Gå til innhold

Hva ønsker du å si til moderatorene og veilederne? Les 1. post!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Synes spesielt en moderator er vel streng her på forumet?

 

Denne går ut til Aalton, og jeg prøver på ingen måte å være frekk eller slikt, ta det som konstruktiv kritikk.

 

I det siste har det blitt sendt ut veldig mange advarsler og mange tråder har blitt stengt, ta bare f.eks "Hjelp til kjøp/salg" delen. Det er greit at folk følger regler og slikt men det må finnes visse grenser. For det første: Reglene er lest ca 5000 ganger, og det er 25.000 topics i kjøp/salg delen. Hvor mange tror du har lest igjennom reglene? Ikke halvparten engang regner jeg med, det kommer også stadig nye brukere. Derfor vil det bare være totalt meningsløst å bare stenge tråder "villt" og sende ut advarsler av samme typen. Mange folk vil fremdeles fortsette å lage dårlige emnetitteler, ikke fordi folk ikke lærer men det kommer nye medlemmer hele tiden som ikke leser dem.

 

Når jeg tittet litt istad hadde disse folka fått trådene sine stengt eller fått en advarsel pga "dårlig enmetittel":

 

Spill pc til 17k -> Stengt pga "dårlig enmetittel"

C2D system til ca. 10k -> Stengt pga "dårlig emnetittel"

Gamer PC til WOW/CSS -> Stengt pga dårlig emnetittel"

Ny gaming PC, forslag og meninger -> Fått advarsel (Denne burde jo være grei nok, han har mekka sammen PCen selv og spør kun etter forslag og meninger)

 

Det var bare noen, det var en haug med flere som hadde blitt stengt og fått advarsler. Jeg må bare spørre hvorfor? Det har ikke noe mening og det gjør ikke godt på noen måter. Dette er tross alt et forum hvor man skal kunne få hjelp og poste. Ikke være mer opphengt i regler, at personen får den hjelpa han eller hu trenger bør komme først. Saken blir selvfølgelig en helt annen hvis det f.eks hadde vært personhets, krangling eller noe lignende.

 

En stakkars som har dyseleksi får kanskje ikke hjelpa han trenger fordi han greier ikke utdype seg bra nok i emnetittelen. Kanskje en litt tragisk og dårlig eksemplen men... For dårlig :thumbdown:

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Synes spesielt en moderator er vel streng her på forumet?

 

Denne går ut til Aalton, og jeg prøver på ingen måte å være frekk eller slikt, ta det som konstruktiv kritikk.

 

I det siste har det blitt sendt ut veldig mange advarsler og mange tråder har blitt stengt, ta bare f.eks "Hjelp til kjøp/salg" delen. Det er greit at folk følger regler og slikt men det må finnes visse grenser. For det første: Reglene er lest ca 5000 ganger, og det er 25.000 topics i kjøp/salg delen. Hvor mange tror du har lest igjennom reglene? Ikke halvparten engang regner jeg med, det kommer også stadig nye brukere. Derfor vil det bare være totalt meningsløst å bare stenge tråder "villt" og sende ut advarsler av samme typen. Mange folk vil fremdeles fortsette å lage dårlige emnetitteler, ikke fordi folk ikke lærer men det kommer nye medlemmer hele tiden som ikke leser dem.

 

Når jeg tittet litt istad hadde disse folka fått trådene sine stengt eller fått en advarsel pga "dårlig enmetittel":

 

Spill pc til 17k -> Stengt pga "dårlig enmetittel"

C2D system til ca. 10k -> Stengt pga "dårlig emnetittel"

Gamer PC til WOW/CSS -> Stengt pga dårlig emnetittel"

Ny gaming PC, forslag og meninger -> Fått advarsel (Denne burde jo være grei nok, han har mekka sammen PCen selv og spør kun etter forslag og meninger)

 

Det var bare noen, det var en haug med flere som hadde blitt stengt og fått advarsler. Jeg må bare spørre hvorfor? Det har ikke noe mening og det gjør ikke godt på noen måter. Dette er tross alt et forum hvor man skal kunne få hjelp og poste. Ikke være mer opphengt i regler, at personen får den hjelpa han eller hu trenger bør komme først. Saken blir selvfølgelig en helt annen hvis det f.eks hadde vært personhets, krangling eller noe lignende.

