Gå til innhold

Hva ønsker du å si til moderatorene og veilederne? Les 1. post!


Anbefalte innlegg

Når det først snakkes om moderatorer, er det noen moderatorer eller administratorer som er spesielt tiltenkt en del av forumet? Politikk og samfunn hadde før administratorene Dotten og tom wits for alice til å passe på, men begge to har desverre sluttet. Har heller ikke sett noe til administrator Rampage som pleide å være der før i det siste. Og uten noen til å følge opp har kategorien Politikk og samfunn mildt sagt tapt seg ENORMT!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg og er noe aktiv i politikk og samfunn, men mer i religion og livssyn. Vi har ingen "dedikerte" moderatorer for hver kategori, selv om vi ofte naturlig nok har våre favorittsteder å oppholde oss. Men vi er ikke altseende, og det hjelper veldig om den enkelte bruker er oppvakt og sier ifra om de ser noe (rapport eller PM til en på mod-laget).

 

Når det kommer til retningslinjer og tolkning av disse så har jeg tatt på meg det uformelle "ansvar" med å lage en brukerguide-videoer til forumet, der dette ser ut til å være et naturlig tema å ta opp. Enkelte har kanskje lettere for å forstå ved grafisk og muntlig forklaring enn ren tekst. Tips til punkter tar jeg gjerne imot på PM. Men da jeg gjør dette på frivillig basis og ikke er særlig proff på videoproduksjon, samt at jeg ikke er helt aktiv på forumet for en periode av personlige årsaker, så kan jeg ikke komme med en deadline per nå.

Lenke til kommentar

Når det først snakkes om moderatorer, er det noen moderatorer eller administratorer som er spesielt tiltenkt en del av forumet? Politikk og samfunn hadde før administratorene Dotten og tom wits for alice til å passe på, men begge to har desverre sluttet. Har heller ikke sett noe til administrator Rampage som pleide å være der før i det siste. Og uten noen til å følge opp har kategorien Politikk og samfunn mildt sagt tapt seg ENORMT!

Hei, vi har ikke noen fastsatte fokusområder for våre moderatorer. Slik har det ut fra min kjennskap ikke vært på svært mange år. Likevel er det klart at våre moderatorer har sine favorittkategorier som de er mer innom enn andre.

 

Som innholdsansvarlig er jeg vel den med et spesielt ansvar for kategorien, såvel som forumet generelt. Jeg følger med i kategorien og modereringen som blir gjort. Dersom du har spesifikke forslag til forbedringer tar jeg dem gjerne i mot. Dersom det har blitt mer brudd på retningslinjene er det fint hvis du kan rapportere innleggene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det først snakkes om moderatorer, er det noen moderatorer eller administratorer som er spesielt tiltenkt en del av forumet? Politikk og samfunn hadde før administratorene Dotten og tom wits for alice til å passe på, men begge to har desverre sluttet. Har heller ikke sett noe til administrator Rampage som pleide å være der før i det siste. Og uten noen til å følge opp har kategorien Politikk og samfunn mildt sagt tapt seg ENORMT!

 

Vil bare kommentere at jeg syns dette var en veldig god tilbakemelding! Kanskje det er behov for økt aktivitet fra moderatorer i denne delen av forumet, og da kan det gjøres ved at nye moderatorer velges fra noen som er aktive i disse kategoriene :)

Lenke til kommentar

Personlig er mitt synspunkt at alle kategorier hadde tjent på å vite hvem som er "aktive" moderatorer der inne og således veiledere, dette er noe forumet vil tjene på og som Administrator burde få på plass enkelt ved en intern diskusjon...

 

Å ta ansvar er noe de fleste medarbeiderne til diskusjon er kjent for.

Lenke til kommentar

Med "faste" moderatorer , veiledere eller kontaktpersoner man kan henvende seg til  om det skulle bli behov for hjelp vill det hjelpe betydelig for de som vendre på forumet

 

Det er ikke altid at man selv ser atr noe er feil , heller

Da trenger man veiledning

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Det er jo klart kanskje visse fordeler med en slik løsning, da en moderator som oppholder seg mye i en kategori er kjent med kontekster og sånn om det skulle bli f.eks. krangling mellom brukere.

 

Fordelen med å bruke hele moderatorlaget er at man får raskere hjelp om man henvender seg til en som er pålogget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo klart kanskje visse fordeler med en slik løsning, da en moderator som oppholder seg mye i en kategori er kjent med kontekster og sånn om det skulle bli f.eks. krangling mellom brukere.

 

Fordelen med å bruke hele moderatorlaget er at man får raskere hjelp om man henvender seg til en som er pålogget.

Det er også en fordel at saker blir sett på av andre moderatorer som kan se på en sak med friske øyne. Jeg tror det er bra for alle parter.

Og så eventuelt får litt bistand ved å belyse konteksten hvis det trengs.

For å si det på en annen måte, ja takk begge deler :)

Lenke til kommentar

Fordeler og ulemper med begge deler. Men om en veileder/moderator/administrator er generelt "synlig" i en kategori så vil det kanskje for de fleste være naturlig å ta kontakt med vedkommende om det skulle være noe. Men å sende inn en vanlig rapport vil nok oftest gi raskest hjelp. Men nå er det ikke alle saker som det er veldig hast med.

 

Men slik jeg har forstått det er det ikke noe stort ønske for admins å dele opp intralaget på et slikt vis. Kanskje ikke så mye en "kategoriansvarlig" greie, men mer "kategorikontakt" hadde kanskje vært en bedre balanse.

Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar
Ser at det er litt utydelig hvordan moderering på forumet foregår, så jeg kan gi en kort liten oppsummering.

