Gå til innhold

Hva ønsker du å si til moderatorene og veilederne? Les 1. post!


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Hey I`m back, and defenitly born hard again!

:blush:

 

Synes at forumet er helt "knæsj"!

 

Det er bare noe jeg lurer på. Det er at når man har "ligget" over knastene og svettet for å produsere i overkant av hva noen kan forvente, så er det vel fortjent at man får sin velfortjente avspasering. Det som er i overkant av velfortjent ferie er at man blir avskåret fra hele forumet. Jeg synes at grensen kunne gå ved de trådene man har kommet i skade for å være litt "hyperaktive" på, eller er det ikke mulig?

:)

6042531[/snapback]

 

Har spørt, kan jeg få svar?

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
mrmus: Forstår jeg deg rett i at du ønsker utestengelser kun skal gjelde for deler av forumet?

6047848[/snapback]

 

Ja, det stemmer! :)

 

Jeg mener at evnt. utestengelser skal gjelde tråden man har forbrutt seg i.

Noen tråder jeg deltar i engasjerer kanskje litt i overkant pga. man møter sin "motpol" også tar det av i feil retning, og det er min feil.

Andre tråder er kanskje ikke slik, og da mener jeg at straffen blir i overkant streng at man utestenges fra mediumet.

:(

Lenke til kommentar
ok :)

 

hvorfor står det "*7.5KB avatar = 1.5KB for stor*" i siggen min? jeg hadde jo bare en link der og litt tekst :|

6046467[/snapback]

Fordi avataren din er for stor, den skal maks være 6KB.

 

Angående betaling. Drift/utvikling får betalt ja, noe alle de andre som gjør Hardware-nettverket til det det er selvsagt også gjør.

6048352[/snapback]

 

åja :wallbash: tenkte på signatur jeg :| avataren var jo et hotlinket bilde, hvorfor skulle det blitt fjernet? og hvorfor måtte de slette signaturen min? dårlig moderator-arbeid spør du meg.

6048362[/snapback]

Jeg har ikke lest hele tråden her, så føler ikke at jeg kan komme med noe evt. skikkelig innlegg her enda, men vil bare smette inn det sitatet ovenfor her. Det blir helt klart feil å fjerne signaturen når det er avataren det er noe feil med. De moderatorene som gjør det, må forstå at det ikke er riktig måte å reagere på. Har i det hele tatt den aktuelle moderator eller administrator skrevet noe i advarselsloggen eller sendt en PM er kanskje et enda mer spennende spørsmål. For at en bruker skal få vite slikt gjennom sitt egen signatur blir helt klart feil.

 

Har lest litt mer nå og kommer med kommentarer til enkelte uttaelser.

For å korrigere meg selv litt, vi tar ikke inn noen under 18 år som moderatorer lengre. De som per i dag ikke er over 18 har blitt moderator tidligere.

 

Orresnei får nok med Tom Waits For Alice å gjøre hvis det blir noe tull ;)

5988606[/snapback]

Orresnei er jo en av de bedre moderatorene i tillegg, han har helt klart gjort seg fortjent til den stillingene han besitter og i tillegg er han sønn til en av forumets fire store nemlig TWFA så det er virkerlig en skikkelig moderator etter min mening.

 

Bare jeg som syns det er teit å få sånn prosent ting ( :p ) Når du poster ibtl ting i en tråd som kommer til å bli stengt...Vel å mekre i ot delen av forumet...

6024198[/snapback]

Når du poster i en tråd som uantsett vil bli stengt vitner det om en umoden holdning. Jeg skal ikke gå inn på noe personangrep her, men tråder som sannsynligvis blir stengt i løpet av de neste 10-15 minuttene er likevel ikke en lekeplass for folk som ikke har bedre ting å ta seg til.

 

Synes egentlig at denne tråden er helt ubrukelig.. Min erfaring er at har man noen synspunkter så ikke regn med å bli hørt. Denne tråden er akkurat like ubrukelig som resten av tilbakemeldinger-trådene.

