Gå til innhold

Hva ønsker du å si til moderatorene og veilederne? Les 1. post!


Anbefalte innlegg

Dette blir litt flåsete, jarmo. Det er da ingen som snakker om å ta hundrevis av avgjørelser opp til diskusjon daglig? Det er ingen som har stilt spørsmål ved deres håndtering av brukernes integritet. Det er ingen som har anklaget dere for maktmisbruk. Det er ingen som har sagt at forumet ikke er et tilbud.

 

Det _eneste_ jeg har sagt er at jeg ikke synes det burde være forbud mot å diskutere enkeltavgjørelser offentlig.

 

(Dette forumet for kompliserte saker, riktige avgjørelser og ivaretakelse av demokrati, som du snakker om -- er det kun for moderatorer?)

7328257[/snapback]

 

Konteksen i posten min er til flere hvorfor vi ikke kan ha offentlig debatt om moderering og i praksis vil pm være et bedre alternativ. Er pm ikke nok så har man muligheten til å ta kontakt med forumstyret.

 

Forum for mods styres av Admin her i huset....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg håper dere ikke åpner noe ny SO6, det er så utrolig lite mening med det. Det føles som mange er her bare pga den delen, og det blir så feil. Kan like greit lage ett eget forum for dette? Dessuten er den alltid der når man trykker på nye poster, noe som tar plass(ikke mye, men tar jo plass)fra andre viktige temaer.

7328616[/snapback]

Kunne ikke vært mer enig.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne si at Jarmo har vært litt treg med "The Neverending Story" i det siste :cry: Det er jo så morsomt å lage story!

Men ellers er Jarmo en morsom moderator :yes:

*Håpe at Jarmo leser dette og lager story neste lørdag klokka 12*

 

Tror storyen blir stor nå som Siste Ordet er stengt...

Endret av Almadora
Lenke til kommentar
Jeg håper dere ikke åpner noe ny SO6, det er så utrolig lite mening med det. Det føles som mange er her bare pga den delen, og det blir så feil. Kan like greit lage ett eget forum for dette? Dessuten er den alltid der når man trykker på nye poster, noe som tar plass(ikke mye, men tar jo plass)fra andre viktige temaer.

7328616[/snapback]

 

Hvis du ikke ønsker å ha den i mine innlegg så er det jo bare å la være å poste der.

 

Hovedgrunnen til at SO har blitt opprettet er for å forhindre spam i andre deler av forumet. Det er greit å ha en egen samletråd for dette, så slipper de som ikke ønsker å delta på dette å være en del av det.

 

Jeg tror ikke akkurat det er vår største bekymring at det tar plass fra andre viktige temaer. Tråden ligger faktisk i OT-Baren. Hvor seriøse og viktige tråder som ligger der kan nok diskuteres.

 

Jeg personlig ønsker i hvert fall ikke å si "dere kan finne dere et annet forum" til de som ønsker å i all hovdsak benytte seg av SO. Hvorfor skal man ikke ha mangfold? www.diskusjon.no er ikke det samme som http://forum.hardware.no en gang var.

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne si at Jarmo har vært litt treg med "The Neverending Story" i det siste :cry: Det er jo så morsomt å lage story!

Men ellers er Jarmo en morsom moderator :yes:

*Håpe at Jarmo leser dette og lager story neste lørdag klokka 12*

 

7330680[/snapback]

 

Sorry, my bad :blush:

Har glemt hele saken flere ganger nå...

Lenke til kommentar
Hvis du ikke ønsker å ha den i mine innlegg så er det jo bare å la være å poste der.

7330764[/snapback]

Det som irriterer meg er at det kommer opp på "Vis nye poster"

 

Hovedgrunnen til at SO har blitt opprettet er for å forhindre spam i andre deler av forumet. Det er greit å ha en egen samletråd for dette, så slipper de som ikke ønsker å delta på dette å være en del av det.

7330764[/snapback]

Hvis folk spammer i andre deler fikses vel det med noen warns?

