledere som deltar i tråder, der de åpenbart burde blitt tørre bak øra og tatt på seg moderator/veilederhatten. Man kommer ikke utenom at det faktisk er et verv med ansvar. Hvorfor påta et slikt ansvar om man ikke er interessert i og også være ansvarlig? Henger ikke på greip i min bok.

 

Selvsagt er det brukere sin jobb å følge retningslinjene, men både du og jeg vet at så ofte ikke skjer. Mange brukere er "lovlydige borgere", men det er også veldig mange som ikke tar seg så veldig god tid til å lese retningslinjene, eller kanskje engang vet at vi har et sett med disse. Så er det selvsagt mange som bryter de konsekvent med viten og vilje. Grunnene er mange.

 

Tror ikke mer "kaffesøl" er veien å gå, er altfor mye søl per i dag, en større klut å tørke opp med er heller å foretrekke.

 

Hva gjelder forslaget ovenfor er en standardbehandling av typen "behandlet" bedre enn ingenting, enn om jeg synes mer data trengs, hvilket er referert for tråden i "Trackeren".

 

It's time to kick ass, så kan dere tygge tyggis senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ønsker å si at modereringa her er stort sett helt grei, men dessverre også jævlig irriterende til tider.

 

Jeg skjønner ikke at dere bare sletter innlegg uten å sende en PM med en grunn? Temmelig irriterende at innlegg bare blir borte uten at man forstår hvorfor.

 

Så synes jeg det er jævlig dårlig å ikke svare på PM hvis man spør litt om hvorfor et innlegg er slettet. Skjønner at dere er lei kverulering, men ignorering av brukere er ikke spesielt heldig.

Lenke til kommentar

Synes det iblant tar lang tid før det skjer noe med ting man rapporterer. En del ting jeg har rapportert har vel stått et par dager nå og dette er innlegg som garantert vil bli fjernet da det nylig har vært to runder med fjerning av den slags innlegg samt notis fra administrator i den aktuelle tråden.

 

Forstår godt at administratorer og moderatorer har et liv utenom forumet de og, men hvis det begynner å bli mangel så kan dere vel bare etterlyse nye moderatorer igjen!? Det har jo alltid vært stor interesse for det i de trådene jeg har sett så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...