Et eksempel er en enkel sak som OK.no skinnet som ble fjernet, ikke fått noe svar om den kommer tilbake eller no.

Mitt forslag er å ikke opprett tråder som dette for kun å skape en falsk følelse av at vi er med på å bestemme noe, for er det no vi vet så er vi ikke det.

Dette er egentlig ikke kritikk av moderatorene, trur egentlig det er systemet jeg kritiserer...

6025752[/snapback]

Jeg var også forelsket i OK.no -skinnet, men det var enkelte forbedringer der jeg ville ha så jeg foreslo de, det ble sagt at de skulle bli sett nærmere på, aldri fikk jeg noe svar. Så ble ok.no nedlagt og overklokking -kategorien borte, og ok.no skinnet? Vel det forsvant jo... Overklokking.no var et så fint skin fordi det var et skin som ikke hadde hvit bakgrunn i innleggsbakgrunnen etc. hvitt og blått blir liksom litt livløst i lengden...

 

Men er mine antagelser rett er vel ok.no -skinnet slettet for å aldri komme igjen... beklageligligvis :( Ikke noen beskjed om det fikk vi heller, det bare forsvant.

 

Når det gjelder det andre må jeg bare nevne at jeg er like pessimistisk som deg akkurat der, er så lite med skikkelige tilbakemeldinger, men vi burde kanskje prøve å forstå dem bedre og videre diskusjon om dårlige tilbakemeldingen får vi nesten ta her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=561830&hl=

Men ja, det er utallige eksempler hvor hw.no har bedt om tilbakemeldinger, de har fått det, men lenger enn der har det sjelden komt for det har sjelden blitt til at hw.no har gjort handling ut av ønsker og tilbakemeldinger, vi får rett og slett bare håpe at de er på bedringens vei nå :)

 

Kan IBTL-spamming og lignende bli slått hardt ned på? Jeg snakker da om minst 7 dagers ferie hvis dette blir gjort mer enn én gang. Dette er ødeleggende for forumet, og er ikke noe noen ønsker å ha.

6033478[/snapback]

Enig. Kanskje ikke 7 dager, men noe som svir, er det noen som er verre enn de som starter en spamdiskusjon er det de som fortsetter på den.

 

EDIT: Det skal dog sies at en politiker aldri kan vinne, ei heller moderatorer og administratorer.

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
mrmus: Forstår jeg deg rett i at du ønsker utestengelser kun skal gjelde for deler av forumet?

6047848[/snapback]

 

Ja, det stemmer! :)

 

Jeg mener at evnt. utestengelser skal gjelde tråden man har forbrutt seg i.

Noen tråder jeg deltar i engasjerer kanskje litt i overkant pga. man møter sin "motpol" også tar det av i feil retning, og det er min feil.

Andre tråder er kanskje ikke slik, og da mener jeg at straffen blir i overkant streng at man utestenges fra mediumet.

:(

6047946[/snapback]

 

Dette er noe admins/forumstyret isåfall må se på, lite vi moderatorer kan gjøre noe med :)

 

Men de har nå lest dette her, så om de finner det hensiktsmessig så vil de nok vurdere det.

Lenke til kommentar

Så langt er det ting som vil bli mer fokusert på og som er endret med moderering i det siste (snakker kun for min egen del som moderator, men det er nok flere som følger på);