 

Jeg tror ikke akkurat det er vår største bekymring at det tar plass fra andre viktige temaer. Tråden ligger faktisk i OT-Baren. Hvor seriøse og viktige tråder som ligger der kan nok diskuteres.

7330764[/snapback]

Nei, enig. Men snakker ikke om de seriøse trådene på OT-baren det tar plassen til, men det med at nesten alltid er der når man trykker "Vis nye poster"

 

Jeg personlig ønsker i hvert fall ikke å si "dere kan finne dere et annet forum" til de som ønsker å i all hovdsak benytte seg av SO. Hvorfor skal man ikke ha mangfold? www.diskusjon.no er ikke det samme som http://forum.hardware.no en gang var.

7330764[/snapback]

Det forstår jeg, og jeg har ikke vært her utrolig lenge, så har nok ikke opplevd at bare hw-delen er her.

 

Men ja, det er bare min mening. Jeg syns ikke det skulle opprettes noe SO6, i hvertfall prøve en god stund uten. Hvis det ikke fungerer, så greit. Men da syns jeg det burde prøves en god stund også, og at det ikke blir opprettet en ny etter 2 uker uansett..

Lenke til kommentar

Dette er uttalelser fra meg som person og ikke moderator:

Eneste argumentet du har for å holde den stengt er at den dukker opp i "vis nye poster". Det synes jeg ikke holder mål.

 

Spørsmålet mitt er egentlig hvorfor skal vi IKKE ha en SO-tråd (sett bort i fra at den dukker opp under nye poster). Jeg tror i hvert fall personlig den gjør mer nytte enn skade.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner egentlig ikke dette enorme behovet for å samme et forum med meningsløse innlegg. Er det slik at folk er psykisk syke og ikke har kontroll over seg selv, så hvis de ikke får en tråd å spy ut søppelet sitt i så ødelegger de resten av forumet? Høres heller ut som en grunn til at flere får seg en ferie...

Lenke til kommentar
Vi modererer gjennomsnittlig ca. et par hundre tråder/poster pr. et døgn, noen ganger mange flere. Hvis vi skal dra disse sakene opp til en offentlig diskusjon så kan vi bare pakke sammen hele forumet, vi har rett og slett ikke tid til slikt.

 

Vi har også et eget forum hvor vi diskuterer sammen om kompliserte saker, deres demokrati og riktige avgjørelser vil bli ivaretatt der.

 

I tillegg har mods. Admin som passer på at vi gjør en akseptabel og godkjent jobb i henhold til retningslinjene til moderatorer.(jepp, vi har også slike, vi)

 

Vi må også ivareta brukernes integritet ved å ikke drive offentlig gapestokk når noen hisser seg opp pga. moderering. Dessverre noen ser stort på bagateller, av og til...

 

Hva gjelder utforming av retningslinjene så disse tilpasses hele tiden til forumets og brukernes beste og ikke som et verktøy for maktmisbruk.

 

Til slutt, forumet er et tilbud, ikke en rettighet så retningslinjene og nettikette styrer oss alle..  ;)

Og dere kan også være med og utforme disse hvis det er behov for det, bare send inn forslag så vil man se på sakene.

 

Mvh

jarmo

7328113[/snapback]

 

 

Bra at brukermoderatorene har egne mods.

Når det er sagt.. det er ingen som vil at alle modereringer skal tas opp til debatt. Det som er ønskelig er at forumbrukerne har mulighet til å diskutere de avgjørelsene brukermoderatorene tar uten å bli straffet for det. Du sier at dere ikke har tid til en slik ordning. Men det er ingen som krever at dere må delta i diskusjonen. Alt jeg ønsker er å ha muligheten til å diskutere vedtak fattet av brukermoderatorer, jeg krever ikke at brukermoderatorene skal svare eller delta i diskusjonen så vennligst prøv å unngå stråmennene jarmo.

 

Du sier at dere har ett forum der vårt demokrati blir ivaretatt..

