Gå til innhold

Anbefaling av harddisk?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da ser det ut som den gamle hardisken har takket for seg, og jeg må kjøpe en ny. Som vanlig er det en drøss av produkter å velge mellom..

 

Noen som kan anbefale en SATA HD på 300Gb? Bør være rimelig stillegående..

 

Hva er forresten forskjell på SATA og SATA2?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

teoretisk hastighet 150 /300

sata1/sata2

ide er vel 100 eller 133

 

har du sata2 på hovedkortet og kabler så kjøper du det

følger ikke med hd

 

samsung, fujitsu, WD blir 20 grader varmere med sin sata2 disk, derfor kan jeg ikke anbefale den.

 

bare unngå maxtor så er du trygg. da den ryktes sterkt å ha liten levetid.

Lenke til kommentar

Det er såvidt jeg vet ikke noe som heter SATA2 lengre. Ble noe forvekslinger med navn og betegnelser. Men forskjellen på de to du mener er overføringshastighet. Men den er ikke merkbar. Kommer sjelden over 60 mbyte/s (max = 3 gbit/s = 300 mbyte/s siden 2 bit går bort i overførings-ettellerannet).

 

Anbefalinger? Jeg har 2x Samsung spinpoint P120 - 250GB. Veldig fornøyd med de. Holder seg kjølige og hører de ikke.

 

Må du ha 300GB, er jeg ikke sikker på hvordan varme og støy er på T133-serien.

Lenke til kommentar
teoretisk hastighet 150 /300

sata1/sata2

ide er vel 100 eller 133

 

har du sata2 på hovedkortet og kabler så kjøper du det

følger ikke med hd

 

samsung, fujitsu, WD blir 20 grader varmere med sin sata2 disk, derfor kan jeg ikke anbefale den.

 

bare unngå maxtor så er du trygg. da den ryktes sterkt å ha liten levetid.

5982059[/snapback]

 

Tror du dette er et greit valg eller var det sånn at jeg burde styre unna Samsung?

Lenke til kommentar

SATA1/SATA2 skal du ikke tenke så mye på da ingen HD'er i dag drar noe som helst nytte av den ekstra båndbredden som SATA2 gir, det må omsær være i heftige RAID0 oppsett med flere WD Raptor disker eller lignende.

 

Jeg er borti MANGE hd'er og kan med en gang si at INGEN er feilfri, og det som knekker de aller fleste disker er høy temperatur, så sørg for god kjøling.

Skal jeg anbefale et merke må det bli Samsung, stort sett driftsikre hvis de holdes kjølige, stillegående og raske er de også.

Ikke vær redd for Maxtor, har faktisk vært borti betydelig flere WD disker som har takket for seg. :cool:

Lenke til kommentar
SATA1/SATA2 skal du ikke tenke så mye på da ingen HD'er i dag drar noe som helst nytte av den ekstra båndbredden som SATA2 gir, det må omsær være i heftige RAID0 oppsett med flere WD Raptor disker eller lignende.

 

 

når en skal kjøpe nye disker bør en jo tenke litt fremover i tid også synes nå jeg. Selv om dagens teknologi ikke utnytter denne teknologien for fullt så blir det bedre og bedre utnyttels av dette i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...