  • Feil bruk av quoting rettes opp i. Dette gis det ikke beskjed om, slikt er det ikke tid til. Men man ser det ved at innlegg er merket *redigert av [navn på moderator]
  • Langt høyere nulltolleranse overfor personangrep, rasisme og diskriminering. Terskelen for utestengelse på dette grunnlag er blitt lavere
  • Prioriterer å moderere kjapt i programeringsdelen av forumet, om det er lang liste på rapporter (rapporteringer fra denne delen av forumet er de som vanlgivis har latt vente på seg med moderering)
  • Hardere tone overfor spamming, som IBTL, sms språk og totalt irrelevante innlegg
  • PM blir brukt langt mer for å endre "holdninger". Enkelte brukere vil få litt skryte pm, om spesiell god oppførsel merkes. Brukere som bruker fritid på å bedre forumet fortjener ros, minst like mye som de som ikke oppfører seg fortjener ris :) .
  • Det blir ikke sendt pm på innlegg som slettes som er ren spam, brudd på fjortentegnsregel o.l, med mindre det blir gitt advarsel eller utestenging. Dette for å spare tid til viktigere moderering. Så mangler et innlegg så tenk deg om og du forstår nok hvorfor det er vekke. Er du fortsatt i tvil så ta kontakt med mod som kan sjekke det opp.
  • Smått startet ryddejobb i PRS. Moderatorteamet vil stenge/flytte hyppigere her for å unngå uttallige tråder om samme tema.
  • Ta kontakt på pm om en rapportering ikke blir gjort noe av, og forklare kjapt hvorfor

Ellers gjelder det som alltid (punkter jeg føler holdes ganske greit, send pm om det er forbedring for undertegnede her ;) ):

  • Holde hyggelig tone
  • Gi godt grunnlag for stenging av tråder
  • stenge telletråder
  • Forsøke dialog før evt "represalier" (men unntak finnes alltid)
  • Med unntak av "duplikater", telletråder og "spam"tråder så ikke stenge tråder. Evt. stenge midlertidig for opprydding.

Dessverre ikke hatt tid til å besøke musikkforumet mer. Beklager den, kan ikke annet enn å oppfordre til å rapportere, da det garantert fører til at moderator ser på saken.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
"In before the lock" aka "jeg vil ha et innlegg i denne tråden før den blir stengt". Spam, med andre ord.

6051742[/snapback]

 

Er det ikke greit å ha en tråd hvor vi kan snakke åpent om hva vi lurer på ang. moderering?

:)

Lenke til kommentar

Jeg synes flesteparten av moderatorflokken er gode moderatorer.

Noen er som sagt flinke og imøtekommende, mens andre er arrogante og maktsyke.

 

En ting jeg har reagert på, er hvordan dere fjerner signaturer.

Istedenfor å sende en PM, gi advarsel, og be brukeren om å redigere signaturen, har det hendt at signaturer rett og slett har blitt slettet.

Dette kan sannsynligvis være utrolig irriterende for brukeren, ettersom han sannsynligvis har hatt en god del lenker og annet i signaturen.

Med mindre brukeren har sikkerthetskopi av signaturen (noe få har), blir alt borte, og han må lete alt opp igjen.

 

Jeg synes en fin fremgangsmåte ved fjerning av avatar kunne vært noe sånt som dette.

 

- Moderatoren får vite om signaturen som er for stor.

- Moderatoren sender en PM til brukeren det gjelder. Og ber brukeren enten sa sikkerthetskopi eller redigere signaturen.

- Eventuelt henvise til retningslinjene.

 

Synes blant annet Dottens opptredner er geniale.

Han tjener seg respekt ved å vise at han faktisk er på "vår side", at han ikke bare er en ond moderator som skal stenge emner og utestenge brukere.

Andre moderatorer viser også humor, men Dotten er rett og slett overlegen på dette. Han har iallefall min respekt. <3

 

Dessuten synes jeg "mrmus" sitt forslag om å kun banne folk i den delen av forumet hvor brukeren har pådratt seg utestengelsen. Dette gir brukeren tenktetid, som ved vanlig utestengelse, samtidig som han kan være aktiv i andre deler av forumet.

 

- De fleste av disse meningene er for det meste basert på Off-topic-delen av forumet.

Lenke til kommentar
- Moderatoren får vite om signaturen som er for stor.

- Moderatoren sender en PM til brukeren det gjelder. Og ber brukeren enten sa sikkerthetskopi eller redigere signaturen.