 

En stakkars som har dyseleksi får kanskje ikke hjelpa han trenger fordi han greier ikke utdype seg bra nok i emnetittelen. Kanskje en litt tragisk og dårlig eksemplen men... For dårlig :thumbdown:

7307188[/snapback]

 

Jeg siterer første post i denne tråden:

Ønsker du å gi tilbakemelding på enkeltavgjørelser eller enkeltmoderator så er veien å gå å gjøre dette på pm. Men moderering på det prinsipielle plan er selvfølelig helt greit.

 

Det er helt greit at dere diskuterer dette med ulike holdepunkter for hva som modereres og ikke modereres, og hvor strengt det skal modereres, men har du noe personlig å si til Aalton kan du gjerne ta dette på PM eller rapportering :)

Lenke til kommentar

Litt OT, men hvorfor er ikke Farcry relaterte poster å finne i sitt eget kategori under de mest omdiskuterte spillene?

 

OT, synes stort sett tråder som har blitt stengt blir steng med god grunn :yes: Men det finnes noen få man bare ikke fatter hvorfor blir stengt :hmm:

 

Synes dere prøver å være hyggelige i deres svar, men det finnes unntak, og personlig i mine øyne har det passet, for man kan ikke alltid være smørblid og glad hvis det trengs opprydning i en tråd.

 

Synes denne tråden var et super bra tiltak

Lenke til kommentar

Det er klart vi er ganske så fantastiske generelt sett, men vi er nok desverre ikke guder som føler på oss når spammen slår til ;)

 

En løsning på problemet vil måtte være at det er flere moderatorer som vanker i disse kategoriene. Vi får ta det opp til videre diskusjon internt. I mellomtiden er det flott om du fortsetter å rapportere :)

Lenke til kommentar
Det er helt greit at dere diskuterer dette med ulike holdepunkter for hva som modereres og ikke modereres, og hvor strengt det skal modereres, men har du noe personlig å si til Aalton kan du gjerne ta dette på PM eller rapportering :)

7310338[/snapback]

 

Hvorfor skal tilbakemeldinger om enkeltavgjørelser gjøres per pm? Hvis enkeltvedtak f.eks blir diskutert her i denne tråden så kan vi få en åpen diskusjon og flere moderatorer kan lære av feilene til hverandre. Det vil også skape en konstruktiv debatt der ulike synspunkt vil komme frem.

Hva er begrunnelsen forumstyret har lagt til grunn for å nekte brukere å diskutere avgjørelser til brukermoderatorer? Og er denne begrunnelsen mer tungtveiende enn kravet om åpenhet og rettferdighet i dette diskusjonsforumet.

Lenke til kommentar

Det har jeg desverre ikke noe godt svar på - MEN her i denne tråden er det i hvert fall lagt føringer slik at alle har noe å forholde seg til, og vi har noelunde kontrollerte rammer for hva som skal diskuteres.

 

Om det er tillatt ikke ikke for dere å opprette egne tråder og diskutere enkeltavgjørelser der, får noen fra forumstyret svare på.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal tilbakemeldinger om enkeltavgjørelser gjøres per pm?

 

Fordi det er avgjort av forumstyret og del av retningslinjene. Ønsker du endring på det feltet så anbefaler jeg deg å ta det i "tilbakemeldinger om forumet". Så kanskje det kan bli en endring.

 

Hvis enkeltvedtak f.eks blir diskutert her i denne tråden så kan vi få en åpen diskusjon og flere moderatorer kan lære av feilene til hverandre.

Et viktig poeng. Heldigvis er moderatorer flinke til å ta opp tilbakemeldinger internt til diskusjon og der går det relativt hett for seg til tider.

 

Hva er begrunnelsen forumstyret har lagt til grunn for å nekte brukere å diskutere avgjørelser til brukermoderatorer? Og er denne begrunnelsen mer tungtveiende enn kravet om åpenhet og rettferdighet i dette diskusjonsforumet.

7322295[/snapback]

 

Det er ingen som er nektet å diskutere avgjørelser på generell basis. Ingen ville sagt noe på om det ble opprettet en tråd hvor man mente for mange tråder i kategori X ble stengt. Det er en forskjell på generell basis og enkeltavgjørelser og det er der listen er blitt lagt. En del av poenget med denne tråden er blant annet å få mer feedback som kan brukes. Men forumstyret har gitt sine føringer og vi som moderatorer må forholde seg til det. Intil de bestemmer annet så blir det slik så får vi gjøre det beste ut av det.

Lenke til kommentar

Takk for greit svar Dotten..

 

Men jeg fikk ikke svar på hvorfor skal tilbakemeldinger om enkeltavgjørelser gjøres per pm?

Jeg ønsker en begrunnelse for dagens ordning før jeg eventuelt vil be om endringer i regelverket.

 

Det er bra at man kan starte en generell diskusjon om retningslinjene (slik som denne debatten er). Når en har en generell diskusjon så er det vanlig at man benytter konkrete empiriske tilfeller for å støtte oppom og dokumentere påstandene sine.

Men dette er ikke tillatt her... og det er det jeg finner problematisk. Jeg liker at folk spiller med åpne kort. Og jeg har vanskelig for å forstå forumstyret sin begrunnelse for å skjule debatten om enkeltvedtak som er fattet.

Men det virker som om du og darkness| heller ikke er helt klar på hvorfor reglene er utformet slik at vi blir nektet å kommentere enkeltvedtak. Så jeg får vente og håpe på at noen i forumstyret kan svare meg?

Lenke til kommentar

Enkeltvedtak er jo som regel en sak mellom bruker og moderator, og da er pm det naturlige valget for dialog. Hvis kommentarer på moderering tas opp i samme tråd som ble moderert er det off topic. En moderering tar i de aller fleste tilfeller utgangspunkt i retningslinjene/nettiketten, og det er anledning til å diskutere disse på generell basis i "Tilbakemeldinger om forumet".

Lenke til kommentar

Er på generell basis enig med magicus om at det ikke burde være forbud mot å diskutere enkeltavgjørelser offentlig.

 

Det blir som om regjeringen skulle nekte å kommentere sin praksis, fordi det bare var generell politikk som var interessant. Nå skal jeg ikke trekke dette for langt, men jeg vet at det er veldig lett å misbruke makt, og å rettferdiggjøre det ved å lage regler som sier at "sånn er det bare". Selvsagt har man som forumeier _lov_ til det, men noen ganger er det verdt å stoppe opp og tenke gjennom hvordan man ønsker å praktisere sin makt. Et diktatur er lett å skape, demokrati trenger man et bevisst forhold til for å skape.

Lenke til kommentar

Vi modererer gjennomsnittlig ca. et par hundre tråder/poster pr. et døgn, noen ganger mange flere. Hvis vi skal dra disse sakene opp til en offentlig diskusjon så kan vi bare pakke sammen hele forumet, vi har rett og slett ikke tid til slikt.

 

Vi har også et eget forum hvor vi diskuterer sammen om kompliserte saker, deres demokrati og riktige avgjørelser vil bli ivaretatt der.

 

I tillegg har mods. Admin som passer på at vi gjør en akseptabel og godkjent jobb i henhold til retningslinjene til moderatorer.(jepp, vi har også slike, vi)

 

Vi må også ivareta brukernes integritet ved å ikke drive offentlig gapestokk når noen hisser seg opp pga. moderering. Dessverre noen ser stort på bagateller, av og til...

 

Hva gjelder utforming av retningslinjene så disse tilpasses hele tiden til forumets og brukernes beste og ikke som et verktøy for maktmisbruk.

 

Til slutt, forumet er et tilbud, ikke en rettighet så retningslinjene og nettikette styrer oss alle.. ;)

Og dere kan også være med og utforme disse hvis det er behov for det, bare send inn forslag så vil man se på sakene.

 

Mvh

jarmo

Lenke til kommentar

Dette blir litt flåsete, jarmo. Det er da ingen som snakker om å ta hundrevis av avgjørelser opp til diskusjon daglig? Det er ingen som har stilt spørsmål ved deres håndtering av brukernes integritet. Det er ingen som har anklaget dere for maktmisbruk. Det er ingen som har sagt at forumet ikke er et tilbud.

 

Det _eneste_ jeg har sagt er at jeg ikke synes det burde være forbud mot å diskutere enkeltavgjørelser offentlig.

 

(Dette forumet for kompliserte saker, riktige avgjørelser og ivaretakelse av demokrati, som du snakker om -- er det kun for moderatorer?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...