 

Vi er delt opp i forumveiledere, moderatorer og administratorer. Forumveiledere er som moderatorer, men de har ikke tilgang til å behandle saker som dreier seg om brukere eller sletting. Forumveildere er der for å assistere brukere, fikse på tråder og rydde i kategorier. Moderatorer har tilgang til stort sett alle verktøyene man ser i bruk, slik som sletting, fletting, advarselpoeng, suspensjon og permanent utestengelse. Administratorer har tilgang til verktøy som kan brukes til å finne sensitiv informasjon som epost, eller kunne se hvem som poster bak AnonymDiskusjon i de sjeldne tilfellene der det er nødvendig. Administratorer er i hovedsak ikke aktive som moderatorer, men fungerer som ledere for oss moderatorer, og tar for seg større avgjørelser. De passer på at alt går ordentlig for seg, og behandler f.eks. klager på moderatoravgjørelser.

 

Ingen på teamet er delegert noen oppgaver. De aller fleste jobber på eget tempo, hvor på forumet de vil og når de vil. Vi er en gjeng med frivillige, og vi behandler hverandre deretter. Hvem som behandler hvilke saker er litt opp til hva saken dreier seg om, men vi bruker gjerne de på teamet som har erfaring med lignende hendelser. I hovedsak så faller det nokså naturlig hvem det blir da de fleste har et område, eller en kategori, som de trekkes mot og deltar aktivt i.

 

Når du bruker "Rapporter" knappen så vil denne rapporten komme opp i et panel jeg har på toppen av forumet. I dette panelet så kan jeg se en liste over innleggene som er rapportert. Disse kategoriseres etter "Veilederoppgave", "Moderatoroppgave", "Under Behandling", "Ønsker Innspill" o.l. Alle rapporter er oppført for alle moderatorer, og veiledere kan se alle rapporter bortsett fra rapporter på brukere. Hver rapport har et kommentarfelt som vi bruker til å diskutere, stille spørsmål og se om andre er enige med et evt. forslag. Etter en rapport er ferdigstilt så vil den bli arkivert.

 

De mer krevende sakene flytter vi over til et internt forum, der vi diskuterer saker og tar avgjørelser i fellesskap. Her blir typisk også administrator involvert. På dette interne forumet så har vi også oppføringer for suspensjon av brukere. Suspensjoner loggføres i tillegg i kontrollpanelet, men vi fører opp suspensjoner i denne tråden for å gjøre det lettere for hverandre å holde seg oppdatert. Alle advarsler, suspensjoner og rapporter blir loggført, og en del av administratorene sin oppgave er å gjennomgå de mer krevende rapportene og følge med på hva vi moderatorer gjør.

 

Om du har en formell klage på en moderatorhandling så behandles dette av en administrator. De vil se over saken og ta en endelig avgjørelse i fellesskap. Alle brukere har mulighet til å klage på moderatoravgjørelser, enten ved å sende en PM til administrator, eller å sende en epost til [email protected]

 

Innlegg/tråder som slettes, og brukere som blir advart må kommenteres med en intern beskjed der man begrunner handlingen sin. Disse kommentarene blir også loggført i kontrollpanelet, slik at man kan se gjennom hvilke tråder og innlegg som har blitt slettet i det siste, og av hvilket grunnlag. Det er ikke uvanlig at vi jobber på egenhånd og gjør en avgjørelse uten å skriftlig rapportere, dokumentere og ferdigstille, men en hver handling må alltid kommenteres, og vil alltid være synlig i kontrollpanelet.

 

I de aller fleste tilfeller så kan man kun bli suspendert etter flere tidligere advarsler. Ingen suspensjon er fullstendig permanent, og alle kan få saken sin revurdert av administrator.

Retningslinjene er ikke en lovbok, og det hender vi opererer på skjønn, men i fellesskap og basert på presedens (altså tidligere lignende saker). Derfor er det svært viktig at vi har god kommunikasjon med brukere slik at de kan få veiledning til å gjøre ting riktig. Vi ønsker å lede brukere mot retningslinjer, ikke straffe brukere som bryter med et sett med lover.

Endret av Gavekort
  • Liker 6
Lenke til kommentar

jeg oppfastter det bare slik at dere for få til å gjøre den jobben dere burde brulke mer tid på 

 

jeg lagger marke til at dus kriver "Ingen suspensjon er fullstendig permanent"

Da jeg ble stengt ute fra forumet ble det nelig brut begrepet "permanet utestengt" 

Det ble ogs bruk ordlyden " men du kan søke på nytt"

 

Dett koliderer  lit med hverandre

Har dere ikke arkvirt korespndanse med meg i helle 2016 ?

Lenke til kommentar

Det heter "Permanent utestengelse" ja, men i praksis så er den ikke permanent, som er grunnen til at du skriver her nå.

 

Alt er arkivert, men det er litt slitsomt å finne rapporter langt tilbake i tid da det er ikke er en god søkefunksjon på det. Jeg tror ikke PMer er arkivert utenfor den aktuelle moderator sin innboks.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Kanskje off-topic men, adminsene, ligger det åpent hvem som poster bak disse anonyme brukere, eller må de gjøre noe eller kreve noe for å se hvem som poster?

 

Nei, de ligger ikke åpent. Admin må aktivt søke for å se anonyme. Noe vi ikke gjør uten helt konkret mistanke om misbruk av forumet sine tjenester.

Og kun Admin har tilgang til den tjenesten.

 

Jarmo :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg savner muligheten til kunne lese mine sletede innlgg , som i realiteten er skult for almenheten .

 

Skulle jeg argumentere for dette så må man kunne  bruke det jeg skriver i forskjelige samenhenger i trådene

men også lære av det man gjør feil

 

slik det er nå  gjør man en feil , den blir skult og man glememr hva som gikk galt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...