- Eventuelt henvise til retningslinjene.

 

Dette er et godt forslag og personlig har jeg prøvd å gjennomføre det til tider. Men det er vanskelig og medfører endel problemer;


  •  
  • Moderator må bruke tid på å sjekke om brukeren gjør som han blir bedt om. Noe ikke alle har (jeg har ikke for å si det sånn)
     
  • Man risikerer å måtte gi advarsel fordi brukeren ikke har fjernet avatar/signatur etter at pm er sendt. Det er litt kjedelig.
     
  • Når den ikke blir fjernet detter det inn flere og flere rapporeteringer på samme overtramp og brukere lurer på hvorfor i all verden vi er så treige ;)
     
  • Det er fort gjort at fire-fem moderatorer bruker tid på samme bruker og sender han samme pm. Og dobbeltsjekker. Slikt er lite effektivt ;)
     

 

For stor avatar eller signatur er et ganske utbredt fenomen som det ofte detter inn rapporter på. Angående signaturer så pleier jeg å ta kopi, fjerne den, sende kopien og notis til brukeren på pm. Men det er en ekstraservice og kynisk sett så har brukeren seg selv å takke om han bryter reglene som er. Vi bruker fritiden på dette her og det spørs hvor mye innsats vi skal legge i hver eneste moderering :)

 

Men ideelt sett nevner du en god måte å gå frem på. Men den er litt vanskelig å gjennomføre. Men strekker tiden til og i rolige perioder kan vi sikkert gå litt mindre direkte frem. Men da må vi være i ekstra godt humør ;)

 

Synes blant annet Dottens opptredner er geniale.

Han tjener seg respekt ved å vise at han faktisk er på "vår side", at han ikke bare er en ond moderator som skal stenge emner og utestenge brukere.

Andre moderatorer viser også humor, men Dotten er rett og slett overlegen på dette. Han har iallefall min respekt. <3

:blush:

Takk for den, men jeg har bare lurt dere. :green:

 

Spøk til revolver; Gjensidig respekt er alfa omega (dvs "betyr alt"). Jeg har lært mye og har fortsatt mye å lære av de andre moderatorene. Vi er et team og vi diskuterer faktisk mye sammen om modereringen. Ingen av moderatorene er onde, tvert imot.

 

Min moderering er inspirert av de erfarne moderatorene her på forumet, så det er de som har takken. TWFA var også en inspirasjon i så måte.

Lenke til kommentar

Skjønner at fremgangsmåten jeg la frem kan være vanskelig, men, hva med å ha et utsnitt fra retningslinjene inne i "Rediger signatur", og "Rediger avatarinstillinger"?

Noe sånt som dette?

 

Avatarinstillinger, med en slags "advarsel".

avatarz0r5ko.th.gif

 

Signaturinstillinger, også med en slags "advarsel".

siggz0r2cd.th.gif

 

TWFA må vel være den beste inspirasjonen for moderatorer.

Eller, forbilde også. Vet ikke, men en del likte Allyse, ikke vet jeg hvorfor.

Lenke til kommentar

Dotten, jeg selv forstår at dere ikke kan sjekke at signaturen er endret til hver enkelt bruker, men det finnes en helt enkel løsning på det problemet. Dere kan ta sikkerhetskopien av signaturen selv, fjerne signaturen, kopiere den inn i en PM, fortelle hva som er galt med signaturen for dermed å la brukeren ordne opp i resten selv. Dette er en enkel løsning som burde være såre enkelt å gjennomføre.

 

Men så var det spørsmålet jeg stilte tidligere i denne tråden, på side 13, kunne jeg fått et svar på det? (Reaksjonsmåter overfor overtredelser av avatarer.... )

 

EDIT: Likte NorthGardens forslag om å ha signatur/avatar -reglene der man endrer på det.

