tom waits for alice Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Problemet med telletråder er at det lett blir veldig mange av dem hvis det er fritt fram, rett og slett fordi det ikke "koster" noe å delta. Dermed blir det også mange som poster i dem, og de blir liggende på toppen av trådslisten hele tiden. Det fortrenger poster fra folk som trenger hjelp til noe, de trådene drukner rett og slett i alle telletrådene. Vi ønsker ikke å nekte folk å ha det kjekt på forumet, men vi er nødt til å finne en balanse i slike saker. Hittil har det gjort at vi har sagt nei til telletråder. (Dette er altså som Zeph sier en policy som er innført av forumets styre, og ikke noe den enkelte moderator synser om når han stenger dem.) At tråden "Hvilke prosessorer har du hatt?" ikke er stengt skyldes nok at den er så gammel at den ble opprettet før denne policyen ble vedtatt, og at vi har valgt å ikke gi den tilbakevirkende kraft. Og så finnes det jo slike tråder som har såpass innhold at de unngår å bli kategorisert som telletråder. Men det er et forslag til diskusjon internt om å opprette en egen kategori for slike tråder, der vil de bare konkurrere med hverandre og ikke med andre tråder. Jeg skal dog ikke foregripe begivenhetenes gang og spå utfallet av den diskusjonen. Geir Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 LInk Jeg holdt på å svare på denne tråden, så ble den borte? Faen for et lite pålitelig system som automatisk handikapper databasen, genialt. Den tråden skal åpnes igjen, og det bør faen se å gjøres fort. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Hvis den får to rapporteringer eller noe så forsvinner den til modsa har sjekket den tror jeg Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 (endret) LInkJeg holdt på å svare på denne tråden, så ble den borte? Faen for et lite pålitelig system som automatisk handikapper databasen, genialt. Den tråden skal åpnes igjen, og det bør faen se å gjøres fort. 9514220[/snapback] Som L4r5 sier er den blitt skjult av brukermodsystemet. Det er altså en funksjon som skjuler tråder eller poster som får flere rapporteringer inntil en moderator får sett på den og vurdert om den har livets rett. Faktisk et nokså greit system siden vi ikke har mange nok moderatorer til å "fotfølge" alle tråder som opprettes. Tråden er altså ikke "borte", og innlegget ditt har forøvrig kommet med. Om tråden skal åpnes er strengt ikke opplagt. Det får vi se på. Vi må vurdere grunnen til at den ble rapportert opp mot retningslinjene. Og det er strengt tatt vår avgjørelse, ikke din. Det fremgår av de samme retningslinjene. Om den ikke blir åpnet igjen har du mulighet for å klage den avgjørelsen inn for forumstyret. Derimot hjelper det ikke å påkalle "faen" eller hans oldemor i den sammenheng, de har ikke noe de skulle sagt her på forumet. Jeg minner om retningslinjenes punkt 1 og 2 (i utdrag): Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Vent heller til en moderator har tatt en avgjørelse om denne tråden, og så tar du det eventuelt opp med vedkommende på en saklig måte, slik retningslinjenes punkt 13 sier: Respekter dine moderatorer. De her er for å holde orden i forumet, ikke for å skremme dere vekk. Stenges en tråd, har dette en grunn. Om du er uenig i stengingen av tråden, ta det opp med moderatoren som stengte den via e-post eller private meldinger. Fører ikke dette fram, kan forumstyret kontaktes på e-post. Kraftig hetsing og uthenging av moderatorer fører til utestengelse uten varsel. Geir Endret 17. september 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Derimot hjelper det ikke å påkalle "faen" eller hans oldemor i den sammenheng, de har ikke noe de skulle sagt her på forumet. Jeg minner om retningslinjenes punkt 1 og 2 (i utdrag): *snip* Brilliant formulering Har glemt å takke for god innsats i RFL den siste tiden. Godt tiltak med "høflighetssticky" ! Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 (endret) Link Kan noen forklare meg hvorfor denne ble stengt? Den bryter ikke med reglene på forumet, og det er strengt tatt ikke ulovlig verken her eller i den virkelig verden å jukse i et online spill uten profitt.' Jeg quoter meg selv fra før av: Diskusjon.no`s moderatorer => world police. Endret 17. september 2007 av Frysning Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 I denne tråden ble det akkurat slettet noen lange og gode gjesteinnlegg? Hvorfor? Kan godt skjønne at vedkommende ikke kunne tenke seg å bli stigmatisert ved at alle visste at han brukte denne innretningen og da er jo gjestefunskjonen ypperlig. Mulig at det er noe i innleggene som gikk meg et hus forbi, men det kan jo ikke jeg se nå som de er slettet. Så derfor lurer jeg på om dere som kan se dem kan forsklare meg hvorfor de ble slettet Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Jeg kan godt ta å forklare det her . Det var 3 gjestepostinnlegg, ganske grundige og dype rundt funksjonen til et produkt. Gjestepostfunksjonen vår er for at man skal kunne stille sensitive spørsmål, prate om ting man ikke vil ha knyttet opp til sin egen brukerkonto. Ikke for å ikke gidde å registrere seg bare for å få prate positivt om et produkt . Håper du ser grunnen, og at du kanskje er enig med meg? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Jeg kan i hvertfall se poenget ditt Lenke til kommentar