Men du har nok misforstått betydningen av dette ordet. I ett demokrati har medlemmene lov til å diskutere fritt og avgjørelsene som blir tatt i ett demokrati er gjort av medlemmene og deres representanter.

 

Forumet er som du sier ett tilbud og ikke en rettighet. Men jeg tillater å bemerke meg at denne tråden heter " Hva ønsker du å si til moderatorene". Det er vel hw.no sitt ønske at forumet skal videreutvikle seg på en best mulig måte. Da er det lite konstruktivt å komme med "..forumet er ett tilbud ikke en rettighet". Jeg tror flesteparten her inne er klar over at forumet er ett tilbud, men vi som brukere har likevel ett ønske om å bidra til å gjøre forumet bedre, derav denne posten her.

 

Rikky:

Enkeltvedtak er jo som regel en sak mellom bruker og moderator, og da er pm det naturlige valget for dialog. Hvis kommentarer på moderering tas opp i samme tråd som ble moderert er det off topic. En moderering tar i de aller fleste tilfeller utgangspunkt i retningslinjene/nettiketten, og det er anledning til å diskutere disse på generell basis i "Tilbakemeldinger om forumet".

 

Ja, tror det er mye hold i det du sier her. Ofte er Pm foretrukket når en vil diskutere vedtak fattet av brukermoderatorer. Men hvorfor skal en forby og sanksjonere brukere som ønsker å diskutere enkeltvedtak med resten av forumet. Å diskutere en moderering trenger selvfølgelig ikke å skje i samme tråd som modereringen fant sted. En slik diskusjon kan foregå i en særegen forumkategori eller andre passende steder.

En moderering tar i de fleste tilfeller utgangspunkt i retningslinjene/nettetikketen og disse kan diskuteres på generel basis i "tilbakemeldinger om forumet", men oftest er det ikke her stridens kjerne ligger. Uenigheten går ofte ved tolkningen av reglene i retningslinjene/nettettikketen. Og det er her behovet og grunnlaget for diskusjon ligger. Og det er her en må vise til enkeltavgjørelser gjort av brukermoderatorene.

Og jeg har enda ikke fått en god redegjørelse på hvorfor brukere blir nektet i å vise til og diskutere enkeltavgjørelser begått av brukermoderatorer.

Jeg har også merket meg at motdebattantene mine på dette temaet er andre brukermoderatorer. Mens jeg har fått støtte fra andre forumbrukere.

 

Det er vel slik at brukermoderatorene er her for brukerne og ikke omvendt?

Lenke til kommentar

Til slutt, forumet er et tilbud, ikke en rettighet så retningslinjene og nettikette styrer oss alle..  ;)

Og dere kan også være med og utforme disse hvis det er behov for det, bare send inn forslag så vil man se på sakene.

7328113[/snapback]

 

Forumet er som du sier ett tilbud og ikke en rettighet. Men jeg tillater å bemerke meg at denne tråden heter " Hva ønsker du å si til moderatorene". Det er vel hw.no sitt ønske at forumet skal videreutvikle seg på en best mulig måte. Da er det lite konstruktivt å komme med "..forumet er ett tilbud ikke en rettighet". Jeg tror flesteparten her inne er klar over at forumet er ett tilbud, men vi som brukere har likevel ett ønske om å bidra til å gjøre forumet bedre, derav denne posten her.

7340384[/snapback]

 

Videreutvikling av retningslinjene var vel nevnt i posten min ;)

Lenke til kommentar
Takk for greit svar Dotten..

 

Men jeg fikk ikke svar på hvorfor skal tilbakemeldinger om enkeltavgjørelser gjøres per pm?

 

Samtlige moderatoravgjørelser kan diskuteres, såfremt det går på generell basis. Så det er ikke store problemet, er mer en ikke-sak. I værste fall kreves det at man er litt konstruktiv i hva man skriver ;)

 

En regel som har sine åpenbare fordeler og åpenbare ulemper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...