EDIT2: Akkurat det Dahl spør om er det jeg vil ha svar på og som jeg spør om selv tidligere i denne tråden på denne siden (side 13)

EDIT3: Drømte meg tilbake til bedre tider så jeg skrev @kd i stedet for Dahl, endret nå.

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Dotten, jeg selv forstår at dere ikke kan sjekke at signaturen er endret til hver enkelt bruker, men det finnes en helt enkel løsning på det problemet. Dere kan ta sikkerhetskopien av signaturen selv, fjerne signaturen, kopiere den inn i en PM, fortelle hva som er galt med signaturen for dermed å la brukeren ordne opp i resten selv. Dette er en enkel løsning som  burde være såre enkelt å gjennomføre.

6052056[/snapback]

En annen løsning når det gjelder regelbrudd ved signaturer, er at moderatoren kan gå inn i signaturen (dette går vel ann?) og rett og slett sette inn , så det ikke lenger tar 4 linjer. Eventuelt fjerne alle mellomrom?

 

Er dette en idé?

Lenke til kommentar
Skjønner at fremgangsmåten jeg la frem kan være vanskelig, men, hva med å ha et utsnitt fra retningslinjene inne i "Rediger signatur", og "Rediger avatarinstillinger"?

Noe sånt som dette?

6052047[/snapback]

 

Dette er slikt som hører hjemme på her Ueland sitt bord. Men han titter nok innom og noterer forslaget.

 

Dotten, jeg selv forstår at dere ikke kan sjekke at signaturen er endret til hver enkelt bruker, men det finnes en helt enkel løsning på det problemet. Dere kan ta sikkerhetskopien av signaturen selv, fjerne signaturen, kopiere den inn i en PM, fortelle hva som er galt med signaturen for dermed å la brukeren ordne opp i resten selv. Dette er en enkel løsning som  burde være såre enkelt å gjennomføre.

Dette er metoden jeg og andre benytter seg av. Men den tar et minutt eller to. Har man ett dusin slike tilfeller iløpet av en dag er man fort oppe i 20 minutter. Det spørs hvor mye tid man skal bruke for å gjøre det enklest mulig for de som bryter reglene.

 

Men så var det spørsmålet jeg stilte tidligere i denne tråden, på side 13, kunne jeg fått et svar på det? (Reaksjonsmåter overfor overtredelser av avatarer.... )

Skal se på det når jeg har litt mere tid. Skal ha vannkrig med ungene nå ;)

(obs! er det reaksjon på en enkel moderering så må dette taes opp med den aktuelle moderator)

Lenke til kommentar
En annen løsning når det gjelder regelbrudd ved signaturer, er at moderatoren kan gå inn i signaturen (dette går vel ann?) og rett og slett sette inn , så det ikke lenger tar 4 linjer. Eventuelt fjerne alle mellomrom?

 

Er dette en idé?

6052185[/snapback]

 

Dette gjøres ofte. :)

Lenke til kommentar

Synes det finnes nok av moderatorer som sletter signaturen og skriver noe de selv synes er gøy som "ikke 5 linjer her" elns.

 

Utrolig irriterende om du har brukt lang tid på den. Gi heller en advarsel som gjelder 24 timer elns.

 

 

Eller fjerne bilder uten noen form for varsel. Synes også at om en ting er gjort med avatar eller signatur, så bør det signeres av moderator.

F.eks hvis Dotten har fjernet signaturen min fordi han ikke ville ha noen som kalte seg "misjonær" på forumet. Så kunne han skrevet "Dotten" på slutten, så skjønte jeg hvem jeg kunne henvende meg til, istedenfor å skrive et nytt emne: "Dum moderator fjernet signatur uten grunn"

- Føler vi har nok av dem. Bedre å heller sende PM til moderator enn å få en ny tråd om det.

Bare min mening så klart. :)

 

Edit: Skal også sies at jeg ikke har lest andre innlegg enn 1. posten. Så kan hende jeg gjentar noen.

Endret av DE1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...