ttt Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 LinkKan noen forklare meg hvorfor denne ble stengt? Etter gjeldande føringar er diskusjoner rundt hjelpt til juks i online-spel uønska. Derfor blir denne typen trådar stengt. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Hvorfor er det ikke lov å ha animerte avatarer? har lagt ut en tynn tråd om dette, og b-real var imot det med både nebb og klør.. hva synes dere andre moderatorene? Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Genialt at dere skal passe på hele verden, dere må virkelig ikke gå så jævlig godt moralsk til verks at vi snart ikke kan poste noen av oss fordi ingen moderator kan vite at alle har orginalversjon av windowsversjonen som blir brukt. Følger dere forumregler + regler-alle-andre-steder-i-verden + det-vi-finner-på-underveis? Det er jo ingen klare regler, hvilken betydning får det for dere om noen diskuterer cheating i et lite webbasert spill? Snakk om å ta litt hardt i... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Genialt at dere skal passe på hele verden, dere må virkelig ikke gå så jævlig godt moralsk til verks... Vi skal ikke passe på hele verden, vi skal passe på dette forumet. Det gjør vi så godt vi kan ut fra de forutsetningene vi er gitt gjennom forumets regelverk. De er ikke primært formulert utfra moralske forutsetninger, men utfra målsettingen eierne har med dette forumet. Den kan man være enig eller uenig i, men det er deres forum og deres rett. Ønsker man seg et annet forum får man argumentere for hvorfor det blir bedre slik, og forsøke å overbevise dem om å endre på reglene. Nå er det litt uklart om du med "dere" mener forumets eiere som bestemmer reglene, eller oss moderatorer som håndhever dem til daglig. Vi lager ikke reglene, men vi er delaktig i å forme rettspraksis, så du skyter ikke helt bom om det er oss du henvender deg til her. ...at vi snart ikke kan poste noen av oss fordi ingen moderator kan vite at alle har orginalversjon av windowsversjonen som blir brukt Det er et godt poeng, og et dillemma vi har i mente når regler og praksis diskuteres. Vi kan i mange tilfeller ikke vite, og jeg er ikke overbevist om at vi skal behøve det heller. Slik reglene er idag så straffes de som er "dumme" og avslører at de skal gjøre noe regelstridig, mens de "smarte" ofte slipper unna. Men helt likegyldig synes jeg ikke formålet skal være. Spørsmålet er hvordan vi kan lage regler som er nogenlunde konsekvente og rammer mest mulig likt fra sak til sak. Følger dere forumregler + regler-alle-andre-steder-i-verden + det-vi-finner-på-underveis? Vi har tre sett med regler å forholde oss til: 1. Norges lover. Vi er ikke unntatt fra dem, så det er ikke noe å si på. Så kan selvsagt lovens bokstav diskuteres, ellers hadde vi ikke trengt advokater... 2. Forumets retningslinjer, herunder nettiketten. Disse er bestemt av forumets eiere, og forteller oss hva slags forum eierne ønsker at dette skal være. 3. Andre "føringer" eller policyavgjørelser om du vil. Disse formuleres ofte, men ikke alltid, i særregler i de enkelte underkategorier. Det er ikke snakk om å "finne på underveis", men det er slik på forumet som i samfunnet ellers at "loven" ikke kan dekke alle eventualiteter. Da ville retningslinjene blitt mange sider lange og uhåndterlige for både oss og brukerne. Derfor lages det forskrifter og presiseringer og det dannes presedens av tidligere saker, altså forumets versjon av rettspraksis.. Det er jo ingen klare regler, hvilken betydning får det for dere om noen diskuterer cheating i et lite webbasert spill? Hvis du synes at reglene ikke er klare nok er det synd. Det burder kanskje vært postet som regelboks i de angjeldende kategoriene. Men det virker kanskje mer som om problemet er at du ikke er enig i regelen og/eller praksis...? Når det gjelder cheats er dette en gammel diskusjon på forumet. Problemet er ikke bare at vi ikke vil ha det. Brukerne reagerer på det, det viser all tidligere erfaring, og slike tråder ender i flammekasting. Det betyr ikke noe for meg om noen jukser i spill som sådan. Men juks er prinsipielt en uting, og det synes å være en utbredt holdning blant bruker i spillkategoriene at det er noe de rett og slett ikke vil ha. Det gjelder i stor grad i programmeringsdelen av forumet også, spørsmål om noen "kan lage en bot for meg" blir sjelden godt mottatt. Det er rett og slett en såpass kompakt majoritet (selv om jeg ikke skal spå om prosentene) som er mot dette at det faktisk får en betydning. Geir Endret 19. september 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Jeg er faktisk glad for at reglene og føringene er som de er her på forumet jeg. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Skal ikke moderatorer beskytte trådstarter da? Og slette flaming fremfor å flame selv? Og ja, jeg er uenig i reglene angående cheating. Man kan starte en ny tråd, og bare ikke nevne cheating så blir det lovlig. Bortkastet bare. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Jo, vi skal beskyttet trådstarter. Med mindre det er han som begår overtrampet. Og selv da er en han beskyttet mot flammekasting. Om du har eksempler på annet, så rapporter det, og om du har eksempler på at en moderator gjør det selv så meld det til forumstyret. Merk at det ikke regnes som flaming å påpeke overtramp gjennom en moderatorpost, så lenge det ikke innebærer personangrep på brukeren. Det er jobben vår å moderere, og en modpost er en grei måte å fortelle både regelbryteren og andre brukere hva reglene er og hvorfor det ikke var riktig. Det er nettopp for at alle skal bli klar over hva rettspraksis er at vi kommenterer det i tråden. Ellers kunne vi sendt en PM til brukeren, men da hadde jo ingen andre brukere fått vite hvorfor vi reagerte. Diskusjonen om cheating synes jeg det er viktig å ta. Gå gjerne ett hakk ut og lag en egen tråd om emnet, så kan vi får et inntrykk av hva andre brukere mener om dette. Da kan vi lage en poll også, om du ønsker det. Geir Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Skal ikke moderatorer beskytte trådstarter da? Og slette flaming fremfor å flame selv?Og ja, jeg er uenig i reglene angående cheating. Man kan starte en ny tråd, og bare ikke nevne cheating så blir det lovlig. Bortkastet bare. 9525641[/snapback] Korleis skal du klare å opprette ein tråd der du spør om hjelp til å jukse i eit spel utan å nevne at du skal jukse og kva spel det er? Problemet er ikkje om og eventuelt korleis brukarane unngår å nevne detaljer til sin fordel, men korleis forumet ønsker å framstå. Det står klart i retningslinjene at all form for piratkopiering ikkje er tillatt. Det inkluderer hjelp til piratkopiert programvare. Som TWFA skriv så kan dei "smarte" lure seg unna ved å formulere seg ihht. retningslinjene, men det er umogleg for oss å påvise. Poenget er at dersom brukarar klart og tydeleg spør etter piratkopiert programvare, eller å få hjelp til å bruke den så gjev deg eit signal til alle (forumet er åpent for alle) om at her kan ein få hjelp til den slags. Det strider jo heilt klart med retningslinjene, derfor blir det slått ned på. Alle reglene på forumet er ikkje nedskrivne, det håpar eg me får til etterkvart, men per dags dato må dykk akseptere at det finnes enkelte reglar som ikkje finnes i retningslinjene eller nettiketten. Reglane er me kome fram til internt, med støtte frå forumstyret, som moderator er den min jobb å handheve dette. Ikkje skyt budbringaren, ta heller saken til etteretning og eventuelt ta saken opp i ein tråd dersom du er uenig med retningslinjene. Skulle dine ønsker ikkje bli tatt til følge så må du respektere det, forumet er ingen rett, eigarane bestemmer kva innhald som er ønska og kva som ikkje er det. Endret 19. september 2007 av Zeph Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Korleis skal du klare å opprette ein tråd der du spør om hjelp til å jukse i eit spel utan å nevne at du skal jukse og kva spel det er? Ved å bare spørre tekniske spørsmål, altså som går direkte på programmeringen kan man fint unngå å bli tatt for cheating. Følgende eks. på det: Hvordan kan jeg automatisk logge på NM? Eller: Jeg sliter litt med å submit av en webform, det er to input felt. Hvordan går jeg frem for å sende requesten? Det går fint an å skjule nok info til at tvilen blir så stor at man ikke stenge den, det blir gale å stenge alt fordi det i en eller annen situasjon kan brukes til cheating. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Det blir heller ikkje gjort, men i tilfellet du refererer til nevner trådstarter eit spesifikt program som er laget for å jukse i onlinespel. Eg meiner det er meir enn god nok grunn for å stenge tråden. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Det går fint an å skjule nok info til at tvilen blir så stor at man ikke stenge den, det blir gale å stenge alt fordi det i en eller annen situasjon kan brukes til cheating.9526512[/snapback] Dette blir gjort daglig, spesielt i form av "Hvordan laster jeg xxxx torrent" hvorav de snakker om en lovlig torrent men skal benytte metoden for piratvirksomhet. En annen variant er "Hvordan tar jeg bakup av mine DVDer" hvorav trådstarter har egentlig leid en hel haug med DVD filmer som vedkommende ønsker å kopiere. Vi stenger ikke disse trådene selv om informasjonen kan i høyest grad misbrukes. Jeg har selv etterlyst en større diskusjon rundt paragraf #8: "Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet, som" Alt kan lede til piratvirksomhet men man må vurdere hvorfor noen ønsker å vite om dette og hva er egentlig hensikten med det hele. Endret 19. september 2007 av überGoliath Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå